Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 2:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Dienstenrichtlijn terugwerkende kracht?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2011 16:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

die had ik gelezen idd;) had alleen verwacht dat het anders geformuleerd zou worden...

Had een bepaling verwacht waarin staat wanneer het aantal te verlenen vergunningen beperkt mag worden. Het valt wel enigszins af te leiden uit Art 33 Dw en Art 11 Drl (om dwingende redenen van algemeen belang)

Cool "dwingende redenen van algemeen belang": redenen die als zodanig zijn erkend in de rechtspraak van het Hof van Justitie; waaronder de volgende gronden: openbare orde, openbare veiligheid, staatsveiligheid, volksgezondheid, handhaving van het financiële evenwicht van het socialezekerheidsstelsel, bescherming van consumenten, afnemers van diensten en werknemers, eerlijkheid van handelstransacties, fraudebestrijding, bescherming van het milieu en het stedelijk milieu, diergezondheid, intellectuele eigendom, behoud van het nationaal historisch en artistiek erfgoed en doelstellingen van het sociaal beleid en het cultuurbeleid;

Ik snap dat het om een richtlijn gaat en dat de lidstaten zelf mogen bepalen hoe ze dit omzetten in nationale wetgeving maar ik vind nergens een artikel over maximumstelsels. Niet in de APV, niet in de nationale wetten en ook niet in het Europees recht. Alleen in een beleidsregel staat geformuleerd: Hun aantal is gemaximeerd op 12. Niets over waarom uitzonderingsgevallen etc.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2011 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thomas-87 schreef:
Ik vraag me af of er wel voldoende wettelijke basis is in de dienstenwet om het aantal te verlenen vergunningen te beperken.

Die wettelijke basis zul je moeten zoeken in de regeling van het vergunningstelsel zelf.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: do 05 mei 2011 13:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke, ik snap niet precies wat u bedoelt met de regeling van het vergunningstelsel.

Is dat in de APV geregeld? Of in een horecabeleidsregel? Verder is er op de site namelijk geen informatie beschikbaar m.b.t. dit onderwerp... En die informatie die er al is is echt ongelovelijk summier...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 05 mei 2011 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thomas-87 schreef:
Is dat in de APV geregeld?

Hangt af van het vergunningstelsel. Er zijn zoveel vergunningstelsels.

Quote:
Verder is er op de site namelijk geen informatie beschikbaar m.b.t. dit onderwerp... En die informatie die er al is is echt ongelovelijk summier...

Op "de site"? Verwacht je al je informatie op "een site" te kunnen vinden?

Wat je m.i. nodig hebt is een wat steviger begrip van het (bestuurs)recht. Iets als Hoofdstukken van bestuursrecht zou kunnen helpen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: do 05 mei 2011 13:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Hangt af van het vergunningstelsel. Er zijn zoveel vergunningstelsels.


Horeca vergunningstelsels en ontnuchteringszaken ih bijzonder

Quote:
Op "de site"? Verwacht je al je informatie op "een site" te kunnen vinden?


De site van de gemeente voor de volledigheid. Hoort toch toegankelijk te zijn? overheid.nl vond ik niets. Bijzondere wetten (waar de regeling ontnuchteringszaken onder valt vond ik niets.

Quote:
Wat je m.i. nodig hebt is een wat steviger begrip van het (bestuurs)recht.


waar leidt je dat uit af?

Quote:
Iets als Hoofdstukken van bestuursrecht zou kunnen helpen.


ik heb bestuursrecht ih Awb tijdperk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 05 mei 2011 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thomas-87 schreef:
Quote:
Wat je m.i. nodig hebt is een wat steviger begrip van het (bestuurs)recht.

waar leidt je dat uit af?

Ik heb gewoon niet het idee dat je het bestuursrecht goed in de vingers hebt. Anders zou ik niet hoeven uit te leggen waar je de wettelijke basis voor een limiet op het aantal te verstrekken vergunningen zou moeten zoeken.

Quote:
De site van de gemeente voor de volledigheid. Hoort toch toegankelijk te zijn? overheid.nl vond ik niets. Bijzondere wetten (waar de regeling ontnuchteringszaken onder valt vond ik niets.

En met "bijzondere wetten" bedoel je vermoedelijk deze site en niet een specifieke bijzondere wet (die je anders wel bij naam had kunnen noemen)?

Ik heb al eens eerder uitlegd: ieder vergunningstelsel begint bij een verbod. Waar in de wet is dat verbod neergelegd? Vervolgens zoek je uit door wie en onder welke voorwaarden een vergunning mag worden verleend en/of wie daarvoor welke regels mag stellen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: do 05 mei 2011 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik heb gewoon niet het idee dat je het bestuursrecht goed in de vingers hebt.


Dat klopt inderdaad. Ik ben nu bezig met de basis. De vragen die ik in dit topic stel hebben niets met school te maken maar met mijn persoonlijke projectje (voor mijn cv). Op school behandelen wij nu vooral de basis (Wat is een besluit belanghebbende, Wob

Quote:
Anders zou ik niet hoeven uit te leggen waar je de wettelijke basis voor een limiet op het aantal te verstrekken vergunningen zou moeten zoeken.


Als dat in een beleidsregel of de apv geformuleerd hoort te zijn dan hoeft dat inderdaad niet.

Quote:
En met "bijzondere wetten" bedoel je vermoedelijk deze site en niet een specifieke bijzondere wet (die je anders wel bij naam had kunnen noemen)?


Dat klopt die site heb ik inderdaad gebruikt maar met de zoekfunctie niets gevonden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: vr 06 mei 2011 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik heb gewoon niet het idee dat je het bestuursrecht goed in de vingers hebt. Anders zou ik niet hoeven uit te leggen waar je de wettelijke basis voor een limiet op het aantal te verstrekken vergunningen zou moeten zoeken.


Ontnuchteringszaken (meestal
shoarmazaken) behoren ook tot cat. IV. Hun aantal in de stad is gemaximeerd op twaalf.


Ik had die 'wettelijke basis' volgens mij al gevonden. Zie de onderstreepte zin hierboven. Ik heb dit uit het lokale horecabeleid.

Zoals u zei ik heb het bestuursrecht nog niet heel goed in de vingers. Maar vraag me dus af of dit voldoende is... Dit is het enige! verder niets in de APV of in diezelfde beleidsregel of een andere
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 06 mei 2011 15:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik heb al eens eerder uitlegd: ieder vergunningstelsel begint bij een verbod. Waar in de wet is dat verbod neergelegd? Vervolgens zoek je uit door wie en onder welke voorwaarden een vergunning mag worden verleend en/of wie daarvoor welke regels mag stellen.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: vr 06 mei 2011 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Quote:
Ik heb al eens eerder uitlegd: ieder vergunningstelsel begint bij een verbod. Waar in de wet is dat verbod neergelegd? Vervolgens zoek je uit door wie en onder welke voorwaarden een vergunning mag worden verleend en/of wie daarvoor welke regels mag stellen.


zover was ik al;)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2011 22:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet overigens genoeg... helemaal geen zin om die bijzondere wetten door te gaan spitten ik heb een prachtig verhaal klaar en breng dit desnoods voor de rechter ik hou jullie op de hoogte;)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2011 15:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hmmm misschien weet ik toch niet genoeg...

De enige mogelijke weigeringsgrond die in de weg staat is het bestemmingsplan. Het maximumstelsel is m.i. geen probleem. Eerder is mij verteld dat indien een bedrijf een horecavergunning heeft de gemeente niet kan beweren dat het in dit geval om een winkel gaat.

Het bestemmingsplan is dus winkel. Kan de gemeente als er al horeca gevestigd is (Niet als nevenactiviteit van een winkel), hier een vergunning voor gegeven is, en de aard van het bedrijf in de loop der jaren veranderd is naar horeca het bestemmingsplan dan als weigeringsgrond gebruiken voor het verruimen van de openingstijden?

Bij het kvk werd mij verteld dat de ondernemer waarschijnlijk in strijd met het bestemmingsplan handelt. Het bestemmingsplan ondersteunt alleen afhaal en bezorgmaaltijden... Ik vraag mij dus af of het bestemmingsplan zover mag strekken met de komst van de dienstenrichtlijn.

Bestemmingsplannen vallen buiten de screening aan de dienstenrichtlijn heb ik vernomen. Maar als het bestemmingsplan die eis oplegt aan een dienstverrichter is het dan niet in strijd met Art 25 drl?

Ik weet dat de drl niet van toepassing is op de RO en stedenplanning maar vraag me toch af of het in dit geval niet anders ligt...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2011 16:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verdiep je eens echt in de Dienstenrichtlijn: klik.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2011 20:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

je punt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2011 22:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor mijn punt. De klik. Branchering. Voorzieningenniveau.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds