Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 0:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

relatiebeding
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mcvg

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2008 17:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je merkt iets op over de manier waarop je bij je vorige werkgever bent weggegaan. Dit kan nog wel relevant zijn. Als je ex-werkgever jou inderdaad op een niet (juridisch) correcte wijze heeft ontslagen en daardoor schadeplichtig is dan is het concurrentiebeding in beginsel niet geldig (7:653 lid 2 BW).

Overigens, naast het al dan niet geldig zijn van een concurrentie/relatiebeding blijft het onrechtmatig om actief clienten van je ex-werkgever te benaderen. Ook hiervoor geldt echter dat de ex-werkgever alleen schadevergoeding kan vorderen als er daadwerkelijk schade wordt geleden. Zolang er geen clienten overstappen is er dus weinig aan de hand.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2008 17:24    Onderwerp: Re: relatiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het goed is om je oude werkgever nog eens te benaderen met de vraag om een lijst van de klanten die jij niet mag benaderen. Als hij je zo'n lijst geeft dan kun je je daaraan houden en zit je safe.

Als hij weigert zo'n lijst te geven, dan kun je er niets aan doen dat je af en toe een klant van je oude werkgever benadert. Wel moet je denk ik bij een klant informeren of hij klant is van je oude werkgever (voor zover de omstandigheden dat toelaten... het is natuurlijk niet de eerste vraag die je stelt als je iemand opbelt). Zodra je erachter komt dat een klant al klant is bij de oude werkgever zul je die klant moeten overgeven aan een collega. Je hoeft m.i. niet te zorgen dat je huidige werkgever geen zaken met die klant doet.

Op die manier overtreed je strikt genomen wel het relatiebeding, maar daar kun je niets aan doen. De overtreding valt je niet toe te rekenen. Dan ben je ook niet schadeplichtig. Zie art. 6:74 lid 1 BW:
Quote:
Iedere tekortkoming in de nakoming van een verbintenis verplicht de schuldenaar de schade die de schuldeiser daardoor lijdt te vergoeden, tenzij de tekortkoming de schuldenaar niet kan worden toegerekend.

(En als je oude werkgever dat vervelend vindt, had hij je maar een lijst van klanten moet geven.)

Per slot van rekening is het een relatiebeding en geen concurrentiebeding. Op basis van dit beding kan hij je niet verbieden om voor de nieuwe werkgever te werken.

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2008 17:25    Onderwerp: relatiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

is het verstandig een brief op te stellen aan mijn vorige werkgever waarin ik aangeef als werknemer zijn de in een bedrijf bij klanten van hem terecht kan komen.waarvan ik in eerste instantie niet weet dat het een klant van hem is.
Maar er dan ook voor zal zorgen dat er geen zaken worden gedaan om het relatiebeding niet te overtreden?
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2008 18:07    Onderwerp: Re: relatiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

kadir1985 schreef:
is het verstandig een brief op te stellen aan mijn vorige werkgever waarin ik aangeef als werknemer zijn de in een bedrijf bij klanten van hem terecht kan komen.waarvan ik in eerste instantie niet weet dat het een klant van hem is.

Ik zou gewoon vragen om een lijst van klanten waarmee jij gelet op het relatiebeding gedurende een jaar geen contact mag opnemen. Zolang je die informatie niet hebt gekregen, kan jou niet worden verweten dat je per ongeluk in contact komt met dergelijke klanten en heeft je vorige werkgever geen poot om op te staan. Natuurlijk moet je geen contact opnemen met klanten waarvan je weet of moet vermoeden dat ze klant waren van je vorige werkgever.

Quote:
Maar er dan ook voor zal zorgen dat er geen zaken worden gedaan om het relatiebeding niet te overtreden?

Dat is nergens voor nodig.

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 20 mei 2008 3:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmmm, ik geloof dat een aantal mensen hier het woordje "indirect" in het beding hebben gemist.

BerichtGeplaatst: di 20 mei 2008 10:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco Knol schreef:
Hmmm, ik geloof dat een aantal mensen hier het woordje "indirect" in het beding hebben gemist.

Dat woordje heb ik in ieder geval niet gemist.

Mijn punt is dat kadir1985 niet kan heksen en dat ook niet hoeft te leren. Als zijn werkgever niet wil vertellen wie de klanten zijn die hij niet mag benaderen, hoe zou hij dat dan moeten weten? Hij moet zich inspannen om zich aan het relatiebeding te houden, maar een overtreding waar hij niets aan kan doen kan hem niet worden toegerekend. En dan is hij ook niet schadeplichtig, of er nu wel schade is of niet.

Of bedoel je het anders?

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 16:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp dat jij bent ontslagen door je oude werkgever en de rechter dit ontslag onrechtmatig heeft beoordeeld... In dit geval kan een strikte uitleg van een relatie dan wel concurentie beding onredelijk zijn! Jij hebt er niet voor gekozen om weg te gaan. Het zou dan erg onredelijk zijn als je dan niet bij een ander bedrijf dezelfde functie zou kunnen gaan uitvoeren....
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds