|
Auteur |
Bericht |
Rudolf_23
Leeftijd: 82 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 01 okt 2007 11:30 Onderwerp: Schuld kind verhalen op ouder. |
|
|
Dochter 18 gaat samenlevingscontract aan met 10 jaar oudere vriend.
Kopen samen huis. Relatie loopt na 2 jaar op de klippen, Dochter trekt weer bij moeder in en is dan 20, Samenlevingscontract = ontbonden. Vriend blijft in dat huis wonen en laat schulden oplopen tot executie verkoop. waardoor een restschuld ontstaat, dit gaat een rechtszaak worden. De vraag van de moeder is nu (dochter is inmiddels 21.5 j.) Kan de bank nog bij moeder aankloppen voor die restschuld ? Als dochter niet kan betalen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 01 okt 2007 12:03 Onderwerp: Re: Schuld kind verhalen op ouder. |
|
|
Rudolf_23 schreef: | Kan de bank nog bij moeder aankloppen voor die restschuld ? Als dochter niet kan betalen. |
Nee, kinderen hebben een eigen vermogen en dus eigen schulden. Moeder heeft alleen een onderhoudsplicht (tot 21). Dat de dochter al volwassen was doet er dus niet eens toe. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Rudolf_23
Leeftijd: 82 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 03 okt 2007 0:24 Onderwerp: |
|
|
Bedankt...Einde verhaal  |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: wo 03 okt 2007 12:08 Onderwerp: |
|
|
Nou.... Zie wel deze draad.
Als de bank beslag wil laten leggen op de eigendommen van de dochter zal de deurwaarder aankloppen bij het huis waar zij dus met moeder woont. Moeder zal dan wel moeten kunnen aantonen welke spullen in dat huis van haar zijn en niet van haar dochter. Als ik die andere draad goed begrijp ligt de bewijslast daarvoor bij moeder en niet bij de deurwaarder. |
|
|
|
 |
Patricia20
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 554
|
Geplaatst: wo 03 okt 2007 23:17 Onderwerp: |
|
|
Maar stel nou dat die dochter nu nog 20 zou zijn. Dan wordt ze toch ook al gezien als meerderjarige die geheel onafhankelijk is, in verband met dat samenlevingscontract?
Dan vraag ik me alleen af hoe dat nou zit als het samenlevingscontract wordt ontbonden terwijl iemand nog geen 21 is, zijn de ouders dan ineens wel weer economisch verantwoordelijk?
Of topic: Zou ik omdat ik vandaag 21 ben geworden mijn gebruikersnaam kunnen wijzigen in Patricia21 ? _________________ Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 03 okt 2007 23:48 Onderwerp: |
|
|
Patricia20 schreef: | Maar stel nou dat die dochter nu nog 20 zou zijn. Dan wordt ze toch ook al gezien als meerderjarige die geheel onafhankelijk is, in verband met dat samenlevingscontract? |
Als ik op art. 1:395a lid 1 BW mag afgaan, maakt samenleven van de dochter geen einde aan de plicht van de ouders om te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie.
Quote: | Of topic: Zou ik omdat ik vandaag 21 ben geworden mijn gebruikersnaam kunnen wijzigen in Patricia21 ? |
Gefeliciteerd. Maar elke verjaardag een nieuwe naam kado is vast niet de bedoeling . _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: wo 17 okt 2007 21:50 Onderwerp: |
|
|
als het huis en de hypotheek destijds op beider namen stond dan vraag ik me wel even af hoe dat toen geregeld is toen zij weg ging en het samenlevingscontract ontbonden werd? heeft hij haar uitgekocht? als de hypo nog op beiden namen staat dan heb je wel een probleem denk ik. |
|
|
|
 |
|