|
Auteur |
Bericht |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 27 nov 2010 7:36 Onderwerp: |
|
|
Niet akkoord gaan betekent waarschijnlijk een arbeidsconflict. Het is moeilijk advies te geven en de beslissing ligt bij u. Het recht staat aan uw kant, dat is zo goed als zeker en daarna neemt u de beslissing of u daar gebruik van wilt maken.
U heeft recht op behoud van loon zoals het was. Wil de wg schorsen of iets dergelijks, dan dient u de wg direct schriftelijk op de hoogte brengen dat u zich beschikbaar houdt voor het verrichten van de bedongen arbeid tegen het bedongen loon. Dan is de wg weer aan zet. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 27 nov 2010 7:45 Onderwerp: Salarisverlaging 1350 euro |
|
|
Geachte heer Korevaar,
Helaas kan ik u, als niet-afgestudeerd jurist en slechts adviseur niet zeggen wat u moét doen.
Volgens mij heeft u de volgende opties:
I. Uit de voorafgaande discussie op basis van de door u aangedragen gegevens is gebleken dat het voorstel dat uw werkgever doet waarschijnlijk niet als redelijk is aan te merken in de zin van art. 7:611 BW en de daarbij behorende rechtspraak. U hoeft in dat geval niet in te stemmen met het voorstel. Om het gevaar van een verstoorde arbeidsrelatie te voorkomen, kunt u weigeren te tekenen en verzoeken samen met uw werkgever een mediator in te schakelen die met u beide zoekt naar een oplossing.
II. U tekent het voorstel, met als gevolg 4/13 van uw uren verlies en 9/29 salarisverlaging. Als u beschikbaar bent arbeid te aanvaarden, maakt u volgens mij op grond van art. 16 WW over deze uren aanspraak op een WW-uitkering. Omdat het initiatief van de werkgever is uitgegaan, bent u niet verwijtbaar werkloos (art. 24 lid 1 aanhef en onder a io. lid 6 WW) en heeft u aanspraak op een WW-uitkering.
Met nadruk wijs ik u erop dat u aan dit advies geen rechten kunt ontlenen en dat het verstandig is u in uw keuze niet geheel te laten leiden door de discussie op dit forum, maar professionele rechtshulp in te schakelen.
Met vriendelijke groet,
Marja Verstralen |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 27 nov 2010 10:02 Onderwerp: Re: salarisverlaging 1350 euro |
|
|
benkorevaar schreef: | heb overigens vlak voor we dit belachelijke contract voorgeschoven gekregen hebben een stuk of 20 punten aangegeven waarop we kunnen besparen of meer kunnen verdienen |
Ik zie inmiddels 21 punten  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
benkorevaar
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 27 nov 2010 20:58 Onderwerp: salarisverlaging 1350 euro |
|
|
we
Laatst aangepast door benkorevaar op di 25 jan 2011 14:55, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: zo 28 nov 2010 8:15 Onderwerp: |
|
|
Oververmoeidheid is een reden om voor jezelf te kiezen en om een gevaarlijke situatie te voorkomen.
Er zijn al een paar werkgevers veroordeelt tor een fikse schadevergoeding door de rechter wegens burn-out, welke voortvloeiden uit de opgelegde werkdruk. |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: zo 28 nov 2010 8:20 Onderwerp: |
|
|
Quote: | II. U tekent het voorstel, met als gevolg 4/13 van uw uren verlies en 9/29 salarisverlaging. Als u beschikbaar bent arbeid te aanvaarden, maakt u volgens mij op grond van art. 16 WW over deze uren aanspraak op een WW-uitkering. Omdat het initiatief van de werkgever is uitgegaan, bent u niet verwijtbaar werkloos (art. 24 lid 1 aanhef en onder a io. lid 6 WW) en heeft u aanspraak op een WW-uitkering |
Het zonder meer aantoonbaar akkoord gaan met een urenverlaging geeft geen recht op WW. Dat is gebonden aan strenge regels en een vergunning via aanvraag UWVwerkbedrijf en is nooit geldig voor een select groepje medewerkers.
Dat is toch ook niet waar te maken met werkweken van 50-60 uur. |
|
|
|
 |
benkorevaar
|
Geplaatst: ma 29 nov 2010 1:12 Onderwerp: salarisverlaging 1350 euro |
|
|
nog een paar uurtjes en gaat het beginnen , spannend , ga nu serieus proberen te slapen , denk van niet |
|
|
|
 |
benkorevaar
|
Geplaatst: di 30 nov 2010 10:13 Onderwerp: salarisverlaging 1350 euro |
|
|
gewijzigd
Laatst aangepast door benkorevaar op di 25 jan 2011 14:57, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
benkorevaar
|
Geplaatst: di 30 nov 2010 16:38 Onderwerp: salarisverlaging 1350 euro |
|
|
gewijzigd
Laatst aangepast door benkorevaar op di 25 jan 2011 14:59, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: di 30 nov 2010 17:19 Onderwerp: |
|
|
Een ontslagaanvraag gaat niet lukken op basis van de door u verstrekte gegevens. Bovendien kunt u altijd in verweer bij het kantongerecht op basis van redelijkheid en billijkheid.
In mijn ogen bluft de wg in dit geval, daar zij mogelijkerwijs wel weten dat dit absoluut niet door de beugel kan.
Mijn advies: denk op dit moment eerst even aan uzelf en uw eigen veiligheid en gezondheid. |
|
|
|
 |
benkorevaar
|
Geplaatst: do 02 dec 2010 0:38 Onderwerp: salarisverlaging 1350 euro |
|
|
hij heeft het volgens zijn zeggen aangevraagd bij het uwv , is dit beter of slechter voor mij |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: do 02 dec 2010 7:31 Onderwerp: |
|
|
Het UWVWERKBedrijf dient de reden van ontslag goed te onderzoeken en de wg dient dit correct te beantwoorden. Als de wg een vergunning voor ontslag krijgt, dan is er geen recht op een schadevergoeding. Tenzij dat u in verweer gaat tegen het ontslag bij de kantonrechter, die dit opnieuw gaat beoordelen en dan is er nog een mogelijke schadevergoeding op basis van redelijkheid en billijkheid en wordt de XYZ formule toegepast, welke enigszins gematigd is ten opzichte van de ABC formule.
Als ik het relaas bekijk, dan vermoed ik niet dat de wg een vergunning zal krijgen. Dus als u akkoord ga met een loonsverlaging, dan hoeft er geen ontslag aangevraagd worden en anders wel, dat zijn geen echt sterke argumenten van de wg.
Dit is meer eem vorm van chantage, hou een dagboek bij en zorg in ieder geval dat u uw recht kunt halen via de kantonrechter. |
|
|
|
 |
benkorevaar
|
Geplaatst: za 04 dec 2010 9:40 Onderwerp: salarisverlaging 1350 euro |
|
|
gewijzigd
Laatst aangepast door benkorevaar op di 25 jan 2011 15:04, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: za 04 dec 2010 12:30 Onderwerp: |
|
|
Er is geen grond voor een ontslagvergunning, dus probeert de werkgever het op deze manier.
Zolang u niets tekent, bent u gewoon in dienst en bij niet tijdige betaling kunt u een loonvordering toepassen.
In dit stadium is het overigens wel verstandig een advocaat in te schakelen, daar die bij de werkgever uw standpunt beter kan verwoorden. Bovendien laat u merken dat u niet meewerkt en zich niet laat intimideren.
Het bedrag van 4 maanden is ook maar een losse flodder, want bij een factor 2 is er volgens de kantonrechterformule al een schadevergoeding van 8 maanden.
Niets tekenen en een advocaat inschakelen is m.i. momenteel het beste advies. |
|
|
|
 |
benkorevaar
|
Geplaatst: zo 05 dec 2010 11:30 Onderwerp: salarisverlaging 1350 euro |
|
|
gewijzigd
Laatst aangepast door benkorevaar op di 25 jan 2011 15:05, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
|