Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bewaren telefonie- en internetgegevens
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 12 apr 2005 23:58    Onderwerp: Bewaren telefonie- en internetgegevens Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt erop dat binnenkort telefonie- en internetgegevens voor lange tijd zullen moeten worden bewaard. Bij telefonie gaat het in ieder geval om wie met wie, waar en hoe lang heeft gebeld. Wat betreft de internetgegevens is het geheel niet duidelijk wat vastgelegd zou moeten worden: bron- en doeladressen van alle IP pakketten? Of alleen bezochte URLs, mail adressen, en dergelijke? In ieder geval is het niet mogelijk een goed internetequivalent te geven van "wie met wie, waar en hoe lang", omdat er simpelweg zo ontzettend veel manieren zijn om het internet te gebruiken. Maar minister Donner zal wel wat slims bedenken.

Hoe dan ook, Donner heeft begrepen dat dergelijke informatie wellicht de veiligheid kan verhogen. Daarom vraag ik me af waarom Donner niet gewoon doorzet. Immers, de nog onbekende terroristen onder ons (de maatregel heeft immers de gehele bevolking als doelgroep) zouden zomaar kunnen besluiten hun mobiel thuis te laten en elkaar thuis, in de auto of in een café te spreken. Ik zou daarom willen pleiten voor een verplichte registratie van alle personen die een gebouw in- of uitlopen of een auto in- of uitstappen. Technisch is dit allang geen probleem meer: simpelweg een transponder in identiteitskaarten inbouwen, of bij iedereen op zijn 14e verjaardag een chip implanteren. We zullen ons terroristen eens een loer draaien.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2005 9:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sarcasme aan

Natuurlijk is het enkel opsporen van terroristen niet voldoende. Er moet ook een mogelijkheid komen om een vermoedelijke terrorist zonder vorm van proces te laten verdwijnen.

sarcasme uit
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2005 10:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ofwel plaats hier serieuze bijdragen of plaats ze in de Lounge
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2005 10:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het eigenlijk wel een heel serieus onderwerp en het sarcasme stoort mij niet. Had zelf nog geen reactie gegeven, want dan komt ik toch weer uit bij de mening dat we steeds meer een enge politiestaat aan het worden zijn. Verwijs daarom maar naar het Benjamin Franklin citaat dat ik elders op dit forum plaatste.......
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2005 12:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De heren politici schijnen inderdaad het idee te hebben dat met techniek bijna alles wordt opgelost. Het strafrecht doet de rest.
Ik denk dat techniek alleen kan ondersteunen, bijvoorbeeld om bewijs te verzamelen ofzo, maar niet daadwerkelijk kan stoppen. Veel technische snufjes zijn te omzeilen, een foutmarge van een paar procent levert toch risico zeker als het om grote hoeveelheden gaat, of als men dan toch zichzelf en alles in buurt de lucht in blaast zal die techniek ook niet veel goeds doen.
En het strafrecht is bij uitstek een reactief middel dus daar hebben we ook lekker veel aan, in "de strijd tegen het terrorisme." Yuk. Puke

Wat moeten we dan wel doen? Ja, roepen hoe het niet moet is natuurlijk altijd makkelijker dan deugdelijke alternatieven bieden.
Toch zou ik zeggen: begin eens met respect en openheid. Kom eens van je elitaire ass af en doe als eerste een toenaderingspoging. Maak een eind aan de heksenjacht en doe niet alsof alle crinimaliteit de schuld is van de islam.
Natuurlijk stop je daar niet die ene zieke geest mee, als die al te stoppen is. Maar je creëert zo wel ademruimte en laat mensen in hun waarde. Het hele feit dat dat niet (genoeg) gebeurt in de wereld is de oorzaak van dat mensen elkaar altijd maar af moeten maken. Evil or Very Mad
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2005 17:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sarcasme terzijde voel ik wel een tendens van de huidige regering om als oplossing voor elk obstakel in de "war on terror" direct naar verdergaande wetswijzigingen te grijpen, met steeds ingrijpendere invloed op burgerlijke rechten.

Ik zag toevallig gisteren een aflevering van "Andere Tijden" (Ned 3), over hoe Nederland in de jaren 70 reageerde op de toenmalige terroristen, de Rote Armee Fraction. Typisch is dat toendertijd stellig werd gesteld dat geen wetswijzigingen zouden worden doorgevoerd, omdat Nederland geen politiestaat wilde worden. Dat geeft je in ieder geval te denken over de heden ten dage ingeslagen weg.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2005 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een paar jaar terug begon de VS met de registratie van wie welke boeken leent bij openbare bibliotheken. Ik dacht dat we dat toen in Europa veel te ver vonden gaan. Maar de maatregelen die nu besproken worden gaan echt vele vele malen verder.

Stel dat het echt 'in een democratische samenleving noodzakelijk is' om vast te leggen wie wanneer met wie communiceert. Dan betekent dat m.i. dat we de maatregelen die ik in mijn bericht hierboven schets ook acceptabel vinden. Net zoals een registratie van alle postverkeer, etc. Ik vind het zelf onmiddellijk absurd, maar helaas wordt daar vandaag in Europa tot op zekere hoogte anders over gedacht.

Het argument van Donner dat misbruik niet mogelijk zal zijn omdat er immers strakke procedures voor toegang tot de gegevens zullen komen vind ik ook zo'n dooddoener. Als de informatie er eenmaal is, dan zal zij ook (vroeg of laat) misbruikt worden. Ik wil niet paranoide overkomen, maar kijk maar gewoon wat voor lekken de AIVD al heeft. De overheid is net als elk ander deel van de maatschappij niet volledig te vertrouwen. En anders hoeven we maar te wachten tot de VS zegt "we krijgen toegang tot de gegevens, of jullie komen dit land niet meer in (of over)".

Dat we nu in een andere tijd zouden leven en dat de rechtstaat gevaar zou lopen als we niet zouden ingrijpen gaat er bij mij ook niet in. De enige manier waarop terroristen erin zouden kunnen slagen onze rechtstaat omver te werpen, is als het ze lukt ons zo ver te krijgen deze zelf op te heffen.

Verder ben ik het helemaal met de andere reacties eens. Eigenlijk jammer dat er hier geen fel voorstander van zulke maatregelen te vinden lijkt te zijn. (Ik ben trouwens blij verrast dat zelfs Joost Eerdmans ze niet ziet zitten.)

Helaas denk ik niet dat de huidige regering nog in staat is een eind aan de heksenjacht te maken. Vandaag hoorde ik Verdonk weer zeggen dat het moslims duidelijk moet worden gemaakt dat het zinloos is zich tot het moslimextremisme te wenden. "Resistance is futile!" Wat een heerlijke toonzetting weer. (Maar misschien heb ik intussen een Verdonk-allergie ontwikkeld.)

Sorry, beetje te lang dit bericht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: za 16 apr 2005 18:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is te achterlijk voor woorden dat dergelijke zaken kunnen in een democratische rechtstaat... Ik bedoel, de acht eisen die daaraan onlosmakelijk aan verbonden zijn worden steeds beperkter en ik vraag me af in hoeverre een bekende rechtsfilosoof gelijk had met zijn statement dat "de overheid" een "georganiseerde maffia" is...

Dat begint het namelijk wel te worden!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 2313


BerichtGeplaatst: di 03 mei 2005 11:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb hier net een paper over geschreven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds