Inbeslagname PC die ter reparatie was aangeboden
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Informatie en technologie

#1: Inbeslagname PC die ter reparatie was aangeboden Auteur: FGH BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2011 5:57
    —
Iemand heeft zijn PC ter reparatie aangeboden bij een bedrijf, omdat er een virus op de PC zit. Deze persoon heeft niet veel later een telefoontje van de politie gekregen met de mededeling dat zijn PC, externe HD en originele antivirus software-cd in beslag is genomen. Het blijkt dat het bedrijf waar de PC ter reparatie is aangeboden de politie had gebeld, omdat er volgens hun illegale sofware op de PC stond.

Ik heb de volgende vragen:
- mag het bedrijf zo maar de politie bellen zonder eerst de eigenaar van de PC op de hoogte te stellen?
- Aan welke regels moet zijn voldaan wil er sprake zijn van een rechtsgeldige inbeslagname (rechtsgrond, proces-verbaal aan eigenaar sturen, etc.)?
- Wat kan er voor straf opgelegd worden? Iedereen heeft toch wel software op zijn/haar PC staan die gedownload is.

#2:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2011 6:58
    —
Ik kan me niet voorstellen dat voor bezit van illegale software voor eigen gebruik inbeslagname volgt. Ik ben dat ook nog nooit tegengekomen.

Wel ben ik tegengekomen dat inbeslagname volgt wanneer er sprake lijkt te zijn van de distributie van (illegale) software of van het bezit van afbeeldingen waarvan het bezit strafbaar is.

In ieder geval moet er een proces-verbaal van inbeslagname zijn en de eerste stap is contact opnemen en vragen waarom de pc in beslag is genomen.

#3:  Auteur: FGH BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2011 14:43
    —
StevenK schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat voor bezit van illegale software voor eigen gebruik inbeslagname volgt. Ik ben dat ook nog nooit tegengekomen.

Wel ben ik tegengekomen dat inbeslagname volgt wanneer er sprake lijkt te zijn van de distributie van (illegale) software of van het bezit van afbeeldingen waarvan het bezit strafbaar is.

In ieder geval moet er een proces-verbaal van inbeslagname zijn en de eerste stap is contact opnemen en vragen waarom de pc in beslag is genomen.


Het enige wat de politie heeft gedaan is de eigenaar van de PC opbellen met de mededeling dat de PC in beslag is genomen, omdat de PC ergens anders stond. Moet de politie het proces-verbaal naar die eigenaar opsturen?

#4:  Auteur: hilde12 BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2011 16:00
    —
Politie zal nooit een proces verbaal opsturen.
Wat u wel kunt krijgen is een bewijs van inbeslagname.

#5:  Auteur: dr.dunno BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2011 17:18
    —
Ik ben geen strafprocesrechtdeskundige, maar als een pc onder een derde in beslag wordt genomen wegens een verdenking van illegale software na melding daarvan, is TS dan niet aan te merken als een verdachte, of in ieder geval uit hoofde van 6 EVRM beschermd, onder meer inhoudende dat hij deugdelijk en zo spoedig mogelijk wordt geïnformeerd over de reden waarom zijn apparatuur in beslag is genomen?

Overigens ben ik wel benieuwd welke computerzaak dat is geweest.

#6:  Auteur: FGH BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011 5:58
    —
@dr.dunno: Ik vertel liever niet om welke computerzaak het gaat.

Er is een bewijs van ontvangst door de politie gestuurd naar de eigenaar dat de PC in beslag is genomen.
Ik heb nog wel de volgende vragen:
1) Hoe lang mogen de PC en andere artikelen in beslag blijven bij de politie? Is daar een bepaalde termijn aan gebonden?
2) Als je verdachte bent, moet er dan binnen een bepaalde tijd na de inbeslagname actie ondernomen worden door politie/justitie? Of kun je voor altijd verdachte blijven?

#7:  Auteur: hilde12 BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011 10:57
    —
Quote:
1) Hoe lang mogen de PC en andere artikelen in beslag blijven bij de politie? Is daar een bepaalde termijn aan gebonden?


Als de computer voor waarheidsvinding in beslag is genomen (wat wel lijkt gezien wat u beschreven heeft) blijft het beslag erop zolang de computer onderzocht wordt.


Quote:
2) Als je verdachte bent, moet er dan binnen een bepaalde tijd na de inbeslagname actie ondernomen worden door politie/justitie? Of kun je voor altijd verdachte blijven?


Er staan wel termijnen voor, echter deze kunnen behoorlijk lang zijn.
U kunt niet voor altijd verdachte blijven, óf er wordt door de officier van justitie een strafbeschikking opgelegd, óf de zaak komt voor de rechter, óf de zaak wordt geseponeerd.

#8:  Auteur: FGH BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011 17:15
    —
hilde12 schreef:
Quote:
1) Hoe lang mogen de PC en andere artikelen in beslag blijven bij de politie? Is daar een bepaalde termijn aan gebonden?


Als de computer voor waarheidsvinding in beslag is genomen (wat wel lijkt gezien wat u beschreven heeft) blijft het beslag erop zolang de computer onderzocht wordt.


Quote:
2) Als je verdachte bent, moet er dan binnen een bepaalde tijd na de inbeslagname actie ondernomen worden door politie/justitie? Of kun je voor altijd verdachte blijven?


Er staan wel termijnen voor, echter deze kunnen behoorlijk lang zijn.
U kunt niet voor altijd verdachte blijven, óf er wordt door de officier van justitie een strafbeschikking opgelegd, óf de zaak komt voor de rechter, óf de zaak wordt geseponeerd.


Hoe lang zijn die termijnen dan? Bestaan daar wetsartikelen voor?
Is de politie verplicht om inlichtingen te verschaffen over het onderzoek als daar naar gevraagd wordt? Kan een brief van een jurist het onderzoek versnellen?

#9:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011 18:24
    —
Ik snap niet waarom die PC-reparatiebedrijven menen in de spullen van de klant te moeten neuzen. Ik snap nog minder waarom er nog steeds mensen zijn die hun PC inclusief harde schijf bij zo'n bedrijf inleveren.

Als je de loodgieter langs laat komen is het toch ook niet de bedoeling dat die persoon in al je laatjes gaat neuzen op zoek naar zaken die het daglicht wellicht minder goed kunnen verdragen? Of heb ik het mis?

#10:  Auteur: FGH BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011 20:10
    —
bona fides schreef:
Ik snap niet waarom die PC-reparatiebedrijven menen in de spullen van de klant te moeten neuzen. Ik snap nog minder waarom er nog steeds mensen zijn die hun PC inclusief harde schijf bij zo'n bedrijf inleveren.

Als je de loodgieter langs laat komen is het toch ook niet de bedoeling dat die persoon in al je laatjes gaat neuzen op zoek naar zaken die het daglicht wellicht minder goed kunnen verdragen? Of heb ik het mis?


Je hebt helemaal gelijk, maar deze dingen gebeuren kennelijk.
Heb jij nog informatie die relevant kan zijn?

#11:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011 21:30
    —
Zie het antwoord van StevenK. Als justitie gaat vervolgen zal er toch wel iets anders zijn aangetroffen dan wat je op de gemiddelde PC kunt vinden. Zonder te weten wat, is het zinloos om te speculeren over de hoogte van de straf.

#12:  Auteur: FGH BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011 22:11
    —
bona fides schreef:
Zie het antwoord van StevenK. Als justitie gaat vervolgen zal er toch wel iets anders zijn aangetroffen dan wat je op de gemiddelde PC kunt vinden. Zonder te weten wat, is het zinloos om te speculeren over de hoogte van de straf.


Dus het is gewoon een kwestie van afwachten zonder te weten hoe lang dat gaat duren?

#13:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011 23:08
    —
FGH schreef:
Dus het is gewoon een kwestie van afwachten zonder te weten hoe lang dat gaat duren?

Wellicht heb je zelf enig idee wat er zou kunnen zijn gevonden.

#14:  Auteur: FGH BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2011 2:34
    —
bona fides schreef:
FGH schreef:
Dus het is gewoon een kwestie van afwachten zonder te weten hoe lang dat gaat duren?

Wellicht heb je zelf enig idee wat er zou kunnen zijn gevonden.


Niet echt. Het enige wat ik kan bedenken is software die van internet gedownload is.

#15:  Auteur: FGH BerichtGeplaatst: wo 15 feb 2012 9:36
    —
Update: De persoon in kwestie heeft te horen gekregen van de politie dat hij een verklaring moet afleggen over hetgeen op de PC is gevonden.
Er is medegedeeld dat er niets wordt teruggegeven van de in beslag genomen goederen.

Kan er nog iets van (juridische) actie ondernomen worden tegen de inbeslagname? Mag de PC niet teruggegeven worden minus de harde schijf?



Rechtenforum.nl -> Informatie en technologie

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 1 van 2

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl