Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 20:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Deurwaarder wil via marktplaats gekochte slaapkamer meenemen
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
L_Velden



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: vr 25 jun 2010 13:54    Onderwerp: Deurwaarder wil via marktplaats gekochte slaapkamer meenemen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Enige tijd geleden heb ik via marktplaats een nieuwe slaapkamer inrichting gekocht voor een erg mooi prijsje (volgens mij had de verkoper er veel meer voor kunnen vragen).
Een paar weken later (van de week) stond er ineens een deurwaarder bij mij aan de deur die zei dat er beslag was gelegd op de slaapkamer bij de vorige eigenaar en dat hij de meubels over 2 weken op komt halen.
Kan hij de meubels zomaar meenemen? Ik heb ze toch gewoon eerlijk gekocht?

Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartjeD



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 173


BerichtGeplaatst: vr 25 jun 2010 15:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit lijkt mij een geval van derden bescherming:

Quote:
Artikel 45
1.Indien een schuldenaar bij het verrichten van een onverplichte rechtshandeling wist of behoorde te weten dat daarvan benadeling van een of meer schuldeisers in hun verhaalsmogelijkheden het gevolg zou zijn, is de rechtshandeling vernietigbaar en kan de vernietigingsgrond worden ingeroepen door iedere door de rechtshandeling in zijn verhaalsmogelijkheden benadeelde schuldeiser, onverschillig of zijn vordering vóór of na de handeling is ontstaan.
2.Een rechtshandeling anders dan om niet, die hetzij meerzijdig is, hetzij eenzijdig en tot een of meer bepaalde personen gericht, kan wegens benadeling slechts worden vernietigd, indien ook degenen met of jegens wie de schuldenaar de rechtshandeling verrichtte, wisten of behoorden te weten dat daarvan benadeling van een of meer schuldeisers het gevolg zou zijn.
3.Wordt een rechtshandeling om niet wegens benadeling vernietigd, dan heeft de vernietiging ten aanzien van de bevoordeelde die wist noch behoorde te weten dat van de rechtshandeling benadeling van een of meer schuldeisers het gevolg zou zijn, geen werking, voor zover hij aantoont dat hij ten tijde van de verklaring of het instellen van de vordering tot vernietiging niet ten gevolge van de rechtshandeling gebaat was.
4.Een schuldeiser die wegens benadeling tegen een rechtshandeling opkomt, vernietigt deze slechts te zijnen behoeve en niet verder dan nodig is ter opheffing van de door hem ondervonden benadeling.
5.Rechten, door derden te goeder trouw anders dan om niet verkregen op goederen die het voorwerp waren van de vernietigde rechtshandeling, worden geëerbiedigd. Ten aanzien van de derde te goeder trouw die om niet heeft verkregen, heeft de vernietiging geen werking voor zover hij aantoont dat hij op het ogenblik dat het goed van hem wordt opgeëist, niet ten gevolge van de rechtshandeling gebaat is.


Jij hebt de slaapkamer in kwestie gekocht, anders dan om niet verkregen dus en ik neem aan te goeder trouw dus dit kan jouw niet tegen geworpen worden.
Als dit klopt en deurwaarder dit toch mee neemt ontvreemd hij jouw eigendom. (diefstal)

Ik ga er nu wel van uit dat het eigendom is over gegaan; dat zal ik nog even op zoeken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
BartjeD



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 173


BerichtGeplaatst: vr 25 jun 2010 15:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overgang van het eigendom:

Voor overgang van eigendom zijn nodig een geldige titel (koop overeenkomst), Beschikkings bevoegdheid en Levering. (3: 83, 3: 84 BW)

    [x] De geldigheid van de titlel neem ik in dit geval aan op basis van de beschreven koop overeenkomst

    [x] De levering is ook geen probleem aangezien hij aan je verschaft is

    [x] De Beschikkings bevoegdheid is waarschijnlijk waar de schoen wringt maar die wordt "geheeld" via artikel 3: 86 BW omdat het anders dan om niet geschied en je ter goeder trouw was (neem ik aan)


Het is jouw eigendom en het kan niet mee genomen worden door de deurwaarder.
De Nuance hierop is echter dat als het een gestolen slaapkamer (huh?) betreft de echte eigenaar hem tot drie jaar na dato terug kan vorderen. (revindicatie) Dit zal echter waarschijnlijk niet aan de orde zijn.


Quote:
Artikel 83
1.Eigendom, beperkte rechten en vorderingsrechten zijn overdraagbaar, tenzij de wet of de aard van het recht zich tegen een overdracht verzet.
2.De overdraagbaarheid van vorderingsrechten kan ook door een beding tussen schuldeiser en schuldenaar worden uitgesloten.
3.Alle andere rechten zijn slechts overdraagbaar, wanneer de wet dit bepaalt.


Quote:
Artikel 84
1.Voor overdracht van een goed wordt vereist een levering krachtens geldige titel, verricht door hem die bevoegd is over het goed te beschikken.
2.Bij de titel moet het goed met voldoende bepaaldheid omschreven zijn.
3.Een rechtshandeling die ten doel heeft een goed over te dragen tot zekerheid of die de strekking mist het goed na de overdracht in het vermogen van de verkrijger te doen vallen, is geen geldige titel van overdracht van dat goed.
4.Wordt ter uitvoering van een voorwaardelijke verbintenis geleverd, dan wordt slechts een recht verkregen, dat aan dezelfde voorwaarde als die verbintenis is onderworpen.


Quote:
Artikel 86
1.Ondanks onbevoegdheid van de vervreemder is een overdracht overeenkomstig artikel 90, 91 of 93 van een roerende zaak, niet-registergoed, of een recht aan toonder of order geldig, indien de overdracht anders dan om niet geschiedt en de verkrijger te goeder trouw is.
2.Rust op een in het vorige lid genoemd goed dat overeenkomstig artikel 90, 91 of 93 anders dan om niet wordt overgedragen, een beperkt recht dat de verkrijger op dit tijdstip kent noch behoort te kennen, dan vervalt dit recht, in het geval van overdracht overeenkomstig artikel 91 onder dezelfde opschortende voorwaarde als waaronder geleverd is.
3.Niettemin kan de eigenaar van een roerende zaak, die het bezit daarvan door diefstal heeft verloren, deze gedurende drie jaren, te rekenen van de dag van de diefstal af, als zijn eigendom opeisen, tenzij: ade zaak door een natuurlijke persoon die niet in de uitoefening van een beroep of bedrijf handelde, is verkregen van een vervreemder die van het verhandelen aan het publiek van soortgelijke zaken anders dan als veilinghouder zijn bedrijf maakt in een daartoe bestemde bedrijfsruimte, zijnde een gebouwde onroerende zaak of een gedeelte daarvan met de bij het een en ander behorende grond, en in de normale uitoefening van dat bedrijf handelde; of bhet geld dan wel toonder- of orderpapier betreft.
4.Op de in het vorige lid bedoelde termijn zijn de artikelen 316, 318 en 319 betreffende de stuiting van de verjaring van een rechtsvordering van overeenkomstige toepassing.


Laatst aangepast door BartjeD op vr 25 jun 2010 15:44, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 805


BerichtGeplaatst: vr 25 jun 2010 15:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er wordt wel expliciet aangegeven dat hij vond dat de eigenaar er veel meer voor had kunnen vragen. Ben je dan, gezien de omstandigheden, nog wel te goeder trouw?
_________________
~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartjeD



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 173


BerichtGeplaatst: vr 25 jun 2010 15:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hele goede vraag en dat hangt af van het antwoord. Very Happy

Om hoeveel ging het en constitueert dat bedrag een verkrijging van "om niet" of is het in strijd met de goede trouw.

Quote:
Enige tijd geleden heb ik via marktplaats een nieuwe slaapkamer inrichting gekocht voor een erg mooi prijsje (volgens mij had de verkoper er veel meer voor kunnen vragen).


Het was een aanbieding neem ik aan? Niet een belachelijk inproportioneel goedkoope aanschaf? ("om niet")

En natuurlijk de goede trouw, een aanbieding tast dit niet aan maar als het "belachelijk" goedkoop was dan wordt er geacht een vermoeden van "onkoshere" zaakjes te zijn ontstaan.
Dit zou betekenen dat je dan niet meer beschermt wordt door de goede trouw en dat de beschikkings onbevoegdheid je tegengeworpen kan worden. (Dat zou betekenen dat je geen eigenaar bent geworden en een vordering hebt tegen de "verkoper")
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
L_Velden



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: vr 25 jun 2010 16:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb er 200 euro voor betaald.

Ik begrijp uit jullie antwoorden dat de deurwaarder de spullen dus niet mee mag nemen? Tenzij ik iets wist van het beslag of als ik een te lage prijs betaald heb?


In ieder geval alvast bedankt voor de antwoorden!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartjeD



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 173


BerichtGeplaatst: vr 25 jun 2010 16:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja dat klopt zo ongeveer.

Het is uw eigendom tenzij je het "om niet" hebt verkregen of instrijd met de "goede trouw".


Ik weet zelf niet wat doorgaans een normale prijs is voor dit soort kopen en het zou me niet verbazen als daar veel variatie in zit dus dat pleit voor uw geval.

Hoe dan ook, het is nog maar de vraag of de deurwaarder hier zo diep op in zal gaan, ga er maar vanuit dat je gewoon eigenaar bent.
Wie weet komt hij niet eens langs omdat hij hier achter is gekomen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
L_Velden



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: za 26 jun 2010 12:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartstikke bedankt voor de informatie!
Ik weet nu dat ik die deurwaarder niks mee hoef te geven mocht hij nog terug komen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Matthijs

Matthijs




Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 58


BerichtGeplaatst: ma 05 jul 2010 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afhankelijk van de inrichting vind ik 200 euro wel erg weinig. In een winkel zit je even makkelijk aan 2.000 euro. Dus of je iets had moeten vermoeden zal aan de kwaliteit van de inrichting liggen.

Dat is echter aan de deurwaarder om aan te tonen. Mogelijk zal hij zich beroepen op de actio pauliana. Maar ook dan geldt: dat mag de deurwaarder hard maken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hwm.klaassen



Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 25


BerichtGeplaatst: ma 05 jul 2010 19:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mag de deurwaarder wel een bed mee nemen
Hij kan je niet verplichten om op de grond te slapen
Zelf mee gemaakt bij een ander Zelfs ze mogen de auto onder de 2000,Euro niet mee nemen
Deurwaarder had het gedaan Maar moest van de rechter terug gebracht worden
Hwm.Klaassen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theod



Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 728


BerichtGeplaatst: di 06 jul 2010 6:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Matthijs schreef:
Afhankelijk van de inrichting vind ik 200 euro wel erg weinig. In een winkel zit je even makkelijk aan 2.000 euro. Dus of je iets had moeten vermoeden zal aan de kwaliteit van de inrichting liggen.

Dat is echter aan de deurwaarder om aan te tonen. Mogelijk zal hij zich beroepen op de actio pauliana. Maar ook dan geldt: dat mag de deurwaarder hard maken.


Blijkbaar toch een gangbare prijs op de tweedehandsmarkt.

Als er op MP geen hoger bedrag voor geboden wordt kan het gezien worden als eer redelijke prijs.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: di 06 jul 2010 11:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Matthijs schreef:
Afhankelijk van de inrichting vind ik 200 euro wel erg weinig. In een winkel zit je even makkelijk aan 2.000 euro. Dus of je iets had moeten vermoeden zal aan de kwaliteit van de inrichting liggen.

Dat is echter aan de deurwaarder om aan te tonen. Mogelijk zal hij zich beroepen op de actio pauliana. Maar ook dan geldt: dat mag de deurwaarder hard maken.


Al kreeg ik er € 200 bij, dan ga ik nog niet op een bed slapen waar een ander in heeft liggen stinken.

Maar even alle gekheid op een stokje, er valt niets zinnigs te zeggen over een bedrag van € 200 voor een slaapkamer. Er zijn winkels die voor dat bedrag een nieuwe slaapkamer leveren... Tel daarbij op dat op marktplaats een bedrag van € 200 gebruikelijker is, dan een bedrag van € 2.000 en ik kan niet anders dan tot de conclusie komen dat koper niet al te veel moeite zal hebben om aan te tonen dat er te goeder trouw is aangeschaft.

Als je bereid bent om € 2.000 uit te geven, ga je in mijn ogen niet op marktplaats kijken om te kopen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds