Moot Court Pleitnota Subsidiair tenlastegelegde
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Nederlands Recht Voltijd

#1: Moot Court Pleitnota Subsidiair tenlastegelegde Auteur: HeerJustitia BerichtGeplaatst: wo 29 mei 2013 16:34
    —
Amices,

Ik zit met een vraag en hopelijk kunnen jullie helpen.
Als student-zijnde heb ik a.s. vrijdag Moot Court en moet ik pleiten in de hoedanigheid
van OvJ. In het dossier bevindt zich ook een afschrift van de tenlastelegging:
primair medeplegen van een poging tot afpersing en subsidiair medeplichtigheid van poging tot afpersing. Gezien het korte tijdsbestek richt ik mij volledig op het primair tenlaste gelegde.
Een docente heeft gezegd dat deze wijze ook aanbevelenswaardig is (gezien het tijdsbestek en niet de rechters willen vermoeien) ook omdat de argumenten opgaan voor het subsidiaire medeplichtigheid (chargerend gezegd: het meerdere en het mindere). Ik vorder dan ook alleen strafoplegging voor het primaire.

Klopt het, zoals de docente mij verteld heeft, dat de rechtbank autonoom bevoegd is ook om straf op te leggen, indien het primaire faalt, voor het subsidiaire ook al wordt er niets over gerept in de pleitnota ?

Bij voorbaat dank!

#2: Re: Moot Court Pleitnota Subsidiair tenlastegelegde Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 30 mei 2013 0:15
    —
HeerJustitia schreef:
Amices,

Ik zit met een vraag en hopelijk kunnen jullie helpen.
Als student-zijnde heb ik a.s. vrijdag Moot Court

Probeer voetbaltaal achterwege te laten.

Quote:
Gezien het korte tijdsbestek richt ik mij volledig op het primair tenlaste gelegde.

Het lijkt me wat merkwaardig om niets te zeggen over het subsidiair ten laste gelegde, terwijl dat toch niet zoveel woorden hoeft te kosten.

Quote:
Ik vorder dan ook alleen strafoplegging voor het primaire.

Klopt het, zoals de docente mij verteld heeft, dat de rechtbank autonoom bevoegd is ook om straf op te leggen, indien het primaire faalt, voor het subsidiaire ook al wordt er niets over gerept in de pleitnota ?

Ik kan ernaast zitten, maar volgens mij is het gebruikelijk om de eis te formuleren ervan uitgaande dat de verdachte wordt schuldig bevonden aan het primair tenlastegelegde feit of de primair tenlastegelegde feiten. Er is maar één eis.

#3:  Auteur: Regin BerichtGeplaatst: do 30 mei 2013 0:46
    —
Ik hoop dat je minder wollig pleit dan schrijft. Je verhaal wordt niet overtuigender als het ingewikkeld klinkt. Integendeel, je maakt het alleen maar lastig te volgen. En het wordt pijnlijk als je woorden verkeerd gebruikt. Je bedoelt bijvoorbeeld niet "chargerend gezegd", maar "kort gezegd". Als je chargeert, overdrijf je om iets duidelijk te maken. "Tijdsbestek" en "aanbevelingswaardig" zijn archaïsch. En "als student-zijnde" is inderdaad een misbaksel. 'Als zijnde' is dubbelop en het koppelteken is onjuist. 'Tenlastelegging' is aan elkaar, maar als werkwoord schrijf je het los ('ten laste leggen, ten laste gelegd').

Deze vermaning krijg je alleen omdat je in Leiden studeert Smile Ik heb er alle vertrouwen in dat je Moot Court glansrijk zal halen; de beste juristen komen uit Leiden. Veel succes!

#4:  Auteur: jeroen1989 BerichtGeplaatst: do 30 mei 2013 10:57
    —
Regin schreef:
Als zijnde' is dubbelop en het koppelteken is onjuist.


Een contaminatie noemen we dat! Smile



Rechtenforum.nl -> Nederlands Recht Voltijd

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl