|
Auteur |
Bericht |
Lucas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: do 15 mei 2008 16:06 Onderwerp: Invorderingstermijn bestuurlijke boete |
|
|
Stel, er wordt iemand in 1999 wegens fraude bij het ontvangen van huursubsidie een bestuurlijke boete van 2 x fl. 500,- opgelegd. Het bezwaar hiertegen wordt uiteindelijk 21/1/2001 afgewezen. Van de invordering van de boete komt vervolgens niets. Er worden wel acceptgiro's gestuurd, maar die worden niet betaald.
In december 2006 komt er uiteindelijk bericht van VROM dat er nog betaald moet worden. Mijn vraag is; is er hier niet sprake van verjaring? |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: do 15 mei 2008 17:40 Onderwerp: |
|
|
Welke wet biedt de grondslag voor het opleggen van de bestuurlijke boete? |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: do 15 mei 2008 21:45 Onderwerp: |
|
|
De wet op de huursubsidie neem ik aan (niet vermeld). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 15 mei 2008 21:53 Onderwerp: |
|
|
De huursubsidiewet lijkt niets te zeggen over boetes (ik heb gelijk maar naar die uit 2002 gekeken, verder terug gaat www.wetten.nl niet).
Gaat het om een boete en niet om een terugvordering?
edit: het gaat misschien om de Wet individuele huursubsidie, zie bijv. RvS 18 juni 2003, LJN AG1658. Lijkt niet meer te bestaan. Vervangen door de Huursubsidiewet als ik het goed begrijp. Dan zijn er vast nog wel bestuurlijke boetes mogelijk, maar die uit 1999 zal op basis van de oude wet zijn opgelegd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 15 mei 2008 22:39 Onderwerp: Re: Invorderingstermijn bestuurlijke boete |
|
|
Lucas schreef: | Het bezwaar hiertegen wordt uiteindelijk 21/1/2001 afgewezen. Van de invordering van de boete komt vervolgens niets. Er worden wel acceptgiro's gestuurd, maar die worden niet betaald.
|
Die acceptgiro's gelden dan toch gewoon als stuiting? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 15 mei 2008 23:40 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat slechts eenmalig acceptgiro's zijn verstuurd. (Ok, in december 2006 misschien nog een keer.)
Of op deze vordering het privaatrecht van toepassing is weet ik niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: vr 16 mei 2008 11:47 Onderwerp: |
|
|
Er was ook sprake van invordering ja. Die is verjaard op grond van 3:309 BW. Gelijktijdig zijn ook de boetes opgelegd.
Tussen de beslissing op bezwaar en het versturen van de acceptgiro's in 2006, zit méér dan 5 jaar. Ik heb begrepen dat hier mogelijk ook een regeling over is? |
|
|
|
 |
|