|
Auteur |
Bericht |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 49 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 04 dec 2009 10:37 Onderwerp: Bestellen bij webshop na diens faillissement? |
|
|
Naar aanleiding van dit bericht over een failliete webshop: wat is de positie van een consument die ná faillissement van een webwinkel nog een bestelling plaatst bij die winkel en deze vooruit betaalt?
Ik vermoed dat dit "gewoon" een concurrente vordering is. Maar dat roept wel de vraag op welke plichten de curator heeft. Moet hij niet de webshop laten sluiten of een virtueel bordje ophangen "Let op wij zijn failliet"?
Gek genoeg lijkt nergens te staan dat een failliete winkel de deuren moet sluiten en nieuwe klanten moet weigeren. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22901
|
Geplaatst: vr 04 dec 2009 12:50 Onderwerp: |
|
|
Zie ook deze draad.
In de Faillissementswet vind ik:
art. 24 Fw schreef: | Voor verbintenissen van de schuldenaar, na de faillietverklaring ontstaan, is de boedel niet aansprakelijk dan voorzover deze ten gevolge daarvan is gebaat. |
Dit lijkt te betekenen dat een vooruitbetaling een boedelschuld oplevert. Boedelschulden worden voldaan vóór de andere schulden.
Dit artikel lijkt dit te bevestigen, maar geeft ook aan dat er lang niet altijd voldoende geld is om de boedelschulden te voldoen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 49 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 04 dec 2009 17:19 Onderwerp: |
|
|
Uit dat artikel haal ik niet dat zo'n betaling een boedelschuld is. Ik zie namelijk:
Quote: | Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor degene die enkele dagen na de faillietverklaring, onwetend van het uitgesproken faillissement, een voorschotnota betaalt. Ook die persoon wordt een gewone concurrente crediteur en heeft in driekwart van de faillissementen geen enkel uitzicht op een betaling op zijn schuld. |
De situaties van vooruitbetalen en een voorschotnota voldoen lijken me vrijwel identiek. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22901
|
Geplaatst: vr 04 dec 2009 17:59 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | De situaties van vooruitbetalen en een voorschotnota voldoen lijken me vrijwel identiek. |
Maar die situaties zijn niet identiek. In het eerste geval ontstaat de schuld van de failliete webshop ná de faillietverklaring. In het tweede geval ontstaat die schuld vóór de faillietverklaring.
Ik denk dat het allemaal nog wat preciezer moet worden bekeken dan ik het nu opschrijf, want je begint met een koopovereenkomst die vervolgens wordt ontbonden. Hierdoor ontstaan verbintenissen tot ongedaanmaking, waaronder een verbintenis tot terugbetaling van het reeds betaalde. Die verbintenis tot ongedaanmaking ontstaat in beide gevallen ná het faillissement, maar ik vermoed toch dat de datum van het ontstaan van de overeenkomst de datum is die telt. Het kan namelijk niet zo zijn dat iedereen die nog wat geleverd moet krijgen door het failliete bedrijf die vordering tot levering kan omzetten in een "nieuwe" vordering tot terugbetaling die als boedelschuld kan worden verhaald.
Jammer genoeg lijkt het artikel hier en daar niet helemaal nauwkeurig te zijn. Bijvoorbeeld:
Quote: | De Hoge Raad maakt een onderscheid tussen enerzijds betalingen op basis van een rechtsgrond die later is komen te vervallen. Bijvoorbeeld de betaling op basis van een overeenkomst die later ontbonden wordt. |
Een betaling op basis van een (vóór het faillissement gesloten) overeenkomst die later wordt ontbonden is mijns inziens géén betaling op basis van een rechtsgrond die later is komen te vervallen. Ontbinding heeft geen terugwerkende kracht, dus die betaling houdt een rechtsgrond. Wel ontstaat er door de ontbinding een verbintenis tot terugbetaling. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
|