Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 15:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Help Getty Images stuurt ineens faktuur!
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
zandwin



Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 17:12    Onderwerp: Help Getty Images stuurt ineens faktuur! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als websitebouwer heb ik voor een vriend in het verleden een gratis site gebouwd met gebruik van plaatjes uit Getty Images.
Nu krijgt hij een rekening van 6000 euro(!) voor het gebruik van 6 fotos.
Die wil hij op mij verhalen.

Hoe zit het eigenlijk met fotos?

Als ik een foto of plaatje voor een website wil gebruiken kan ik die toch gewoon van internet halen?
Want als ik hem via-via krijg of op een site vind, hoe weet ik dan de herkomst 100% zeker?
En hoe weet ik hoe hoog de boete is bij gebruik een foto?
Of mag je nooit iets van een ander gebruiken op internet? Dat kan toch niet zo zijn, dan kun je internet wel opheffen....

Wie kan me hier juridisch iets over vertellen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
HenkR

HenkR

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1146


BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 17:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ownership of the Site and its Contents
This Site is owned by Getty Images. Unless otherwise indicated, all of the content featured or displayed on this Site, including, but not limited to, text, graphics, data, photographic images, moving images, sound, illustrations, software, and the selection and arrangement thereof ("Getty Images Content"), is owned by Getty Images, its licensors, or its third-party image partners.

All elements of the Site, including the Getty Images Content, are protected by copyright, trade dress, moral rights, trademark and other laws relating to the protection of intellectual property.

bron: http://www.gettyimages.com/Corporate/Terms.aspx
_________________
'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
zandwin



Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 17:31    Onderwerp: Herkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je wel,
Maar wat ik niet snap ik dat als ik de foto via-via krijg of op een site vind, hoe weet ik dan de herkomst 100% zeker?
Of mag je nooit iets van een ander gebruiken op internet?
Dat kan toch niet zo zijn, dan kun je internet wel opheffen....

Wie kan me hier juridisch iets over vertellen?
Heeft iemand hier ervaring mee? (uitspraken)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
HenkR

HenkR

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1146


BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 17:35    Onderwerp: Re: Herkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

zandwin schreef:
Dank je wel,
Maar wat ik niet snap ik dat als ik de foto via-via krijg of op een site vind, hoe weet ik dan de herkomst 100% zeker?
Of mag je nooit iets van een ander gebruiken op internet?
Dat kan toch niet zo zijn, dan kun je internet wel opheffen....

Wie kan me hier juridisch iets over vertellen?
Heeft iemand hier ervaring mee? (uitspraken)


Ik heb er geen ervaring mee en het is geen gebied waar ik veel van weet.

Wat me logisch lijkt (ben fotograaf geweest) is dat je niet zomaar foto's van andere mensen gebruikt.
En zeker niet als je een website beheert of opbouwt.

In dit geval was het wel een heel kleine moeite om ff de voorwaarden van de site te checken.
_________________
'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 20:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarbij je moet uitkijken: er zijn sites die pretenderen "gratis" foto's aan te bieden, maar die blijken dan regelrecht gejat van andere fotosites. Mijn favoriete gratis site SXC.HU heeft daar goede controle op maar ook daar zie ik wel eens een foto weggehaald worden na een claim.

Maar als je ze zelf uit Getty hebt gehaald, dan weet je toch dat dat geld kost? Dat staat er links rechts boven en onder naast, en voor alles dat groter is dan een 100x100 duimnagel komt er een watermerk doorheen.

Arnoud
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 20:19    Onderwerp: Re: Help Getty Images stuurt ineens faktuur! Reageer met quote Naar onder Naar boven

zandwin schreef:
Als websitebouwer heb ik voor een vriend in het verleden een gratis site gebouwd met gebruik van plaatjes uit Getty Images.
Nu krijgt hij een rekening van 6000 euro(!) voor het gebruik van 6 fotos.
Die wil hij op mij verhalen.

Hoe zit het eigenlijk met fotos?

Als ik een foto of plaatje voor een website wil gebruiken kan ik die toch gewoon van internet halen?

Nee, want er rust auteursrecht op.
Quote:

Want als ik hem via-via krijg of op een site vind, hoe weet ik dan de herkomst 100% zeker?

Als je dat niet weet, moet je de foto niet gebruiken.
Quote:

En hoe weet ik hoe hoog de boete is bij gebruik een foto?

Het is geen 'boete', maar een vergoeding voor het gebruiksrecht. Daarnaast zou je ook nog strafrechtelijk vervolgd kunnen worden.
Quote:

Of mag je nooit iets van een ander gebruiken op internet? Dat kan toch niet zo zijn, dan kun je internet wel opheffen....

Wie kan me hier juridisch iets over vertellen?

Arnoud Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
FireFly

FireFly

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 23


BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 22:55    Onderwerp: Re: Herkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

zandwin schreef:

Of mag je nooit iets van een ander gebruiken op internet?
Dat kan toch niet zo zijn, dan kun je internet wel opheffen....


Natuurlijk mag je zo af en toe iets van een ander gebruiken op (maar vooral van) internet.
Zolang je het maar niet openbaar maakt of verveelvoudigd. Dit natuurlijk behoudens de uitzonderingen of wanneer het met toestemming van de rechthebbende gebeurd.

Zo zie je maar weer, er mag best veel, maar wat jij hebt gedaan dus net niet. Laten we het internet maar niet opheffen. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MarijnvR



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 15:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat de juridische gevolgen zijn weet ik niet, maar het openbaar maken of verveelvoudigen van die foto's, zoals firefly al zei, is breuk van het auteursrecht van in dit geval Getty Images. Wanneer fotografen zich aansluiten bij een dergelijk foto stockbureau verkopen ze vaak met hun foto's ook hun auteursrecht op die foto's mee, waardoor het bureau zeggenschap heeft over de foto's (hoewel het persoonlijkheidsrecht wel bij de fotograaf blijft). Het gaat dus niet alleen om een licentie.
Ik moet wel zeggen dat 6000 euro ook wel weer een belachelijk hoog bedrag is..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

6000 euro lijkt mij ook wat prijzig. Voor zover Getty Images (of wie eigenlijk?) zich beroept op algemene voorwaarden van de fotografenfederatie kun je simpelweg stellen dat je daar niet aan bent gebonden. In beginsel kan de rechthebbende alleen vergoeding van de werkelijke schade vragen, maar die kan wel worden begroot op de met de inbreuk gemaakte winst. Als met de website geen geld wordt verdiend (ook niet via banner-ads of zo), dan lijkt me dat laatste niet goed mogelijk. Doet de website dat wel, dan is er iets voor te zeggen om die gemaakte winst te begroten op de normale licentievergoeding voor dit soort foto's (met de achterliggende gedachte dat de winst van de site met deze kosten zijn vergroot). Als het om bijzondere, bijv. exclusieve, foto's ging die echt direct hebben bijgedragen aan de inkomsten van de site, zou de winst ook op een veel groter bedrag dan de bespaarde licentiekosten kunnen worden begroot.

Het te betalen bedrag hangt m.i. dus erg af van de omstandigheden. Als winstafdracht niet van toepassing is zie ik in ieder geval weinig grond voor een vergoeding van 6000 euro.

Een andere vraag is trouwens of de beheerder van de site in dit geval de bouwer aansprakelijk kan stellen. Als ik het goed begrijp is de site als vriendendienst gebouwd?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bertvanloo



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 196


BerichtGeplaatst: do 19 mrt 2009 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is wellicht inbreuk gemaakt op exclusiviteitsafspraken tussen GETTY en derden. Dan is het geclaimde bedrag bepaald bescheiden te noemen.

Krijgen websitebouwers geen onderwijs in auteursrecht op school? Fotografen wel.
_________________
Professioneel fotograaf & auteursrecht geďnteresseerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
sinterklaaas



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 20 mei 2009 10:23    Onderwerp: Afloop van deze geschiedenis? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Zandwin,
Ook ik heb een enge brief van Getty Images gehad. Slechts 1 foto op de site, toch claimen ze 1000 euro boete.
Mag ik u vragen hoe het is afgelopen? Ik krijg verschillende adviezen. Tot nu toe (ik heb nog een week de tijd voor mijn 21 dagen ultimatum afloopt) heb ik alleen het plaatje verwijderd en verder niets van me laten horen. Maar ik ben wel een beetje bang.

Graag hoor ik van u
L. Jansen

Ingaande op de discussie of het wel wijs is om plaatjes van het internet te halen: ik heb de betreffende website 5 jaar geleden gemaakt, omdat ik wilde weten of ik het kon. Boekje gekocht in de V&D, Frontpage gebruikt en site gebouwd. In mijn naiviteit nooit nagedacht over copyright e.d. Natuurlijk weet ik dat dat illegaal is. En natuurlijk zou ik het nu nooit meer doen. Maar inmiddels zijn ALLE foto's die ik destijds van internet plukte verwijderd, ik was er ééntje vergeten.
Dat spijt me, maar ik vind niet dat ik nu 1000 euro hoef te betalen. Ik ben geen professional. Ik was een leek.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: wo 20 mei 2009 11:01    Onderwerp: Re: Afloop van deze geschiedenis? Reageer met quote Naar onder Naar boven

sinterklaaas schreef:
In mijn naiviteit nooit nagedacht over copyright e.d. En natuurlijk zou ik het nu nooit meer doen. Maar inmiddels zijn ALLE foto's die ik destijds van internet plukte verwijderd, ik was er ééntje vergeten.
Ik ben geen professional
Dit plus niet ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel (tijdig) aangetekend terugschrijven; met de mededeling niet te zullen betalen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 20 mei 2009 11:33    Onderwerp: Re: Afloop van deze geschiedenis? Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
sinterklaaas schreef:
In mijn naiviteit nooit nagedacht over copyright e.d. En natuurlijk zou ik het nu nooit meer doen. Maar inmiddels zijn ALLE foto's die ik destijds van internet plukte verwijderd, ik was er ééntje vergeten.
Ik ben geen professional
Dit plus niet ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel (tijdig) aangetekend terugschrijven; met de mededeling niet te zullen betalen.

Cvb, zet er dan aub op zijn minst bij dat dit het niet-juridisch onderbouwde standpunt is van een niet-jurist.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 20 mei 2009 12:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet ingeschreven zijn bij de KvK maakt helemaal niets uit voor de inbreuk.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: do 21 mei 2009 8:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Niet ingeschreven zijn bij de KvK maakt helemaal niets uit voor de inbreuk.
bona fides schreef:
niet geschoten is altijd mis.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds