Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 12:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

woonrecht echtelijke woning
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gucci



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 54


BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010 15:14    Onderwerp: woonrecht echtelijke woning Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het woonrecht van de echtelijke woning van 6 maanden van EX is inmiddels verstreken; wat houdt dat precies in?
Mag de andere echtgenoot dan weer in het huis komen (om wat achterstallig onderhoud te plegen)
EX geeft te kennen dat ze dit verbiedt.
Bij de hoorzitting heeft de rechter aangegeven dat haar woonrecht beeindigd is


Ik hoop dat iemand dit weet.
Groeten, Gucci
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gucci



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 54


BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010 20:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niemand weet dit??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Doremi



Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 72


BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 15:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat zegt je advocaat?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gucci



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 54


BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 19:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat ex de politie erbij kan halen wegens huisvredebreuk; dat snap ik niet want het alleenrecht is toch niet meer van toepassing?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hermanJ



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 237


BerichtGeplaatst: do 07 jan 2010 4:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb in een soortgelijke situatie verkeert. Ook daar bleef ex lekker zitten (het lsutrum is al ruim achter de rug).

Ik zou beginnen met een briefje naar ex te sturen dat ze weg moet!
Daarin geef je aan dat je een Kort Geding zal aanspannen tegen haar als ze zich niet binnen een bepaalde termijn aan de uitspraak van de rechter houdt.
Omdat ik vrees dat er nog wel meer speelt (b.v. vedeling over/onderwaarde) zal je ex wellicht met een zware tegeneis komen, bereid je daar vast op voor!

In het KG moet je eisen dat ze binnen een x termijn vertrekt en bij alek dag dat ze later vertrekt ze een dwangsom (b.v. 100 euro per dag) aan jou moet betalen!

Zelf heb ik de zaak uiteindelijk slechts aan het bewegen gekregen toen ik een KG opstarte (en de rechter doodleuk mediation voorstelde, die nu achter de rug is, waarbij ik mijn twijfels heb of ik niet toch beter het KG had kunnen doorzetten, met het risico van ongunstige uitspraak in de bodemprocedure die de advo van mijn ex maar wat al te graag wilde aanspannen (verdient heel erg lekker... voor de advocaat).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gucci



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 54


BerichtGeplaatst: do 07 jan 2010 13:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De advocaat heeft al een brief verstuurd dat ze er uit moet en de advocaat van ex meldt dat haar cliente er helemaal niet uit hoeft; alleen het woonrecht is afgelopen.
Er moet dan een procedure opgestart worden en dan is het nog maar de vraag of ze er daadwerkelijk uit moet. De rechter zal namelijk een belangenafweging maken wie er tot aan de boedelscheiding in mag bliven.
Ik zou graag willen weten wat het precies inhoudt dat het woonrecht verstreken is. Is het echt waar dat je je eigen huis niet in mag terwijl het älleenrecht" voorbij is.
Een procedure starten kost weer handenvol geld......
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gucci



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 54


BerichtGeplaatst: ma 11 jan 2010 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De advocaat vertelde dat het zowieso een verloren zaak wordt aangezien ex er al 5 jaar in zit.

In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden.

Groeten, Gucci
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 14 mrt 2010 17:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gucci schreef:
De advocaat vertelde dat het zowieso een verloren zaak wordt aangezien ex er al 5 jaar in zit.

Misschien kun je uitleggen hoe de situatie precies in elkaar zit.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gucci



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 54


BerichtGeplaatst: zo 14 mrt 2010 21:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ex had het woonrecht tot 6 maanden na uitspraak van echtscheiding maar het schijnt niet zo veel waard te zijn. Ex kan er gewoon in blijven zitten (het gaat hiet om een koopwoning) ondanks dat de rechter in HB gezegd had dat haar woonrecht beeindigd was in december 2009. Politie vertelt doodleuk dat het huisvredebreuk is als mijn vriend ook in de woning wil komen omdat ex daar woont.(mijn vriend is mede-eigenaar) Hij wil daar wat reparaties doen en wat achterstallig onderhoud uitvoeren. Ook wil hij de woning nogmaals laten taxeren omdat hij sterk de indruk had dat de eerste taxateur eerder in de woning was geweest. De woning is zeer laag getaxeerd (vele duizenden Euro's onder de WOZ-waarde.
Volgens zijn advocate kan hij alleen de woning betreden middels een kort geding (maar dan moet hij uiteraard wel in het gelijk gesteld worden).
Wat ik niet begrijp is dat als het woonrecht afloopt dat dat dus eigenlijk niets zegt en dat de andere partij maar weer naar de rechter moet...(waarom hoeft ex niet naar de rechter voor bv. verlenging van het " alleen-woonrecht)?.
Mijn vraag is dan ook, wat houdt het woonrecht nu precies in als degene die dat woonrecht heeft er toch niet uit hoeft en dat de andere eigenaar er niet in mag komen.
Ex zit al 5 jaar in de woning omdat de echtscheidingprocedure zo lang heeft geduurd.
Hopelijk heb ik wat meer duidelijkheid verschaft.

Gucci
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 14 mrt 2010 21:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat de advocaat zegt klinkt juist: het woonrecht is voorbij, maar nog steeds geldt dat je niet andermans woning binnen mag gaan zonder toestemming, ook niet wanneer je eigenaar van het pand bent.

Kort Geding is dus de manier om medewerking voor het onderhoud te krijgen als ex weigert.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gucci



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 54


BerichtGeplaatst: zo 14 mrt 2010 22:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Wat de advocaat zegt klinkt juist: het woonrecht is voorbij, maar nog steeds geldt dat je niet andermans woning binnen mag gaan zonder toestemming, ook niet wanneer je eigenaar van het pand bent.



Ik begrijp dat, maar waarom dan het woonrecht van 6 maanden? Waarom zegt de rechter niet gewoon dat Mevrouw er gewoon in kan blijven en dat mijn vriend alleen maar mede-eigenaar op papier is?
(klinkt misschien cynisch maar voor mijn vriend lopen de kosten alleen maar torenhoog op en ex zit goed zo (praktisch hypotheek-vrij en een flinke PA.
Ze wil hem uitkopen met de ontvangen PA.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 14 mrt 2010 22:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ken de uitspraak niet, maar dat woonrecht betekent in ieder geval dat in die zes maanden een kort geding geen zin gaat hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gucci



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 54


BerichtGeplaatst: zo 14 mrt 2010 22:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aha, dat is dan duidelijk! Wij dachten dat ex dan de woning diende te verlaten, dat zei ook de rechter in HB. (heeft u aktie ondernomen om de woning te verlaten). Waarom dan deze vraag van de rechter?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 14 mrt 2010 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij heeft in ieder geval een huisrecht, omdat hij daar feitelijk woont. Dit betekent inderdaad dat een kort geding nodig is. Het niet hebben van dat "woonrecht" kan erop duiden dat zo'n kort geding succes zal hebben.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gucci



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 54


BerichtGeplaatst: zo 14 mrt 2010 22:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Hij heeft in ieder geval een huisrecht, omdat hij daar feitelijk woont. Dit betekent inderdaad dat een kort geding nodig is. Het niet hebben van dat "woonrecht" kan erop duiden dat zo'n kort geding succes zal hebben.


Mijn vriend woont daar niet hoor, alleen zijn ex. De kans dat mijn vriend een K.G. wint is dus redelijk goed?

Excuses voor de vele vragen en tevens Very Happy met de antwoorden!

Gucci
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds