Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 15:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Recht van de school
Moderators: Michčle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Chyemera



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: do 10 sep 2009 20:18    Onderwerp: Recht van de school Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ten eerste ik ben nieuw op dit forum, ik weet dus niet of ik dit de juiste sectie geplaatst heb.

Onze school heeft een nieuwe regel ingesteld, deze luidt als volgt: de school acht zichzelf bevoegd om een telefoon van een leerling een week in te nemen.

Mijn vraag is dus of het wettelijk toegestaan is voor een organisatie als school om het eigendom van een ander in te vorderen, zonder de eigenaar zijn toestemming hiervoor te hebben?

Bij voorbaat dank en het spijt mij als het in de verkeerde sectie staat.

Mvg,

Ruben
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theod



Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 728


BerichtGeplaatst: do 10 sep 2009 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even het hele verhaaltje vertellen.

De school zal niet zomaar een mobieltje onder zich gaan houden, dit zal enkel gebeuren naar aanleiding van een overtreding van een regel zoals niet telefoneren tijdens de lessen.

Of het wettelijk is toegestaan ga ik me niet in verdiepen, ik vind het persoonlijk een goede actie, je volgt de lessen om iets te leren en niet om te telefoneren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 10 sep 2009 22:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
Even het hele verhaaltje vertellen.

(...)

Of het wettelijk is toegestaan ga ik me niet in verdiepen, (...)

Dus je wilt het hele verhaaltje alleen horen om er een moreel oordeel over te vellen? Daar wordt de vraag niet voor gesteld lijkt mij. Voor een moreel oordeel kan Ruben ook bij de bakker om de hoek aankloppen.

Chyemera schreef:
Mijn vraag is dus of het wettelijk toegestaan is voor een organisatie als school om het eigendom van een ander in te vorderen, zonder de eigenaar zijn toestemming hiervoor te hebben?

De school kan niet (bijv. via de rechter) afdwingen dat een leerling zijn telefoon afgeeft. Wel kan een school vermoedelijk via haar huisregels een regel stellen als "wie wordt betrapt op bellen tijdens de les, heeft de keuze tussen het tijdelijk inleveren van zijn telefoon of een week schorsing".
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chyemera



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: do 10 sep 2009 22:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het volledige verhaal lijkt me niet echt relevant om eerlijk te zijn, dit doet er namelijk niet toe.

Ik snap dat de school het met een regel het kan afdwingen, maar is het niet zo dat er ook rekening worden gehouden met de leerling, deze ondervindt namelijk ongelofelijk veel nadeel hiervan. Denk bijvoorbeeld aan niet gebeld kunnen worden door ouders, werkgevers en medeleerlingen. Tegenwoordig is een telefoon in mijn ogen gewoon een verplichting die je door andere mensen wordt opgelegd en daarom niet zomaar kan ontbreken of ontnomen kan worden.


Laatst aangepast door Chyemera op do 10 sep 2009 23:00, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 10 sep 2009 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zolang de maatregel in verhouding staat tot de overtreding zie ik niet zo'n probleem. Het gebruik van een telefoon tijdens de les (als het daarom gaat) is natuurlijk buitengewoon storend en als een leerling aan een waarschuwing niet genoeg blijkt te hebben, zal er toch een maatregel moeten volgen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chyemera



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: do 10 sep 2009 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu blijkt het toch dat ik het iets nader moet toelichten. Het betreft niet eens bellen in de les dit is echt ten strengste verboden en is niet eens te vergelijken met de werkelijke overtreding.

De overtreding die bestraft wordt is wanneer de telefoon zichtbaar is voor de vakdocent, hiermee stoor je naar mijn inziens niet de les zodanig dat er zulke sancties opgezet kunnen of mogen worden. Werkelijk telefoneren in de les is geen sprake van.

Tevens is er geen waarschuwing, het is bij de eerste overtreding direct raak.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
elmajimbe



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 89


BerichtGeplaatst: do 10 sep 2009 23:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit soort maatregelen worden vaak genomen in het kader van Zero-Tolerance. Kennelijk is de overlast die wordt veroorzaakt door bellende scholieren, binnen of buiten de les, zodanig, dat tot een dergelijke maatregel wordt besloten. Op de middelbare school hier ter plaatse worden (soms) bij de entree de scholieren gecontroleerd op het bezit van o.a. mobiele telefoons, I-pods, e.d. (ook wapens, drugs en alcohol).
De school heeft deze items verboden verklaard op het schoolterrein. Bij overtreding worden de items in beslag genomen, al dan niet tijdelijk.
Als ouder van een schoolgaande tiener vind ik het enerzijds wel jammer dat de jeugd dit communicatie-middel onthouden wordt, maar anderszijds loopt het gedrag van een deel van de leerlingen zo de spuigaten uit dat wel tot draconische maatregelen overgegaan moet worden.
Zo als zo vaak, lijden de goeden weer eens onder de kwaden.
Of de inbeslagname op een wettelijke bevoegdheid rust, betwijfel ik. Het zal wel gegrond zijn op, zoals bona fides al suggereerde, een 'vrijwillige' afgifte van de zaak, bij gebreke waarvan de leerling geschorst of van school verwijderd wordt.
_________________
Mensen zijn graag geboeid, maar niet graag gebonden. (Alexander Pola)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theod



Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 728


BerichtGeplaatst: vr 11 sep 2009 7:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

elmajimbe schreef:
Op de middelbare school hier ter plaatse worden (soms) bij de entree de scholieren gecontroleerd op het bezit van o.a. mobiele telefoons, I-pods, e.d. (ook wapens, drugs en alcohol).
De school heeft deze items verboden verklaard op het schoolterrein.


Deze handelswijze vind ik te ver gaan.

Het verbieden van het gebruik van een I-pod of mobiele telefoon op het schoolterrein kan ik begrijpen en keur het ook goed echter het bij hebben bestraffen van dergelijke apparatuur lijkt mij zelfs onwenselijk, zeker bij een mobiele telefoon.

Een kind moet onderweg van en naar huis hulp in kunnen roepen bij calamiteiten (dus ook bij een lekke band) en gezien tegenwoordig steeds meer mensen gaan werken en ook dus er niemand meer thuis is is een hulpvraag niet meer mogelijk of moeilijk als het kind geen mobiel heeft.

Dit is de zienswijze van vele schoolbesturen en schoolleidingen.


In het geval zoals jij omschrijft zou ik zowel de schoolleiding als het schoolbestuur verzoeken hun zienswijze te wijzigen (ouder / voogd) en het bij hebben toe te staan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 805


BerichtGeplaatst: vr 11 sep 2009 8:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

elmajimbe schreef:
Of de inbeslagname op een wettelijke bevoegdheid rust, betwijfel ik. Het zal wel gegrond zijn op, zoals bona fides al suggereerde, een 'vrijwillige' afgifte van de zaak, bij gebreke waarvan de leerling geschorst of van school verwijderd wordt.


Inbeslagname rijm ik nooit met afgifte. Inbeslagname betreft strafrecht en dit mag alleen bij ontdekking van een strafbaar feit op heterdaad of buiten heterdaad door een opsporingsambtenaar. Dus wettelijke grondslag lijkt mij niet van toepassing.

Wel kan de school zelf regels vaststellen waaraan je je dient te houden. Zij mogen ook een sanctiebeleid vaststellen op bepaalde, door de school ingevoerde, overtredingen.

Persoonlijk vind ik de maatregel dat een mobiel moet worden afgegeven wegens het in het zicht liggen niet in verhouding staan. Ik snap het achterliggende doel hiervan ook niet. Maar wat ik aan de andere kant ook niet begrijp is dat als je je mobiel toch niet gebruikt tijdens de les, hij toch op je tafel zou moeten liggen. Maargoed, ik vind op de eerste plaats de maatregel buitenproportioneel.

Je zou kunnen vragen wat de regel dient te moeten bereiken; wat is het doel van de regel?
_________________
~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chyemera



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: vr 11 sep 2009 11:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij ligt uiteraard niet op tafel, het is als je bijvoorbeeld even snel wil kijken hoe laat het is of iets dergelijks. Wanneer dit gezien wordt moet je hem meteen inleveren en kan hem hem over het genoemde aantal dagen op komen halen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 805


BerichtGeplaatst: vr 11 sep 2009 11:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hangt er geen klok bij jullie in de klas?

Er moet toch een reden zijn dat de school een dergelijke ingrijpende maatregel toepast? Ik zou mij kunnen indenken dat er bijvoorbeeld veel ge-smst wordt. Dit is natuurlijk niet bevorderlijk voor je concentratie.
_________________
~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ouwe sloeber



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 342


BerichtGeplaatst: vr 11 sep 2009 13:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Hangt er geen klok bij jullie in de klas?


Dat is wel heel ouderwets. ......Is een horloge tegenwoordig ook een achterhaald concept? Sooooo last century (if ever)

Niet op je telefoon kijken tijdens gesprekken (of les) is een kwestie van fatsoen en respect naar je gesprekspartner of leraar. Hij kan immers niet zien of je sms'jes leest of kijkt hoe laat het is.

Vaak kom je er het beste uit als je een voorstel doet naar diegene met wie je het niet eens bent. Je zult zien dat ze waarderen dat je meedenkt. Dat voorstel zou kunnen zijn: Telefoons in de tas, klok in de klas (blijkbaar wil je toch graag weten hoe lang die les nog duurt), wiens telefoon zichtbaar of hoorbaar is, is de klos. Een vierkant rooster ofzo, maar geen inname van het eigendom.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 805


BerichtGeplaatst: vr 11 sep 2009 14:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ouwe sloeber schreef:
Telefoons in de tas, klok in de klas


Postbus 51 Laughing
_________________
~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chyemera



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: vr 11 sep 2009 22:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat jullie het punt niet helemaal snappen, het is gewoon zo je kijkt voor wat voor een reden dan ook even op je telefoon en je kan hem gewoon meteen een week inleveren, dit is gewoon het punt dat mij en mijn medeleerlingen irriteerd.

Als je het alleen maar gebruikt om klok te kijken zou een horloge net zo veel afleiding geven. Ik vind persoonlijk die vergelijking dus niet helemaal opgaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 11 sep 2009 23:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een docent kan niet weten of je alleen maar naar de tijd kijkt of andere dingen zit te doen. De lesuren zijn er ook niet om dat uit te zoeken. Bij een proefwerk mocht je naar ik vermoed toch al niet op je mobiel kijken en wel op een horloge.

Met de regel lijkt me daarom op zich niet veel mis. Zo'n regel schept ook duidelijkheid voor zowel leerling als docent. Wat een redelijke sanctie is bij overtreding valt over te discussiėren.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds