studiekosten advocaat stagiaire en ander praktijkvraagje
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Advocatuur

#1: studiekosten advocaat stagiaire en ander praktijkvraagje Auteur: laura1984 BerichtGeplaatst: do 26 jan 2012 9:26
    —
weg

Laatst aangepast door laura1984 op ma 06 feb 2012 23:59, in totaal 2 keer bewerkt

#2: Re: na 3 jaar advocaat-stagiaire, studiekosten Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: do 26 jan 2012 20:08
    —
laura1984 schreef:
Ik zie het niet zitten om een x aantal jaar gebonden te zijn aan een kantoor. In ieder geval niet op dit moment. Vandaar deze vraag. Hoe zit het met gebondenheid aan een kantoor wanneer zij je opleiding hebben betaald? Wordt er een studiekostenbeding opgenomen?

Afaik mag dat niet, net zoals een concurrentie- of relatiebeding.

#3: Re: na 3 jaar advocaat-stagiaire, studiekosten Auteur: lawyer BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2012 9:56
    —
StevenK schreef:
laura1984 schreef:
Ik zie het niet zitten om een x aantal jaar gebonden te zijn aan een kantoor. In ieder geval niet op dit moment. Vandaar deze vraag. Hoe zit het met gebondenheid aan een kantoor wanneer zij je opleiding hebben betaald? Wordt er een studiekostenbeding opgenomen?

Afaik mag dat niet, net zoals een concurrentie- of relatiebeding.

Een studiekostenbeding is toegestaan. Een concurrentiebeding niet, en een relatiebeding alleen na voorafgaande goedkeuring door de plaatselijke Raad van Toezicht.

#4:  Auteur: de Webmeester BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2012 15:57
    —
Zie voor meer algemene informatie:
http://rechtennieuws.nl/studiekostenbeding (relevante artikelen)
http://jure.nl/studiekostenbeding (relevante jurisprudentie)

#5:  Auteur: dr.dunno BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2012 23:07
    —
de Webmeester schreef:
Zie voor meer algemene informatie:
http://rechtennieuws.nl/studiekostenbeding (relevante artikelen)
http://jure.nl/studiekostenbeding (relevante jurisprudentie)


Bijzonder dat in beginsel zelfs het tijdens de studie genoten arbeidsloon kan worden teruggevorderd via zo'n clausule, wel met de nodige mitsen en maren, maar toch. Alsof je bij wijze van spreken ook je huurbetalingen en betalingen aan de kassa van de supermarkt terug kan vorderen Very Happy

#6:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 28 jan 2012 1:52
    —
dr.dunno schreef:
Bijzonder dat in beginsel zelfs het tijdens de studie genoten arbeidsloon kan worden teruggevorderd via zo'n clausule, wel met de nodige mitsen en maren, maar toch.

Wel heel bijzonder inderdaad! Ik betwijfel dat zo'n beslissing van de rechter in hoger beroep en cassatie stand zou houden. Ik zie werkelijk niet in hoe loon voor onder werktijd verrichte werkzaamheden kan worden teruggevorderd, ook al bestonden die werkzaamheden uit het volgen van een opleiding.

#7:  Auteur: laura1984 BerichtGeplaatst: za 28 jan 2012 21:37
    —
weg

Laatst aangepast door laura1984 op di 07 feb 2012 0:00, in totaal 1 keer bewerkt

#8:  Auteur: dr.dunno BerichtGeplaatst: di 31 jan 2012 18:22
    —
De belasting is altijd hoger dan je zou willen, omdat je nu eenmaal het gruntwerk in handen geduwd krijgt (althans dat is mijn beeld na verhalen van vrienden van me hierover). Veel werk op je bureau krijgen zal zowel bij een groot als bij een klein kantoor kunnen. Bij de grotere kantoren krijg je er meestal ook iets beter voor betaald, hetgeen ook kan helpen, terwijl je bij een kleiner kantoor sneller meer verantwoordelijkheid kan krijgen en je niet tegen hiërarchie aan het opbotsen bent.

Verder snap ik wat je zegt, maar raad ik je tegelijkertijd af om je positie tegenover potentiële werkgevers te beschrijven zoals je in je post doet. Geen enkele werkgever zal iemand op basis van zo'n omschrijving graag in dienst nemen.

#9:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: wo 01 feb 2012 22:47
    —
Laura, ik kan je maar 1 tip geven: if you can't stand the heat, stay out of the kitchen.

Op basis van wat je aan wensen beschrijft lijkt de advocatuur me niets voor jou.



Rechtenforum.nl -> Advocatuur

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl