Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 14:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Teveel betaalde servicekosten terugvorderen van verhuurder.
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hayman

hayman

Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2007 14:34    Onderwerp: Teveel betaalde servicekosten terugvorderen van verhuurder. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende:

Ik had een geschil met mijn verhuurder over de servicekosten (GWL)
Ieder jaar worden door hem de servicekosten verhoogt met dezelfde percentages als die van de kale huur, zonder dat ik een servicekostenoverzicht ontvang. Ik heb toen de huurcommissie ingeschakeld en die hebben mij in het gelijk gesteld. Verhuurder mag zonder overzicht de servicekosten niet verhogen. Ik heb wel al die tijd deze (achteraf) onterechtte verhogingen voldaan. Nu heb ik verhuurder middels aangetekend schrijven verzocht deze teveel betaalde servicekosten à euro 821,09 binnen een maand terug te storten op mijn rekening.
Verhuurder doet dit niet!!
Mag ik dit bedrag van de maandelijkse huur aftrekken of moet ik een deurwaarder inschakelen.

Bvd: Hayman
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2007 17:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bestudeer even de site van de huurcommissie, ook vraag en antwoord, en neem opnieuw contact met ze op.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hayman

hayman

Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2007 17:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die site ken ik onderhand uit mijn hoofd. De huurcommissie gaat echt niet optreden als incassobureau hoor!!! dus met uw antwoord schiet ik helaas niets op!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2007 18:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de uitspraak door de huurder niet binnen 8 weken is aangevochten bij de rechter, is deze bindend geworden.

Je kunt volgens mij op grond van art. 6:127 BW verrekenen, dwz op de huurbetaling inhouden wat de huurbaas aan jou is verschuldigd. Stuur wel eerst een aangetekende brief waarin je dit voornemen tot uiting brengt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2007 19:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U schreef niet dat de huurcommissie een uitspraak heeft gedaan dat de verhuurder aan u een betalingsverplichting heeft van 821,09.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2007 19:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De huurcommissie heeft de servicekosten vastgesteld. Wat méér is betaald is onverschuldigd betaald, dus kan worden terugvorderd. Het genoemde bedrag zal de uitkomst zijn van het corresponderende rekensommetje.

De vordering uit onverschuldigde betaling is opeisbaar en niet verjaard, dus in rechte af te dwingen. Huurbetaling en de vordering uit onverschuldigde betaling komen beide neer op een geldsom, dus ze beantwoorden aan elkaar. Het lijkt mij daarom dat aan lid 2 is voldaan, zodat er bevoegdheid tot verrekening is.

edit: irritante spelfout verwijderd Smile
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.


Laatst aangepast door bona fides op do 25 okt 2007 21:12, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DannyBoy



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 52


BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2007 19:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedenk wel dat de wettelijke regeling van de verrekening (art. 6:127-141 BW) nagenoeg geheel van regelend recht is. Dit houdt in dat bij overeenkomst van de wettelijke regeling kan worden afgeweken, bijv. door verrekening uit te sluiten. In de praktijk wordt verrekening met tegenvorderingen regelmatig contractueel uitgesloten, vooral bij koop en huur.

Vrij vertaald naar:
C.J.H. Brunner & G.T. de Jong, Verbintenissenrecht algemeen, Deventer: Kluwer 2004, p. 86.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2007 20:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goed punt, daar had ik niet aan gedacht. Dat maakt de situatie wel moeilijker. Is dagvaarden nu eigenlijk de enige mogelijkheid?

Of zou hayman kunnen stellen dat er € 821,09 aan servicekosten vooruit is betaald, en dat bedrag in de komende maanden op de servicekosten (en dus niet op de kale huur) kunnen inhouden?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hayman

hayman

Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: do 25 okt 2007 14:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Allereerst bedankt voor jullie reacties. Zoals ik zelf bedacht had, lijkt het mij het verstandigst dat ik hem nog 'n herinnering stuur om hem nog 2 weken de kans te geven het bedrag over te maken. Doet hij dit niet dan maar een deurwaarder in schakelen, die dan uiteindelijk bij niet betalen naar de kantonrechter zal stappen. Op deze manier kan verhuurder mij in ieder geval niets maken betreffende te weinig of niet betalen van de huur en doe "ik" alles volgens de "wet", toch?
Hoor het graag!!

Ps: De huurcomm. heeft in haar uitspraak duidelijk vermeldt dat verhuurder de servicekosten zonder overzicht niet had mogen verhogen en dat de servicekosten, zoals overeengekomen in het huurcontract gelden!
_________________
Gr. Hayman

Rockin' in the free world!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: do 25 okt 2007 20:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hét probleem zit ‘m hier in het niet ontvangen van een eindafrekening. Zo vat ik ‘zonder dat ik een servicekostenoverzicht ontvang’ op. U dient een eindafrekening te ontvangen.

Jaarlijks moeten de servicekosten worden verrekend met de betaalde voorschotten. De verhuurder is verplicht om jaarlijks een overzicht van de gemaakte servicekosten te verstrekken. Als uit de eindafrekening blijkt dat de voorschotten te laag zijn, dan mag de verhuurder de voorschotten verhogen.

U hoeft inderdaad geen verhoging van het voorschot te betalen, zolang de verhuurder geen servicekostenoverzicht heeft verstrekt.

Als u nooit een eindafrekening heeft ontvangen, dan kan er een procedure bij de huurcommissie worden gestart vanaf het moment dat u de eindafrekening had moeten ontvangen tot uiterlijk twee jaar daarna.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 25 okt 2007 20:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Hét probleem zit ‘m hier in het niet ontvangen van een eindafrekening. Zo vat ik ‘zonder dat ik een servicekostenoverzicht ontvang’ op. U dient een eindafrekening te ontvangen.

Je hebt gelijk dat het van belang is wat de huurcommissie precies heeft vastgesteld. Als dat alleen de hoogte van het voorschot is, zal eerst moeten worden vastgesteld wat de werkelijke kosten zijn geweest.

Ik heb nu even geen overzicht meer van hoe het hier precies in elkaar zit Confused
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: do 25 okt 2007 20:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik heb nu even geen overzicht meer van hoe het hier precies in elkaar zit

Ik ook niet en ik heb het ook niet gehad.
Ben een beetje bang dat Hayman zelf voor de kosten van de deurwaarder op moet gaan draaien...

@Hayman,
Nadere informatie is welkom!
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hayman

hayman

Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Lees mijn eerste postje nou eens goed!!! Evil or Very Mad

Het hele traject bij de huurcomm. heb ik al achter de rug.
UITSPRAAK is dus: Mevr. U heeft jaren teveel aan servicekosten betaald. Exclamation
Het gaat mij er dus alleen om hoe ik dat geld terug kan vorderen. Is het zo duidelijk? Wink
_________________
Gr. Hayman

Rockin' in the free world!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 15:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hayman schreef:
Lees mijn eerste postje nou eens goed!!! Evil or Very Mad

Ik moet JetKroket echt gelijk geven dat je eerste postje niet goed helder maakt waar de huurcommissie precies uitspraak over heeft gedaan.

Je lijkt namelijk te schrijven dat er nooit een eindafrekening is geweest. In dat geval is het mij niet duidelijk hoe de huurcommissie kan bepalen wat het definitieve bedrag aan servicekosten over de afgelopen jaren is.

Of was er wel een eindafrekening, maar geen nadere specificatie van hoe de eindafrekening is opgebouwd?

Even uitgaande van deze laatste interpretatie kom ik weer terug op mijn eerdere berichten. Verrekenen met de huur lijkt mogelijk, tenzij je huurcontract dit uitsluit. Vermoedelijk sluit je huurcontract dit uit. Dagvaarden is mogelijk, maar geeft nogal gedoe.

Misschien heb je het recht om te verrekenen met de toekomstige maandelijkse voorschotten op de servicekosten; daar twijfel ik een beetje over. Ik denk dat je strikt genomen het te veel betaalde moet zien als onverschuldigd betaald en niet als "voorschot op de toekomstige voorschotten". Het afstrepen van de onverschuldigde betaling tegen de toekomstige voorschotten komt dan toch neer op verrekening, en vermoedelijk sluit je huurcontract dit niet alleen uit voor de betaling van de kale huur, maar ook voor de betaling van de servicekostenvoorschotten. Ingewikkeld allemaal, maar het komt erop neer dat ik geen handige manier zie om dit geld "volgens de regels" te incasseren (behalve via aanmaning en dagvaarding).

Maar wie weet heeft een ander een beter idee.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U was het niet eens met de eindafrekening van de servicekosten en u verzocht de huurcommissie een uitspraak te doen.

De uitspraak kan luiden: ‘De betalingsverplichting van de huurder met betrekking tot de boven de huurprijs in rekening gebrachte kosten is voor de periode – tot en met – te stellen op ...’ Onderaan kan staan ‘Indien geen der partijen zich binnen twee maanden na verzending van deze uitspraak tot de kantonrechter wendt met een schriftelijk en met redenen omkleed verzoek de betalingsverplichting van de huurder vast te stellen, worden zij geacht overeenkomstig deze uitspraak overeenstemming te hebben bereikt. (Ik heb er zelf mee te doen gehad en citeer nu uit een uitspraak gedaan op 1 juli 1998).

Staat het laatste citaat ook onder uw uitspraak? Zo ja, dan moet u 2 maanden geduld hebben alvorens u actie kunt ondernemen.

Als deze termijn is verstreken, dan lijkt het me verstandig dat u eerst contact opneemt met de verhuurder en vraagt of hij zich tot de kantonrechter heeft gewend. Zo niet, dan vraag u het verschil tussen de betaalde voorschotten en de betalingsverplichting, euro 821,09, op uw rekeningnummer over te maken. Laat hij dit na, deel dan mede dat u een deurwaarder gaat inschakelen. Zo ik me herinner is dit de enige weg. De huurcommissie kan u vertellen of dit correct is.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds