Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 14:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Krantenwijk
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mesquè



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: do 17 dec 2009 18:12    Onderwerp: Krantenwijk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi, mijn zusje heeft uit zichzelf haar krantenwijk opgezegd en hier is mijn pa het niet mee eens. Ik heb zojuist de volgende e-mail naar Interlanden gestuurd en zit ik hier goed volgens jullie?


Quote:
Geachte Interlanden,

Afgelopen week heb ik telefonisch contact met U gehad betreft de krantenwijk van mijn dochter.
Zij heeft via e-mail haar krantenwijk opgezegd waar ik het hier niet mee eens ben.

Aan de telefoon werd mijn bezwaar niet gehonoreerd en werd me verteld dat ik 'maar een mailtje moest sturen'.
Een vreemde gang van zaken, mij rest echter geen keus dus vandaar dat ik nu een e-mail stuur.

Om het even concreet te maken, mijn dochter heeft de krantenwijk opgezegd terwijl zij daar niet toe bevoegd is.
Een minderjarig persoon (dus een handelingsonbekwame, aangezien ze geen toestemming van mij had) kan deze
rechtshandeling niet verrichten.

Het opzeggen van een arbeidscontract is een eenzijdige gerichte rechtshandeling en deze is
op grond van Art. 3.32 lid 2 BW vernietigbaar.

Ik wil dus dat de opzegging ongedaan wordt gemaakt en dat zij de kranten gewoon weer thuis bezorgd krijgt.
Dat U de krantenwijk al door heeft gegeven aan iemand anders is niet mijn probleem, dat is onzorgvuldigheid
vanuit jullie kant.

De gegevens van de krantenwijk:
***

Ik hoop zo spoedig mogelijk een reactie te ontvangen.
Met vriendelijke groet,
***


Namens mijn pa gestuurd, vandaar dat er continu 'mijn dochter' etc. staat.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 17 dec 2009 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je vertelt niet hoe oud je zusje is, al is het duidelijk dat ze nog minderjarig is. Wel is ze oud genoeg om een krantenwijk te hebben.

Als een minderjarige oud genoeg is om een krantenwijk te hebben, lijkt het mij dat art. 1:234 lid 3 BW van toepassing is ten aanzien van het opzeggen van die krantenwijk:
art. 1:234 lid 3 BW schreef:
De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.

(Merkwaardig genoeg loopt deze zin niet erg lekker, maar dat is de schuld van de wetgever.)

Toestemming van de ouders voor het opzeggen van de krantenwijk is m.i. dus niet nodig.

In het algemeen lijkt mij overigens te gelden dat een minderjarige alleen vrijwillig een arbeidscontract aan kan gaan. Misschien zijn de ouders bevoegd om namens hun kind een krantenwijk op te zeggen, ik betwijfel ten zeerste dat zij hun kind tegen de wil van het kind met een krantenwijk kunnen opzadelen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.


Laatst aangepast door bona fides op do 17 dec 2009 19:09, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Basa



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 256


BerichtGeplaatst: do 17 dec 2009 19:09    Onderwerp: Re: Krantenwijk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ten eerste betreft het opzeggen m.i. een rechtshandeling waarvan het gebruikelijk is dat een minderjarige deze verricht. En ten tweede heeft je vader niets met deze arbeidsovereenkomst te maken, indien je zusje de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, zoek maar eens in boek 7 bw. Daarnaast vind ik je vader een vreemde vogel als hij zijn dochter wilt verplichten tot een krantenwijk, kinderbeul.

edit: wat bonafides zegt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 17 dec 2009 19:17    Onderwerp: Re: Krantenwijk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Basa schreef:
En ten tweede heeft je vader niets met deze arbeidsovereenkomst te maken, indien je zusje de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, zoek maar eens in boek 7 bw.

Ah inderdaad, art. 7:612 BW. Het artikel lijkt echter nog niet uit te sluiten dat een minderjarige tegen zijn wil door zijn ouders aan een arbeidsovereenkomst wordt gebonden, wat mij toch niet lijkt te kunnen. De vraag van TS wordt door lid 1 in ieder geval ondubbelzinnig beantwoord.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Basa



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 256


BerichtGeplaatst: do 17 dec 2009 21:05    Onderwerp: Re: Krantenwijk Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Basa schreef:
En ten tweede heeft je vader niets met deze arbeidsovereenkomst te maken, indien je zusje de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, zoek maar eens in boek 7 bw.

Ah inderdaad, art. 7:612 BW. Het artikel lijkt echter nog niet uit te sluiten dat een minderjarige tegen zijn wil door zijn ouders aan een arbeidsovereenkomst wordt gebonden, wat mij toch niet lijkt te kunnen. De vraag van TS wordt door lid 1 in ieder geval ondubbelzinnig beantwoord.


Lijkt mij ook niet te kunnen. Volgens mij moet je dan eerst kijken naar 1:245 waar staat waar het ouderlijk gezag op betrekking heeft. Het heeft dus betrekking op: het bewind over zijn vermogen en zijn vertegenwoordiging in burgerlijke handelingen. Dus dan zou het kunnen, maar je moet ook nog kijken waar het gezag toe dient. Het gezag dient er mede voor de minderjarig kind te verzorgen en op te voeden (1:247 lid 1) En daar wordt mede onder verstaan: de ontwikkeling van zijn persoonlijkheid, alswel te zorgen het welzijn en veiligheid (1:247 lid 2). De vraag is dus of je een baan daaronder kunt rekenen, lijkt me niet. Dan zou de ouder dus buiten zijn bevoegdheid treden? Zou het eigenlijk niet weten, heb dit verzonnen dus weet niet of het klopt.

Het kind kan in iedergeval weigeren en er is niemand die het kind kan dwingen te werken, overeenkomst of niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mesquè



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: do 17 dec 2009 21:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Je vertelt niet hoe oud je zusje is, al is het duidelijk dat ze nog minderjarig is. Wel is ze oud genoeg om een krantenwijk te hebben.

Als een minderjarige oud genoeg is om een krantenwijk te hebben, lijkt het mij dat art. 1:234 lid 3 BW van toepassing is ten aanzien van het opzeggen van die krantenwijk:
art. 1:234 lid 3 BW schreef:
De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.

(Merkwaardig genoeg loopt deze zin niet erg lekker, maar dat is de schuld van de wetgever.)

Toestemming van de ouders voor het opzeggen van de krantenwijk is m.i. dus niet nodig.

In het algemeen lijkt mij overigens te gelden dat een minderjarige alleen vrijwillig een arbeidscontract aan kan gaan. Misschien zijn de ouders bevoegd om namens hun kind een krantenwijk op te zeggen, ik betwijfel ten zeerste dat zij hun kind tegen de wil van het kind met een krantenwijk kunnen opzadelen.


M'n zusje is 13 jaar oud en gooit de kranten altijd samen met mijn vader. Omdat ze eerder dit jaar voorop bij iemand op de scooter zat moet ze als gevolg daarvan €1300,- betalen. Daarom moet ze nu samen met d'r vader elke week kranten gooien, omdat ze eens de betekenis en waarde van het geld moet leren kennen en natuurlijk nog dat geld (deels) betalen.

Is het dan zo dat een kind van 13 dit gewoon op eigen houtje op kan zeggen en dat de krantenwijk dan verloren is? De mail is trouwens nog niet verstuurd omdat het mail adres van Interlanden niet meer in gebruik is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 17 dec 2009 23:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mesquè schreef:
M'n zusje is 13 jaar oud en gooit de kranten altijd samen met mijn vader.

Ehm, ik wist niet dat dat mocht.

Quote:
Omdat ze eerder dit jaar voorop bij iemand op de scooter zat moet ze als gevolg daarvan €1300,- betalen.

Niet zij (art. 6:164 BW), maar haar ouders (art. 6:169 lid 1 BW). En die kunnen dat normaal gesproken claimen bij hun aansprakelijkheidsverzekering. Kunnen zij dat niet, dan is dat pech voor de ouders, niet voor het kind.

Quote:
Daarom moet ze nu samen met d'r vader elke week kranten gooien, omdat ze eens de betekenis en waarde van het geld moet leren kennen en natuurlijk nog dat geld (deels) betalen.

Als je het mij vraagt is je vader niet goed bezig.

Quote:
Is het dan zo dat een kind van 13 dit gewoon op eigen houtje op kan zeggen en dat de krantenwijk dan verloren is?

Wat je vader doet is strafbaar, tenzij het werk bestaat uit "het behulpzaam zijn bij het verspreiden van folders en huis- aan huisbladen" en je zusje:
- op zondag geen arbeid verricht;
- een onafgebroken rusttijd heeft van ten minste 14 uren in elke periode van 24 aaneengesloten uren, waarin de periode tussen 19.00 uur en 07.00 uur begrepen is;
- indien op een dag langer arbeid wordt verricht dan 4,5 uur, die arbeid afwisselt met een pauze van ten minste een half uur aaneengesloten.
Verder mag er op dagen dat onderwijs wordt gevolgd ten hoogste 2 uren per dag worden gewerkt (en mag er per week hooguit op 5 dagen worden gewerkt en niet meer dan 12 uur).

Dus misschien mag het nog net wel. Ochtendkranten mogen in ieder geval pas vanaf 15 jaar worden bezorgd.

Hoewel ik dit in de Arbeidstijdenwet en de Nadere regeling kinderarbeid niet direct terugvindt, lijkt het mij eigenlijk vanzelfsprekend dat kinderarbeid slechts is toegestaan als het kind dit zelf graag wil, en niet om een vermeende schuld aan de ouders af te betalen die het kind in feite niet heeft.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mesquè



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: do 17 dec 2009 23:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is anderhalf uur per week 's avonds het zondagsnieuws gooien, met de auto samen met m'n pa. Absoluut geen 'kinderarbeid' te noemen. Misschien bracht ik het verkeerd, maar het is niet zo dat ze 7 dagen per week om 5 uur d'r bed uit moet om drie uur lang krachten te gooien. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Laurens02



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 467


BerichtGeplaatst: vr 18 dec 2009 1:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hm.. ik vind het persoonlijk wat ver gaan om een didactisch gezien niet slecht passende maatregel als strafbaar feit te kwalificeren... er is niks mis met een baantje onder 'dwang' om de gevolgen van handelen duidelijk te maken, in ieder geval stukken beter dan een pak rammel.

(en zeg nou niet dat je vader haar ook doormidden heeft geslagen :p)


(inhoudelijk heb ik verder niets toe te voegen, nee.)
_________________
È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 18 dec 2009 3:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mesquè schreef:
Het is anderhalf uur per week 's avonds het zondagsnieuws gooien, met de auto samen met m'n pa. Absoluut geen 'kinderarbeid' te noemen. Misschien bracht ik het verkeerd, maar het is niet zo dat ze 7 dagen per week om 5 uur d'r bed uit moet om drie uur lang krachten te gooien. Wink

Kinderarbeid is alle arbeid door kinderen jonger dan 16 jaar. De meeste vormen van kinderarbeid zijn verboden, maar sommige vormen zijn toegestaan. Dit is geregeld in de Nadere regeling kinderarbeid. De voorwaarden die in het geval van je zusje gelden heb ik hierboven opgesomd.

Laurens02 schreef:
Hm.. ik vind het persoonlijk wat ver gaan om een didactisch gezien niet slecht passende maatregel als strafbaar feit te kwalificeren...

Dan moet je bij de wetgever klagen. Zie de Arbeidstijdenwet en de Nadere regeling kinderarbeid. Art. 11:3 jo. 10:1 Arbeidstijdenwet stelt overtreding van het verbod op kinderarbeid neergelegd in art. 3:2 Arbeidstijdenwet strafbaar.

Het is duidelijk dat een arbeidsovereenkomst met een kind onder de 16 jaar die niet valt onder één van de uitzonderingen neergelegd in de Nadere regeling kinderarbeid in strijd met de wet is. Wat voor mij nog niet duidelijk is, is of de wettelijke vertegenwoordiger van een kind van 13 jaar tegen de wil van het kind namens dit kind een arbeidsovereenkomst kan sluiten die wel onder één van de uitzonderingen valt. Zoals Basa opmerkt kan uiteindelijk niemand het kind fysiek dwingen tot het verrichten van arbeid, maar als rechtsgeldig een arbeidsovereenkomst kan worden opgedrongen, wordt het kind wel schadeplichtig bij niet-nakoming van de overeenkomst.

Dankzij art. 7:612 lid 1 BW staat het vast dat een kind van 16 jaar een arbeidsovereenkomst kan opzeggen zonder de toestemming van zijn ouders. Zou het echt zo zijn dat een kind van 13 jaar voor het opzeggen van een arbeidsovereenkomst waar het kind geen zin meer in heeft (of nooit heeft gehad) wel de toestemming van zijn ouders nodig heeft?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theod



Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 728


BerichtGeplaatst: vr 18 dec 2009 7:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Omtrent het mogen opzeggen van de baan heb ik geen enkele twijfel, daar heb je volledig gelijk in maaaaaar.

bona fides schreef:
Laurens02 schreef:
Hm.. ik vind het persoonlijk wat ver gaan om een didactisch gezien niet slecht passende maatregel als strafbaar feit te kwalificeren...

Zoals Basa opmerkt kan uiteindelijk niemand het kind fysiek dwingen tot het verrichten van arbeid,


Zoals je ziet heb ik specifiek een paar stukjes tekst er uit gelicht om mijn vraag te verduidelijken;

Met dit in het achterhoofd vraag ik me af hoe het mogelijk is dat de overheid wel een taakstraf kan opleggen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lawyer



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 629


BerichtGeplaatst: vr 18 dec 2009 10:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij een taakstraf is geen sprake van dwangarbeid, want je kunt ook voor vervangende hechtenis kiezen. Zie bijvoorbeeld ook LJN AZ6168.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ScorpionWoman



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 50


BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toevallig kwam ik dit topic tegen en heb ik er ook een vraag over.
Vanaf welke leeftijd mag een kind nu wel folders lopen?
En dan heb ik nog meteen en vraag:Het is zo goed als zeker dat ik in de sanering terecht kom en wat heeft het dan voor gevolgen voor mijn kind of voor mij als hij dan een baantje zou hebben als folderbezorger?
Mijn kind is nu 13 jaar oud.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Folders lopen mag (onder bepaalde voorwaarden). Zie bijv. hier (of de Nadere regeling kinderarbeid waar ik hierboven naar link).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds