Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 20 apr 2024 14:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Handhavingsverzoek niet-belanghebbende
Moderators: Michčle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2011 17:30    Onderwerp: Handhavingsverzoek niet-belanghebbende Reageer met quote Naar onder Naar boven

De gemeente ontvangt een verzoek tot handhaving. (Het bestuursorgaan van) de gemeente is van oordeel dat de verzoeker geen belanghebbende is. Vraag: hoe moet de gemeente op het verzoek reageren? Afwijzen? Niet-ontvankelijk? Of iets anders?

Uit rechtspraak blijkt (LJN: AY5450) dat het verzoek, in het geval de gemeente terecht de verzoeker heeft aangemerkt als geen belanghebbende, niet kan worden aangemerkt als aanvraag en dat de reactie erop daarom geen besluit is. Moet dit altijd op deze manier per se? Wat als de gemeente de reactie wel in de vorm van een besluit heeft gegoten met bezwaarclausule?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Laurens02



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 467


BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2011 18:23    Onderwerp: Re: Handhavingsverzoek niet-belanghebbende Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
De gemeente ontvangt een verzoek tot handhaving. (Het bestuursorgaan van) de gemeente is van oordeel dat de verzoeker geen belanghebbende is. Vraag: hoe moet de gemeente op het verzoek reageren? Afwijzen? Niet-ontvankelijk? Of iets anders?

Uit rechtspraak blijkt (LJN: AY5450) dat het verzoek, in het geval de gemeente terecht de verzoeker heeft aangemerkt als geen belanghebbende, niet kan worden aangemerkt als aanvraag en dat de reactie erop daarom geen besluit is. Moet dit altijd op deze manier per se? Wat als de gemeente de reactie wel in de vorm van een besluit heeft gegoten met bezwaarclausule?


Het bestuur kan van iets dat geen besluit is, niet een besluit maken.
Ik betwijfel of het inderdaad geen besluit is, of dat de klager gewoon geen belanghebbende is bij het besluit en dus niet in rechte ertegen kan opkomen. Ook zonder de aanvraag kan het b.o. immers besluiten al dan niet tot handhaving over te gaan.

De gemeente kan het verzoek naar hartelust inwilligen of negeren.
_________________
Č meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2011 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, maar stel dat het geen besluit is. De bewaarmaker maakt bezwaar omdat in de bezwaarclausule vermeld staat dat dit kan. Kan hij dan de kosten van dit bezwaar verhalen op grond van 7:15 Awb? Mij lijkt van niet aangezien het niet gaat om het herroepen van een besluit wegens onrechtmatigheid ervan. Er is immers geen sprake van een besluit en dus ook niet van het herroepen van een besluit en al helemaal niet het herroepen van een besluit wegens de onrechtmatigheid ervan.

Overigens: uit ro 2.4 van de uitspraak waarnaar ik in mijn eerste bericht verwijs, blijkt wel dat de afwijzing van een handhavingsverzoek die geen aanvraag is vanwege het ontbreken van belanghebbendheid, geen besluit is. Het gaat dus niet om het nemen van een handhavingsbesluit maar om de afwijzing van een verzoek daartoe.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011 3:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de indiener van mening is dat hij belanghebbende is, zal hij natuurlijk in bezwaar moeten (tegen de - in zijn ogen - schriftelijke weigering een besluit te nemen, art. 6:2 Awb) en vervolgens in beroep. Dat is de enige manier om zijn gelijk te halen, dus die weg staat ook open.

Als de gemeente van mening blijft dat de indiener geen belanghebbende is, denk ik dat zij het bezwaar niet ontvankelijk zal moeten verklaren. (edit: LJN AY5450 bevestigt dit.)

Als de gemeente van mening is dat de indiener toch belanghebbende is, zal zij alsnog een besluit moeten nemen. (Vraag me nu even af of het nieuwe besluit een beslissing op bezwaar is of een primair besluit.)

Om terug te komen op de vraag: de mogelijkheid van bezwaar noemen lijkt me wel zo netjes.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011 12:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Ok, maar stel dat het geen besluit is. De bewaarmaker maakt bezwaar omdat in de bezwaarclausule vermeld staat dat dit kan. Kan hij dan de kosten van dit bezwaar verhalen op grond van 7:15 Awb? Mij lijkt van niet aangezien het niet gaat om het herroepen van een besluit wegens onrechtmatigheid ervan. Er is immers geen sprake van een besluit en dus ook niet van het herroepen van een besluit en al helemaal niet het herroepen van een besluit wegens de onrechtmatigheid ervan.

Overigens: uit ro 2.4 van de uitspraak waarnaar ik in mijn eerste bericht verwijs, blijkt wel dat de afwijzing van een handhavingsverzoek die geen aanvraag is vanwege het ontbreken van belanghebbendheid, geen besluit is. Het gaat dus niet om het nemen van een handhavingsbesluit maar om de afwijzing van een verzoek daartoe.


Een verzoek tot handhaving van een niet-belanghebbende is geen aanvraag. Een eventueel antwoord daarop is dus geen besluit. Een bezwaarschrift daartegen moet dus niet-ontvankelijk worden verklaard want ontvankelijkheid is een zaak van openbare orde. Bezwarenclausule of niet. Aan een kostenverhaal op grond van de bezwarenprocedure kom je derhalve niet toe.

Misschien kunnen de gemaakte kosten op een andere manier worden verhaald zoals een zuiver schadeverzoek of civielrechtelijk omdat de gemeente wel foute informatie heeft verstrekt. Er zijn zaken bekend waarbij de gemeente aansprakelijk is gesteld wegens een door een aanvrager gemaakte kosten die waren gemaakt na het verstrekken van onjuiste informatie. In casu betrof het toen een ingediend bouwplan dat is aangepast op aanraden van de behandelend ambtenaar dus geheel vergelijkbaar is het niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011 15:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat de vraag van cia76 is of de kosten van het bezwaar kunnen worden verhaald als de gemeente ten onrechte het verzoek heeft behandeld als een aanvraag (en vervolgens heeft afgewezen).

In bezwaar zou het primaire besluit wel moeten worden herroepen, en heel strikt genomen zou je het primaire besluit onrechtmatig kunnen noemen, maar het zou mij verbazen als in zo'n geval op grond van art. 7:15 lid 2 Awb tot vergoeding van de kosten van het bezwaar moet worden overgegaan.

Hier lees ik:
MvT schreef:
Dit amendement bewerkstelligt dat de kosten die een burger redelijkerwijs heeft moeten maken voor de behandeling van een bezwaar- of administratief beroepschrift, door de overheid worden vergoed, wanneer de overheid het besluit herroept wegens de onrechtmatigheid ervan. Die onrechtmatigheid moet wel aan de overheid te wijten zijn. Dit betekent dat deze kosten aanzienlijk eerder voor vergoeding in aanmerking komen dan in het regeringsvoorstel. Wordt een besluit niet herroepen, dan komen de gemaakte kosten voor rekening van de belanghebbende. Loutere vormfouten of motiveringsgebreken leiden niet tot een vergoedingsplicht. Het woord «herroepen» impliceert dat het oorspronkelijke besluit inhoudelijk onjuist moet zijn geweest. Indien de onjuistheid van het besluit te wijten is aan de belanghebbende, bijvoorbeeld omdat hij niet tijdig de juiste gegevens heeft verschaft, bestaat uiteraard geen recht op vergoeding.

Interessant. Van een "herroepen" wegens inhoudelijke onjuistheid zoals in de toelichting wordt bedoeld lijkt mij in bovenbeschreven situatie geen sprake, maar er is m.i. wel sprake van een "herroepen" in de zin van art. 7:11 lid 2 Awb, en het lijkt mij merkwaardig om aan "herroepen" in de zin van art. 7:15 lid 2 Awb een andere betekenis toe te kennen...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011 16:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
In bezwaar zou het primaire besluit wel moeten worden herroepen, en heel strikt genomen zou je het primaire besluit onrechtmatig kunnen noemen, maar het zou mij verbazen als in zo'n geval op grond van art. 7:15 lid 2 Awb tot vergoeding van de kosten van het bezwaar moet worden overgegaan.

Nu ik er nog eens over nadenk, denk ik dat ook als er in de oorspronkelijke afwijzing ten onrechte van wordt uitgegaan dat de indiener belanghebbende was, het bezwaar niet-ontvankelijk moet worden verklaard. De niet-belanghebbende indiener kan daar dan tegen in beroep, maar zo'n beroep zal ongegrond worden verklaard. Op geen enkele manier kan hij het primaire besluit (dat eigenlijk geen besluit is of had mogen zijn) laten "herroepen", zodat art. 7:15 lid 2 Awb nooit van toepassing wordt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik denk dat de vraag van cia76 is of de kosten van het bezwaar kunnen worden verhaald als de gemeente ten onrechte het verzoek heeft behandeld als een aanvraag (en vervolgens heeft afgewezen).

In bezwaar zou het primaire besluit wel moeten worden herroepen, en heel strikt genomen zou je het primaire besluit onrechtmatig kunnen noemen, maar het zou mij verbazen als in zo'n geval op grond van art. 7:15 lid 2 Awb tot vergoeding van de kosten van het bezwaar moet worden overgegaan.

Hier lees ik:
MvT schreef:
Dit amendement bewerkstelligt dat de kosten die een burger redelijkerwijs heeft moeten maken voor de behandeling van een bezwaar- of administratief beroepschrift, door de overheid worden vergoed, wanneer de overheid het besluit herroept wegens de onrechtmatigheid ervan. Die onrechtmatigheid moet wel aan de overheid te wijten zijn. Dit betekent dat deze kosten aanzienlijk eerder voor vergoeding in aanmerking komen dan in het regeringsvoorstel. Wordt een besluit niet herroepen, dan komen de gemaakte kosten voor rekening van de belanghebbende. Loutere vormfouten of motiveringsgebreken leiden niet tot een vergoedingsplicht. Het woord «herroepen» impliceert dat het oorspronkelijke besluit inhoudelijk onjuist moet zijn geweest. Indien de onjuistheid van het besluit te wijten is aan de belanghebbende, bijvoorbeeld omdat hij niet tijdig de juiste gegevens heeft verschaft, bestaat uiteraard geen recht op vergoeding.

Interessant. Van een "herroepen" wegens inhoudelijke onjuistheid zoals in de toelichting wordt bedoeld lijkt mij in bovenbeschreven situatie geen sprake, maar er is m.i. wel sprake van een "herroepen" in de zin van art. 7:11 lid 2 Awb, en het lijkt mij merkwaardig om aan "herroepen" in de zin van art. 7:15 lid 2 Awb een andere betekenis toe te kennen...


Hmm. Maar of de gemeente heeft geen besluit genomen en onterecht een bezwaarclausule geplaatst. Of de gemeente heeft ambshalve (dus onafhankelijk van de aanvraag) een besluit genomen om niet hand te haven. Een besluit dat of geen rechtsgevolg heeft en dus geen besluit is en dus niet hoeft te worden herroepen. Toch?

Tenzij het besluit wel rechtsgevolg heeft maar waar is dan de onrechtmatigheid. Het is een ongevraagd besluit maar waarom een onrechtmatig besluit?

Interessant genoeg om even de literatuur in te duiken Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011 16:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartL schreef:
Hmm. Maar of de gemeente heeft geen besluit genomen en onterecht een bezwaarclausule geplaatst. Of de gemeente heeft ambshalve (dus onafhankelijk van de aanvraag) een besluit genomen om niet hand te haven. Een besluit dat of geen rechtsgevolg heeft en dus geen besluit is en dus niet hoeft te worden herroepen. Toch?

Ik ben het inmiddels in ieder geval met je eens dat er niet hoeft te worden herroepen. Of de afwijzing nu wel of geen besluit is ben ik nog niet over uit. Vermoedelijk niet, want de afwijzing heeft geen rechtsgevolg. De afwijzing van een aanvraag is wel een besluit, maar alleen vanwege art. 1:3 lid 2 Awb.

Quote:
Tenzij het besluit wel rechtsgevolg heeft maar waar is dan de onrechtmatigheid. Het is een ongevraagd besluit maar waarom een onrechtmatig besluit?

Omdat het niet had mogen worden genomen, was mijn gedachtengang. Weliswaar schaadt het besluit niemand, maar dat iemand schade lijdt is geen eis die art. 7:15 lid 2 Awb stelt.

Misschien is er een voorbeeld te construeren waarbij er wel een besluit wordt genomen. Bijv. ik vraag voor jou een visvergunning aan, die wordt toegekend, maar niet geheel volgens mijn wensen. Ik ga in bezwaar, maar ben geen belanghebbende, dus het bezwaar is niet-ontvankelijk. Als jij ook niet in bezwaar gaat, krijgt die visvergunning formele rechtskracht. Maar is die vergunning nu rechtmatig verleend? Volgens mij niet als de wet iets zegt als "de burgemeester kan op aanvraag een visvergunning verlenen".
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011 17:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
BartL schreef:
Hmm. Maar of de gemeente heeft geen besluit genomen en onterecht een bezwaarclausule geplaatst. Of de gemeente heeft ambshalve (dus onafhankelijk van de aanvraag) een besluit genomen om niet hand te haven. Een besluit dat of geen rechtsgevolg heeft en dus geen besluit is en dus niet hoeft te worden herroepen. Toch?

Ik ben het inmiddels in ieder geval met je eens dat er niet hoeft te worden herroepen. Of de afwijzing nu wel of geen besluit is ben ik nog niet over uit. Vermoedelijk niet, want de afwijzing heeft geen rechtsgevolg. De afwijzing van een aanvraag is wel een besluit, maar alleen vanwege art. 1:3 lid 2 Awb.


Artikel 1:3 lid 2 stelt dat de afwijzing van een aanvraag ook een beschikking is. Aangezien dat het verzoek geen aanvraag conform 1:3 lid 3 is, juist omdat verzoeker niet belanghebbend is, is lid 2 niet van toepassing. Anders gezegd, een afwijzing van een aanvraag is op definitie een besluit opg artikel 1:3 lid 2. De afwijzing van een verzoek is niet per definitie een besluit. Er moet gewoon inhoudelijk sprake zijn van een publieke rechtshandeling wil de afwijzing een besluit zijn.

Quote:
Tenzij het besluit wel rechtsgevolg heeft maar waar is dan de onrechtmatigheid. Het is een ongevraagd besluit maar waarom een onrechtmatig besluit?


bona fides schreef:
Omdat het niet had mogen worden genomen, was mijn gedachtengang. Weliswaar schaadt het besluit niemand, maar dat iemand schade lijdt is geen eis die art. 7:15 lid 2 Awb stelt.

Misschien is er een voorbeeld te construeren waarbij er wel een besluit wordt genomen. Bijv. ik vraag voor jou een visvergunning aan, die wordt toegekend, maar niet geheel volgens mijn wensen. Ik ga in bezwaar, maar ben geen belanghebbende, dus het bezwaar is niet-ontvankelijk. Als jij ook niet in bezwaar gaat, krijgt die visvergunning formele rechtskracht. Maar is die vergunning nu rechtmatig verleend? Volgens mij niet als de wet iets zegt als "de burgemeester kan op aanvraag een visvergunning verlenen".


Akkoord, maar dan ga je er vanuit dat er rechtsgevolg in het leven wordt geroepen. In dat geval is er geen discussie over mogelijk en is er sprake van een besluit. En elk besluit kan onrechtmatig zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
elmajimbe



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 89


BerichtGeplaatst: zo 20 feb 2011 16:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De oorspronkelijke vraag was hoe een b.o. een verzoek tot handhaving van een niet-belanghebbende moet afhandelen. TS geeft aan dat het b.o. het verzoek schriftelijk heeft afgewezen en daarin een bezwaarclausule heeft opgenomen. Geheel terecht. Juist in een dergelijke kwestie is rechtsbescherming nodig. De schriftelijke afwijzing van het verzoek tot handhaving van de niet-belanghebbende is geen besluit, maar wordt met een besluit gelijk gesteld voor zover het de bezwaar- en beroepsprocedure betreft (art. 6:2 sub a Awb). In bezwaar zal de vraag of bezwaarde al dan niet belanghebbende is heroverwogen moeten worden. Na een voor verzoeker negatieve b.o.b. kan verzoeker gewoon in beroep bij de bestuursrechter. Indien de rechter eveneens van oordeel is dat verzoeker geen belanghebbende is dient dat m.i. te leiden tot ongegrondverklaring van het beroep.
_________________
Mensen zijn graag geboeid, maar niet graag gebonden. (Alexander Pola)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: zo 20 feb 2011 19:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog een leuke vervolgvraag:

Stel: de verzoeker's verzoek wordt afgewezen op de grond dat hij geen belanghebbende is. Verzoeker gaat in bezwaar en daarna in beroep. In de tussentijd doet verzoeker nog een aantal andere verzoeken m.b.t. hetzelfde onderwerp zodat hij op voorhand al weet dat het b.o. ook hierin zal oordelen dat hij geen belanghebbende is. Nu de vraag: wat als verzoeker bij de rechter in het gelijk wordt gesteld en hij wel belanghebbende is. Is het dan redelijk dat verzoeker voor al zijn procedures met bezwaar in de kosten wordt vergoed?? Totdat de rechter uitspraak had gedaan wist hij op voorhand dat die procedures op dat moment geen zin hadden. Hij had de uitspraak van de rechter kunnen afwachten of een voorlopige voorziening aan kunnen vragen om eerder uitsluitsel te verkrijgen. Mij lijkt het dan niet redelijk dat alle bezwaarprocedures moeten worden vergoed. Wat is jullie mening hierover?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 20 feb 2011 19:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Totdat de rechter uitspraak had gedaan wist hij op voorhand dat die procedures op dat moment geen zin hadden.

Die procedures hadden wel zin. Dat hij had kunnen weten dat de gemeente dit niet begreep doet daar niet aan af.

Ik neem hierbij wel aan dat het niet gaat om identieke verzoeken. Anders is er art. 4:6 Awb en zullen al zijn herhaalde aanvragen en bezwaren daarop afstuiten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds