Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 2:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Donner: Meer bevoegdheden tegen terrorisme
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 17:52    Onderwerp: Donner: Meer bevoegdheden tegen terrorisme Reageer met quote Naar onder Naar boven

http://www.telegraaf.nl:

Donner: Meer bevoegdheden tegen terrorisme
DEN HAAG - Minister Donner van Justitie maakt het opsporingsambtenaren gemakkelijker om op te treden tegen terrorisme. Hij heeft donderdag bekendgemaakt dat agenten voortaan sneller mogen infiltreren, observeren en telefoons afluisteren. De opsporingsdiensten kunnen de bijzondere bevoegdheden toepassen als er aanwijzingen zijn dat terroristische acties worden voorbereid.


Tot nu toe moest er een redelijk vermoeden zijn dat een strafbaar feit werd gepleegd. Donner heeft de verruiming van de bevoegheden in september al aangekondigd.

De officier van justitie moet toestemming geven voor gebruik van de bevoegdheden.

De officier van justitie mag van Donner voortaan verdachte personen preventief laten fouilleren of voertuigen onderzoeken. Als gevaar dreigt in zogenoemde veiligheidsrisicogebieden zoals luchthavens, industriegebieden, stations en overheidsgebouwen mag de politie zonder toestemming van de officier preventief fouilleren en auto's onderzoeken.

Donner verruimt ook de mogelijkheden om informatie te verzamelen over mensen die mogelijk een aanslag voorbereiden. Agenten mogen eerder namen, bankrekeningnummers en andere schriftelijke informatie over verdachten opvragen. De officier moet hierbij echter eerst toestemming vragen aan de rechter-commissaris.

Tenslotte kunnen verdachten eerder achter slot en grendel worden gezet als er een redelijk vermoeden van schuld is. Donner wil hiermee voorkomen dat een verdachte niet kan worden opgepakt omdat er aan het begin van een onderzoek nog te weinig bewijs is. De betrokken persoon zou dan alsnog de kans hebben om slachtoffers te maken.

Donner vraagt diverse partijen advies over zijn wetsontwerp. Daarna stuurt hij zijn plannen naar de Tweede Kamer.
-------------------------------------------------------

Wat vinden jullie hier van? Een inbreuk op de privacy? Een gevaarlijke verruiming van bevoegdheden? Een noodzakelijk kwaad om de rust in het land te herstellen/ de bevolking te beschermen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
shailesh

shailesh

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 25


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 23:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

IRT 2
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 23:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie liever eerst de concrete vernieuwingen van deze bevoegdheden voordat ik een oordeel vel, maar uit mijn eigen onderzoek m.b.t. mijn scriptieonderwerp heb ik niet echt het idee dat het kabinet nu altijd zo capabel is in het motiveren waarom bevoegdheden uitbreiding verdienen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: vr 12 nov 2004 1:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

'k had in de Gelderlander gezezen dat mensen in Nederland bereid zijn hun privacy op te offeren, als dat tot betere aanpak van terrorisme kan leiden. Zal 't 'ns gaan opzoeken, nu ff niet. Embarassed maar veel te druk ( morgen deadline... .*zucht*)
Wie is me voor? Cool
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: vr 12 nov 2004 11:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is dit al een lang bekend fenomeen (sinds 11.9.2001)..
Aan de ene kant zou ik zeggen ja, ik heb niks te verbergen, dus ik zal er ook geen last van hebben, dus wat is dan het probleem? Dan mogen ze wat mij betreft tappen wat ze willen ( Drinking beer ? Wink ), zeker als dat mijn bescherming ten goede komt.
Aan de andere kant, het is niet de bedoeling dat we overstappen naar een politiestaat, en het is ook niet de bedoeling dat wij de rechten van verdachten laten varen (hoewel verdachten in NL misschie *iets* teveel rechten hebben?).
Dus ik vind het heel moeilijk, en net als Sovereign vraag ik me af wat de concrete gevolgen hier van zijn....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: vr 12 nov 2004 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben een grote tegenstander van inbreuken op mijn privacy. Door de eeuwen heen zijn de meeste wandaden (80%) tegen burgers gepleegd door hun eigen overheid. Zoals ik al eerder schreef zijn grondrechten in eerste instantie een bescherming tegen een grote inmenging van de staat in ons dagelijkse leven. Belangrijker is dat deze nieuwe bevoegdheden naar mijn mening terroristen en gestoorden niet zal tegenhouden. De goed georganiseerde terrorist zal er voor zorgen dat hij zich netjes aan de regels zal houden om niet op te vallen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 12 nov 2004 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het altijd zo makkelijk om meteen hoog en laag te springen als de overheid zijn bevoegdheden uit wil breiden. Als iemand een betere oplossing weet , prima! Maar als dat niet zo is, je moet toch wat doen! NL is al veel te lang een gedoogland. Dat we dan zogenaamd meteen een politiestaat worden lijkt me zwaar overdreven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: vr 12 nov 2004 14:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien moeten mensen accepteren dat een open maatschappij ook betekent dat je meer gevaar loopt voor idioten. Misbruik van macht is al zo oud als de weg naar Rome en daarom moet je voorkomen dat de rechten waar wij en onze voorouderen voor hebben gevochten en in sommige gevallen voor zijn gestorven niet al te makkelijk worden opgegeven. Zeker niet voor iets waarvan het vraag is of het zal helpen het te stoppen (terrorisme). Het middel wordt dan erger dan de kwaal.

En wat gedogen te maken heeft met de beperking van grondrechten zie ik niet helemaal.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 12 nov 2004 15:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou daar bedoel ik mee dat het toch niet normaal is dat er gewoon mensen in huizen zitten met handgranaten!!!! Als van Gogh niet vermoord was dan zaten die mensen er gewoon nu nog want dan was er helemaal niks aan gedaan en hadden ze lekker hun kop in het zand gestoken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: vr 12 nov 2004 15:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze lui zijn nu toch opgepakt met behulp van de huidige wet- en regelgeving, neem ik aan. Het lijkt mij zeer sterk dat ons huidige OM als beleid heeft om mensen die illegale wapens hebben te gedogen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: vr 12 nov 2004 18:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is inderdaad niet normaal dat dit allemaal gebeurd is, maar niettemin ben ik ook geen voorstander van een uitbreiding van de bevoegdheden die een inbreuk op de privacy zouden betekenen. Uiteindelijk kun je dit soort dingen nooit 100% uitsluiten en om nou naar een 'Big Brother'-society te gaan waarin je 24 per dag gecontroleerd wordt, zie ik ook niet zo zitten.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: vr 12 nov 2004 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok maar even zonder meteen in uitersten te springen: Hoeveel privacy wil je opgeven, ten behoeve van opsporing door de overheid? 0% lijkt me in deze wereld ook niet meer reeel. Je moet dingen in balans houden, maar dat die balans iets aan het verschuiven is, daar zie ik niet direct het kwaad van in. Misschien is dat wel teveel een zal-wel-loslopen houding, toch wil ik niet direct geloven dat onze regering vergelijkbaar is met keizer Nero, for example.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: vr 12 nov 2004 18:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weet je wat daarmee het probleem is? Als we nu die grens een stukje opschuiven om deze problemen op te lossen, iets wat naar mijn mening niet zal lukken, dan komen er wel weer ergere problemen en moet de grens weer een stukje verder geschoven worden. Voordat je het weet kan de grens niet meer verder verschoven worden en controleert de overheid alles. Zo'n vaart zal het natuurlijk niet lopen, maar dat zou wel het uiteindelijke resultaat kunnen zijn.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: vr 12 nov 2004 19:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
Zo'n vaart zal het natuurlijk niet lopen, maar dat zou wel het uiteindelijke resultaat kunnen zijn.
Confused dat is wel een beetje tegenstrijdig? Als je denkt dat het niet zal gebeuren, maar wel stelt dat het zou kunnen gebeuren, baseer je je mening dus op een hypotetisch geval. Dat doet me denken aan iets wat mijn moeder altijd zei: ''Als als als! Als de hemel naar beneden valt hebben we allemaal een blauw petje!''
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: vr 12 nov 2004 20:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je mijn zinsformulering leest, dan zie je dat ik niet zeg dat het niet zal gebeuren. Ik zeg enkel dat het niet op korte termijn zal gebeuren. Ik zeg verder dat het één van de gevolgen zou kunnen zijn en laat hiermee tevens opties open voor andere mogelijke gevolgen. Dus wat dat betreft is er helemaal niets tegenstrijdigs aan hoor.

Ik denk persoonlijk dat het wel zal gebeuren als we nu ermee instemmen om een gedeelte van de privacy op te geven. En nogmaals het zal niet binnen een jaar zo zijn, maar op den duur zeker wel.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds