Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 23:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Donner: Meer bevoegdheden tegen terrorisme
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: wo 24 nov 2004 14:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Remco schreef:
Wij zijn de juristen van morgen.

Eng idee... Als juristen al in complottheorieen gaan geloven...
Maar om terug te komen op het voorstel van Donner, eigenlijk is het nooit goed. Als er iets gebeurd zoals met Van Gogh of Fortuyn roepen we om het hardst: De politiek heeft gefaald! Maar als diezelfde politiek maatregelen neemt tegen terrorisme gaan we ook op onze achterste benen staan. Overigens, de meeste Nederlandse burgers hebben als al eerder gezegd, minder moeite met het opgeven van privacy ten bate van terrorismebestrijding. Niet om het een of ander, als de douane mij fouilleert op de luchthaven, heb ik daar geen problemen mee. Ik heb niets te verbergen, en ik word liever gefouilleerd dan met vliegtuig en al in stukken geblazen...
_________________
Er zijn twee soorten advocaten: Zij die de wet kennen en zij die de rechter kennen. (NN)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Remco



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 33


BerichtGeplaatst: wo 24 nov 2004 21:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je laten fouileren vind ik ook wel lekker,

Maar waar leg je de grens. Zou jij onder het mom :" Ik heb niks te verbergen" ook een chip laten implanteren??? Ik niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: do 25 nov 2004 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eerlijk? ja. Als ik daarmee ook maar airmiles kan sparen...
Nee even serieus, als dat allerlei gezeul met paspoort/rijbewijs etc kan voorkomen, plus allerlei medische informatie kan bevatten ( erg handig voor artsen als ik in de kreukels op de EHBO aan kom), zie ik het probleem niet zo. Persoonlijk denk ik niet dat het verplicht stellen van dergelijke chips iets is wat we op korte termijn in Nederland kunnen verwachten. Toch, mocht het wel gebeuren, dan kom maar op! Alleen die naald... brrrr... Confused
Maar ja, ik heb het mijn kat ook aangedaan!
_________________
Er zijn twee soorten advocaten: Zij die de wet kennen en zij die de rechter kennen. (NN)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Remco



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 33


BerichtGeplaatst: do 25 nov 2004 16:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gelukkig denkt de absolute meerderheid (+90%) daar nog anders over.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: do 25 nov 2004 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

''gelukkig'' is jou mening Razz . Maar serieus, ik ben gewoon wat minder bang voor allerlei complotten en control-rooms. Maakt me dat een minderwaardig lid van de kritische kant van deze samenleving? Misschien, maar het maakt mijn dagelijks leven wel een stuk prettiger.
_________________
Er zijn twee soorten advocaten: Zij die de wet kennen en zij die de rechter kennen. (NN)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: do 07 apr 2005 13:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zal bijna niemand ontaan zijn dat terreurverdachte Samir A. gister is vrijgesproken. Hoewel de nieuwe terrorismewetgeving met veel bombarie werd aangekondigd blijkt zij, op het eerste gezicht althans, nog altijd niet het gewenste effect te bereiken; het "makkelijker" achter slot en grendel krijgen van terreurverdachten. Samir A. is de tweede verdachte die het OM niet veroordeeld heeft kunnen krijgen voor dit specifieke type misdrijf.

Is de wetgeving soms niet effectief genoeg of dienen we de uitspraak van het Hof, en eventueel de HR, af te wachten voordat we hier conclusies over trekken?

ps. Leuke beelden van zijn vrijlating No smile
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 07 apr 2005 14:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Had ik deze nou hier ergens gelezen? Enfin, hij blijft wel goed: They that give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety. - Benjamin Franklin
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 07 apr 2005 23:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ramonkey schreef:
Is de wetgeving soms niet effectief genoeg of dienen we de uitspraak van het Hof, en eventueel de HR, af te wachten voordat we hier conclusies over trekken?

ps. Leuke beelden van zijn vrijlating No smile

Of misschien kun je het ook maar beter niet verbieden dat iemand een plattegrondje van Schiphol thuis heeft liggen?

Wellicht waren de aanwijzingen voldoende om te concluderen dat deze jongen iets onverstandigs heeft overwogen, maar de wet hoort ergens tussen droom en daad te staan. Dromen zelf mag gewoon.

Zijn gedrag bij de vrijlating kan ik me wel een beetje voorstellen. Je hebt eerst 9 maanden, kennelijk onterecht, vastgezeten, en krijgt dan een tiental camera's in je gezicht gedrukt.

Zelfs de overval was blijkbaar niet te bewijzen. Dat verbaast me wel. Waarom heeft het OM zo willen bluffen?

Mooie slotzin van Paul Bovens in Nova gisteren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: do 07 apr 2005 23:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga zometeen maar eens het vonnis lezen en zal dan laten weten wat ik er van vind.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: vr 08 apr 2005 1:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan me eerlijk gezegd niet vinden in het argument dat de voorwerpen absoluut ondeugdelijk zou zijn. Dat zou betekenen dat als je onderdelen van een bom maakt of aanschaft die - op een aantal elementen na, zoals de ontbrekende ontsteker - met de kennelijke bedoeling om de onderdelen op een later tijdstip tot een bom samen te voegen, niet als een voorbereidingshandeling kan worden aangemerkt.

Zo merken de rechters op dat de voorwerpen in samenhang als ondeugdelijk moeten worden beschouwd zodat ze niet tot bewijs kunnen dienen. Dit lijkt mij onjuist omdat niet noodzakelijk is dat ook een functionerende bom voorhanden dient te zijn, alleen het ontstekingsmechanisme kan al een voorwerp zijn dat dienstig is aan een crimineel doel. Voorbereidingsmiddelen kunnen reeds in enkelvoud aanwezig zijn, noch hoeft er een kenbaar instrumenteel karakter te zijn. (*) In die zin is het *irrelevant* dat de ontsteker geen "ANFO-mengsel" kan activeren als het wel een deugdelijke ontsteker zou kunnen zijn voor een ander explosief mengsel.

De suggestie dat de afwezigheid van een activeringsmechanisme zou duiden op absolute ondeugdelijkheid is volstrekte nonsens. Bij voorbereidingshandelingen is het immers niet noodzakelijk dat een volledig functionerende bom voorhanden is. In de ogen van de rechtbank zou de aanwezigheid van plastische explosieven zonder ontstekingsmechanisme ook zeker aanleiding geven tot het concluderen van absolute ondeugdelijkheid? Rolling Eyes

De conclusie dat het e.e.a. ondeugdelijke voorbereidingsmiddelen zouden zijn is dus voorbarig en wellicht onterecht imo. Voor een goede conclusie zou je echter het NFI rapport moeten kunnen inzien.

Problematisch voor het OM is echter wel het bewijzen van de opzet van de strafbare voorbereiding op een concreet misdrijf. Maar hoe de zaak daar ligt kan het OM beter beoordelen, inzage in de stukken hebben wij toch niet.

(*) Zie De Hullu, p. 395 ev.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 08 apr 2005 2:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dit geval is er geen explosieve lading, geen ontsteker, en geen activeringsmechanisme. Er is voor zover ik kan oordelen helemaal niets dat werkt of zou kunnen werken. Een doosje lucifers lijkt gevaarlijker te zijn.

De rechter lijkt inderdaad wel te zeggen dat als het iets dichter bij iets ontplofbaars had gezeten, er wel een veroordeling voor het voorbereiden van het teweeg brengen van een ontploffing had gevolgd.

Ik had dan liever een veroordeling voor het in bezit hebben van een bom gezien (was ook wel gebeurd neem ik aan). Dan hoef je niet naar intenties te raden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: vr 08 apr 2005 13:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
In dit geval is er geen explosieve lading, geen ontsteker, en geen activeringsmechanisme. Er is voor zover ik kan oordelen helemaal niets dat werkt of zou kunnen werken. Een doosje lucifers lijkt gevaarlijker te zijn.
Dat is wat de rechtbank zegt. Maar ik vind dat nog maar de vraag, hoewel daarover wat moeilijk te zeggen valt zonder de nodige NFI dossiers, want uit het vonnis valt niet af te leiden dat de ontsteker niet zou kunnen worden gebruikt voor een ander explosief mengsel. Volgens de MvT is bezit van b.v. een ontstekingsmechanisme al voldoende.

Waar mijns inziens de rechtbank foutief argumenteert is als zij stelt dat "de aangetroffen materialen ... tezamen echter geen deugdelijk, explosieve constructie" vormen. Dat lijkt mij helemaal geen vereiste, daar het zou betekenen dat pas strafbare voorbereidingshandelingen worden gepleegd als alle onderdelen van een bom in het bezit zijn, die samengevoegd ook nog eens een werkende bom opleveren. Wat nu als de terrorist de verkeerde ontsteker krijgt aangeleverd? Is hij dan opeens niet meer strafbaar (zie mijn eerdere C4 voorbeeld)? Laughing Het dunkt me dat dit niet de bedoeling kan zijn.

In de literatuur wordt onder een absoluut ondeugdelijke poging wel verstaan dat "de uitvoeringshandelingen zo kinderlijk, ondoeltreffend, zo ongerijmd is, dat zij nimmer tot het door de verdachte beoogde doel had kunnen leiden, zelfs onder voor hem zeer gunstige onstandigheden".

Is daar hier sprake van? Ik twijfel daar zeer sterk aan. Maar zonder dossiers valt er weinig concreets over te zeggen. Ik ben zeer benieuwd naar het hoger beroep.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: vr 08 apr 2005 22:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het vonnis maar eens bekeken en heb ook zo mijn vraagtekens bij het vonnis. Wat betreft de andere zaken dan de ontsteking etc. denk ik dat de rechtbank gelijk heeft maar een "absoluut ondeugdelijke poging"? Daarbij heb ik voorbeelden gehad als iemand proberen dood te schieten met een waterpistool en dat soort zaken. Ben benieuwd wat het Hof hiervan maakt, maar zie dit nog wel doorgaan tot en met cassatie.

Ben wel benieuwd overigens in hoeverre Samir A. mogelijk contact heeft gehad met die AIVD-tolk. Dat zou een heel ander licht op deze zaak kunnen werpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: za 09 apr 2005 14:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ramonkey schreef:
Het zal bijna niemand ontaan zijn dat terreurverdachte Samir A. gister is vrijgesproken. Hoewel de nieuwe terrorismewetgeving met veel bombarie werd aangekondigd blijkt zij, op het eerste gezicht althans, nog altijd niet het gewenste effect te bereiken; het "makkelijker" achter slot en grendel krijgen van terreurverdachten. Samir A. is de tweede verdachte die het OM niet veroordeeld heeft kunnen krijgen voor dit specifieke type misdrijf.


Deze knul is opgepakt voordat de nieuwe terrorismewetgeving van kracht werd. :S
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2005 20:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

my bad
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds