Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 08 aug 2025 4:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Studiebeding bij tijdelijk contract accountantskantoor.
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
boxing

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: zo 31 jul 2011 14:26    Onderwerp: Studiebeding bij tijdelijk contract accountantskantoor. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag,

Ik hoop hier wat hulp te kunnen krijgen bij het volgende probleem.

Sinds enige tijd alweer werk ik bij een groot, regionaal accountants en belastingadvies kantoor. Het is mijn eerste 'echte' baan. Naast deze baan volg ik nog een studie. Voor deze studie, die ik al volgde toen ik startte met werken, heb ik een studieovereenkomst getekend.

Nu heb ik het vermoeden dat het kantoor niet meer van plan is mijn contract te gaan verlengen. Nu heb ik echter geen geld om de studiekosten terug te betalen. Na het een en ander te hebben gelezen op internet, betwijfel ik over mijn overeenkomst wel rechtsgeldig is. Er staat namelijk dat ik gehouden ben 100% terug te betalen als de werkgever de overeenkomst niet verlengt. Volgens mij dient ook in dit geval een afbouwregeling te gelden. Daarnaast ben ik nu niet in de gelegenheid de vergoede studiekosten 'terug te verdienen'.

De passage:

1.1 werknemer is verplicht 100% van de genoten vergoeding terug te betalen bij het einde van het dienstverband, indien hij de arbeidsovereenkomst opzegt voordat de studie is beëindigd.

1.2 Wanneer de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd door de werkgever niet wordt verlengd, is de werknemer eveneens verplicht 100% van de genoten vergoeding terug te betalen.

1.3 Indien werknemer binnen 36 maanden nadat de studie is voltooid de arbeidsovereenkomst opzegt, geldt een kwijtschelding op studiekosten van 1/36 deel per maand te tellen vanaf de eerste maand volgend op de maand van ondertekening van het diploma.

1.4 Indien werknemer tussentijds met de studie stopt of onvoldoende studie voortgang boekt is hij verplicht om 100% van de genoten vergoeding terug te betalen.

Ik hoop op wat reacties, dat zou me erg helpen!!

Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
SBerendsen

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 31 jul 2011 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zag je reactie op een bericht van mij in een ander topic en heb besloten hier even een reactie te posten.

Als ik mijn studievriend mag geloven is het over het algemeen zo dat wanneer een werkgever een arbeidscontract niet wenst voort te zetten, hij ook geen gedeclareerde studiekosten van de werknemer kan terugvorderen. Het terugvorderen van gedeclareerde studiekosten kan uitsluitend wanneer de werknemer ontslag neemt, of wanneer de werknemer degene is die het arbeidscontract voor bepaalde tijd niet wenst te verlengen. Hier is volgens hem een heleboel jurisprudentie over.

Wat ook belangrijk kan zijn is jou situatie is de hier op het forum uitvoerig besproken uitspraak HR 10 juni 1983, NJ 1983, 796. Deze uitspraak gaat over loonkosten bij studie, maar wat ten aanzien daarvan geldt, is ook van toepassing op studiekosten.

Volgens mij heb je best een goede zaak. De vraag is alleen hoe gaat je werkgever hier mee om. Je kunt je probleem aan ze voorleggen en misschien gaan zij mee in jou verhaal. Doen ze dat niet dan wordt het lastig. Dat is meteen het probleem van mijn vriend. Zijn werkgever blijft maar aanmaningen sturen die mijn vriend natuurlijk niet betaald. Hij heeft ze al schriftelijk laten weten dat hij het niet eens is met deze onterechte vordering, maar aan zijn argumenten gaan ze gewoon voorbij. Het zit heb allemaal niet lekker en is bang dat ze heb binnenkort gaan dagvaarden. Het is immers een kantoor waar het enige waar ze om geven de knikkers zijn!
boxing

BerichtGeplaatst: zo 31 jul 2011 16:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leuk dat je reageert..
maar, ik denk niet dat ze erin meegaan. zoals je zelf in een eerder bericht al opmerkte... t zijn geldwolven Razz

Laatst aangepast door boxing op za 06 aug 2011 23:53, in totaal 1 keer bewerkt
Jet

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: zo 31 jul 2011 17:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als hier een heleboel jurisprudentie over is, dan is het toch appeltje eitje? Laat maar voorkomen. Laten zij jou maar dagvaarden.

Kan me niet voorstellen dat een rechter tegen een werkgever zegt "U heeft helemaal gelijk hoor werkgever. Ontsla deze man maar en vorder het reeds betaalde studiegeld maar terug. Nergens voor nodig dat uw ex-werknemer de studie af gaat maken."

Mijn man zat in een soortgelijke situatie. Echter mocht hij na het ontslag zijn (dure) studie gewoon afmaken en werd er niets terug gevorderd. Het was immers niet zijn schuld dat het bedrijf besloot bepaalde afdelingen te sluiten.
boxing

BerichtGeplaatst: zo 31 jul 2011 17:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Appeltje eitje is denk ik net iets te simpel. De jurisprudentie is niet helemaal eenduidig.

Daarnaast ligt de overeenkomst er waarover je kan discussieren.

En ik weet natuurlijk niet of dit gaat gebeuren, maar ik heb een verhaal gehoord dat bij een oude medewerker het studiegeld gewoon is verrekend met het loon. Ook hier heb ik me in verdiept, maar dit lijkt me wel uit den boze. Maar, wat belangrijker is, dan is bij hun de reden om tot dagvaarding over te gaan niet meer aanwezig... heb geen rechtsbijstandverzekering, vakbond oid.... dus ik wil voorbereid zijn mocht er iets in deze trant zich gaan voordoen
SBerendsen

BerichtGeplaatst: zo 31 jul 2011 20:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Studieschuld verrekenen met loon is sowieso niet toegestaan, zelfs niet wanneer de studieschuld niet door de werknemer wordt betwist. Ik zou het een erg kwalijke zaak vinden als een bedrijf de wet aan haar laars lapt om vervolgens een oud-werknemer die zich toch in een zwakkere positie bevind op een dergelijke manier te benadelen. Vooral omdat mensen loon nodig hebben om te leven. En natuurlijk omdat je als werknemer dan zelf je werknever moet gaan dagvaarden om alsnog je loon te krijgen.

Als het spelletje zo wordt gespeeld kun je maar beter zorgen dat je een goede rechtsbijstandverzekering hebt. En dat je ook verzekerd bent voor arbeidsrechtelijke geschillen!
boxing

BerichtGeplaatst: zo 31 jul 2011 21:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

...en die verzekering heb ik dus niet... maar dat was ook maar iets dat ik in de wandelgangen hoorde, dus wie weet een niet geheel waar of een verdraait verhaal.

Maar terug naar het topic... hoe zit het nu met mn studiebeding!?
SBerendsen

BerichtGeplaatst: za 06 aug 2011 20:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is er hier echt niemand die hier iets juridisch zinnigs over kan zeggen? Of een ander forum weet?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 07 aug 2011 14:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie hier. Als een werknemer het er niet zelf naar heeft gemaakt, zal de werkgever die niet verlengt zich niet op een studiekostenbeding mogen beroepen.

BerichtGeplaatst: zo 07 aug 2011 19:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hi Bona Fides,

Dat topic had ik inderdaad ook gelezen. Helaas staat er hier niet bij hoe de afloop is geweest.

Mijn 'beding' is echter anders geformuleerd, heeft dit volgens jou nog gevolgen?
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 07 aug 2011 19:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat kan ik aan mijn vorige bericht nog toevoegen?

BerichtGeplaatst: ma 08 aug 2011 15:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Ik wist niet dat je zo een kort lontje hebt.

Wat ik bedoelde was dat ik hiervoor heb getekend:

1.2 Wanneer de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd door de werkgever niet wordt verlengd, is de werknemer eveneens verplicht 100% van de genoten vergoeding terug te betalen.

Maar blijkbaar ben ik hier volgens jou dus niet aan gehouden.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 08 aug 2011 16:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

boxing schreef:
bona fides schreef:

Ik wist niet dat je zo een kort lontje hebt.

Duh?

Wat ik bedoel is dat ik geen noodzaak zie om twee keer hetzelfde te schrijven. Ik zie niet in wat ik nog kan toevoegen nu ik je vraag m.i. toch heel duidelijk heb beantwoord.

bona fides schreef:
Als een werknemer het er niet zelf naar heeft gemaakt, zal de werkgever die niet verlengt zich niet op een studiekostenbeding mogen beroepen.

En volg de link die ik gaf. Ik citeer uit een arrest van de Hoge Raad.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds