Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 23:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

zijgevel
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pam201

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2011 16:09    Onderwerp: zijgevel Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag

Een gemeente ziet de zijgevel een oude uitbouw uit 1933 die geplaats is met vergunning niet aan als zijgevel.
Naar mijn inszien is dit gewoon de zijgevel van een huis.

Gaarne jullie advies.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2011 16:26    Onderwerp: Re: zijgevel Reageer met quote Naar onder Naar boven

pam201 schreef:
Een gemeente ziet de zijgevel een oude uitbouw uit 1933 die geplaats is met vergunning niet aan als zijgevel.
Naar mijn inszien is dit gewoon de zijgevel van een huis.

Gaarne jullie advies.

Tja, jij zegt dat het een zijgevel is. De gemeente zegt dat het geen zijgevel is. Er kan er maar één gelijk hebben. Geen idee verder.

BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2011 17:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ter verduidelijking
In de zijgevel bevindt zich de keuken, douch en toilet er zijn verder geen andere douch en toilet is het huis.

pam
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2011 17:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zolang jij het een zijgevel noemt, kan ik alleen maar beamen dat een zijgevel een zijgevel is.

Als jij zegt dat iets een X is en de gemeente zegt dat hetzelfde iets geen X is, hoe kunnen wij daar dan iets zinnigs over zeggen?

Leeftijd: 78
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2011 19:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, het is dan wel een zeer bijzondere zijgevel want in die zijgevel, welke tegenwoordig een dikte heeft van ca. 30 cm, bevinden zich naar verluid een keuken, douche, toilet, etc., Daar ik moet aannemen dat het hier geen poppenhuis betreft, lijkt mij toch meer sprake te zijn van een uitbouw, welke aan de zijkant van een woning is aangebracht ?
Maar, wat is nu precies het probleem ? Kan toch niet alleeen in de naamgeving zitten ?
ro-er

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 22 aug 2011 12:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat de zijgevel is hangt af van wat de voorgevel is.
Meestal staat in het bestemmingsplan wat de voorgevel (of voorgevelrooilijn of rooilijn) is. Soms op de kaart, soms in de begripsbepalingen.
Ook is er soms iets in de gemeentelijek bouwverordening te vinden.

Het al dan niet bevinden van een voordeur in een gevel maakt van die gevel nog geen voorgevel. Het argument: het is ene zijgevel want mijn voordeur zit dara niet is dus geen geldig argument.

Kortom: controleer bovenstaande gemeentelijke documenten.
pam201

BerichtGeplaatst: za 27 aug 2011 6:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is een aanbouw aan de achterkant van het huis.
pam201

BerichtGeplaatst: za 27 aug 2011 6:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De aanbouw bevindt zich aan de achterkant van huis
Pam
grmohlmann

Leeftijd: 78
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: za 27 aug 2011 8:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Betreft het een hoekwoning, of een eindwoning of een vrijstaande woning ?
Is die uitbouw over de volle breedte van de achterzijde van de woning ?
Liggen de "zijgevel" van de hoofdwoning en de "zijgevel" van de aanbouw in één vlak, of verspringen die zodat ze niet in één vlak liggen omdat de uitbouw niet over de volle breedte van de achtergevel loopt ?

Bovendien, wat is nu het belang dan wel het gevolg van het feit dat de gemeente een bepaalde gevel geen zijgevel wil noemen ?
ro-er

BerichtGeplaatst: ma 29 aug 2011 9:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is het nu?
Eerst lijkt het te gaan om een zijgevel, nu een aanbouw aan de achtergevel?

Nogmaals: je kunt van alles van dingen vinden, maar wat staat er nu in de genoemde gemeentelijke documenten? Die zijn leidend, niet wat iemand vindt.

Of gaat het om een discussie over wat vergunningsvrij is of niet, dan staat de definitie van voor- en achterkant in de Bor.

Ik denk dat je wat uitgebreider moet beschrijven waar het om gaat, wat de discussie is, wat de aanleiding van de discussie is etc etc.
ro-er

BerichtGeplaatst: ma 29 aug 2011 9:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overigens, voor-, zij- en achtergevel van een woning betreft in de bouwregelgeving altijd het (oorspronkelijke) hoofdgebouw, nooit een muur van een aanbouw, uitbouw etc.
pam201

BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2011 15:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vraag nog hopelijk iets duidelijker

een aanbouw aan de achterkant van mijn huis die er al 60 jaar staat kan worden gezien als een onderdeel van mijn huis.
De gemeente geeft aan dat dit niet mijn zijgevel is maar de volgens mij wel om de volgende redenen.

Dit vond ik recent op het internet.

Ook een dergelijke nieuwe gevel kan als «oorspronkelijk» worden aangemerkt voor de toepassing van deze regeling (zie ABRvS 2 september 2009, 200808577/1, LJN: BJ6683, TBR 2009/203).

Van het hoofdgebouw te onderscheiden aan- en uitbouwen (bijvoorbeeld een keuken, bijkeuken of serre), die als functioneel onderdeel van het hoofdgebouw op basis van de vergunning tegelijkertijd met het hoofdgebouw zijn meegebouwd, worden geacht deel uit te maken van het «oorspronkelijk hoofdgebouw». Het moet dan wel gaan om aan- of uitbouwen waarin gebruik wordt gerealiseerd dat gelet op de bestemming het belangrijkst is. In bouwkundige zin van het hoofdgebouw te onderscheiden aangebouwde bouwwerken waarin slechts ondergeschikte functies plaatsvinden – zoals een aangebouwde garage/berging – maken zoals al eerder aangegeven geen deel uit van het hoofdgebouw (en dus ook niet van het oorspronkelijke hoofdgebouw). Een bij een woning aangebouwde keuken, serre, studeer- of slaapkamer zijn zodanig met het woongebruik verbonden dat deze ruimten wel kunnen worden toegerekend aan het oorspronkelijk hoofdgebouw.

pam
ro-er

BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2011 15:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Pam,
zolang je de casus niet uitlegt kan niemand je helpen.
Wat speelt er? Wat is de aanleiding? Waarom is het belangrijk? etc etc etc.

Oftwel: zie mijn eerdere post.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2011 15:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zou helpen als je ons vertelt waar het nu echt om te doen is. Wordt er een bouwvergunning geweigerd, of iets dergelijks?

BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2011 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan geen jurisprudentie vinden over wat is een zijgevel.
vandaar de vraag

Laatst aangepast door pam201 op wo 31 aug 2011 17:11, in totaal 1 keer bewerkt
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds