Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 0:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

schadevergoeding na vrijspraak? (update 11-08)
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sandman_tukkerpride

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: za 18 jul 2009 14:48    Onderwerp: schadevergoeding na vrijspraak? (update 11-08) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik zal proberen alles zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Ik ben gisteren vrijgelaten uit de gevangenis in Zutphen, dit omdat ik in hoger beroep door het gerechtshof in Arnhem ben vrijgesproken van alle feiten die op de dagvaarding stonden.

In eerste aanleg ben ik veroordeeld door de rechtbank tot een gevangenis straf van 3 jaar onvoorwaardelijk.
nu in hoger beroep dus vrijspraak, maar ik heb wel 350 dagen voor niks binnen gezeten.

Kan iemand mij vertellen wat het bedrag is waar je recht op hebt of kunt claimen.

B.v.d

Ik heb inmiddels een interview met een journalist van de krant gehad, dat artikel kun je hier lezen:

http://www.tctubantia.nl/regio/twente/5363612/Hof-twijfels-bij-recherchewerk-overval-koeriers.ece

Laatst aangepast door sandman_tukkerpride op di 11 aug 2009 16:54, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 18 jul 2009 15:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het beste neem je even contact op met je laatste advocaat, hij kan je er een hoop over vertellen en je er ook nog bij helpen.

Schadevergoeding is pas mogelijk als de zaak onherroepelijk is geworden dus als Justitie niet meer in cassatie kan. Als justitie wel in cassatie gaat dan moet je eerst afwachten wat de Hoge Raad beslist.

BerichtGeplaatst: za 18 jul 2009 15:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De advocaat-generaal eiste zelf al vrijspraak op alle punten en het hof heeft vervolgens vervroegde uitspraak gedaan met vrijspraak als resultaat.

Dus ik neem aan dat justitie niet in cassatie zal gaan.

Toch bedankt voor de snelle reactie.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 18 jul 2009 15:38    Onderwerp: Re: schadevergoeding na vrijspraak? Reageer met quote Naar onder Naar boven

sandman_tukkerpride schreef:
Hallo,

Ik zal proberen alles zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Ik ben gisteren vrijgelaten uit de gevangenis in Zutphen, dit omdat ik in hoger beroep door het gerechtshof in Arnhem ben vrijgesproken van alle feiten die op de dagvaarding stonden.

In eerste aanleg ben ik veroordeeld door de rechtbank tot een gevangenis straf van 3 jaar onvoorwaardelijk.
nu in hoger beroep dus vrijspraak, maar ik heb wel 350 dagen voor niks binnen gezeten.

Kan iemand mij vertellen wat het bedrag is waar je recht op hebt of kunt claimen.

B.v.d

Bij vrijspraak gelden normbedragen. Reken op ongeveer 95 euro per dat je op het bureau hebt gezeten en ongeveer 75 euro per dag dat je in het huis van bewaring hebt gezeten.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 18 jul 2009 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sodeju Sandman, dat was een lange tijd!

Naar aanleiding van je vraag: er zijn twee vormen van schadevergoeding. Ten eerste heb je de vergoeding voor de onterecht gezeten dagen (regeling staat in 89 Sv.) en ten tweede vergoeding voor gemaakte kosten (regeling van 591 en 591a Rv). Denk bij dit laatste bijvoorbeeld aal wanneer men zelf de advocaat betaald heeft.

Beide verzoeken moeten binnen 3 maanden na het einde van de zaak worden ingediend. Je huidige advocaat kan dit gewoon voor je doen. Het is ook het handigste als die dat doet, want hij/zij beschikt over alle gegevens.

Overigens kan de raadkamer die het verzoek behandelt afwijken van wat gevraagd is. Dat hangt van de omstandigheden van de zaak c.q. je eigen opstelling in het onderzoeksproces af. Maar in principe kun je uitgaan van die standaardbedragen. Waarbij als toevoeging op Steven: het hogere bedrag geldt ook voor elke dag die je in alle beperkingen hebt gezeten.

Edit: verwoording correcter gemaakt

Laatst aangepast door tikSimone op za 18 jul 2009 18:26, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk de homepage
sandman_tukkerpride

BerichtGeplaatst: za 18 jul 2009 17:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kijk aan deze informatie heb ik wat! Bedankt hiervoor mensen.

Heb trouwens bijna 7 weken in media beperkingen gezet.
sandman_tukkerpride

BerichtGeplaatst: di 11 aug 2009 16:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb inmiddels een interview met een journalist van de krant gehad, dat artikel kun je hier lezen:

http://www.tctubantia.nl/regio/twente/5363612/Hof-twijfels-bij-recherchewerk-overval-koeriers.ece

Groeten,

Sander.
HenkR

HenkR

BerichtGeplaatst: di 11 aug 2009 18:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sandman_tukkerpride schreef:

Groeten,

Sander.

Wajoo Sander, thnx voor het updaten maar het wordt (bij mij althans) doorgelinkt naar het artikel van je eerste post..

Geen interview te bekennen Shocked

BerichtGeplaatst: di 11 aug 2009 18:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mmmm vreemd, hier doet de link het gewoon als ik erop klik.

Nog een keer proberen dan maar:

HenkR

HenkR

BerichtGeplaatst: di 11 aug 2009 18:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weeeeeeeeeeeeeeeeer dat krantenartikel Sad

En ik ben nou juist zo benieuwd naar het interview.

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 11 aug 2009 18:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij mij werkt de link prima. Maar als service hier even de tekst:
Quote:

Hof: twijfels bij recherchewerk overval koeriers

maandag 10 augustus 2009 | 17:35 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 11 augustus 2009 | 15:30

ENSCHEDE - Het Gerechtshof Arnhem heeft S. Roelofs (27) uit Enschede vrijgesproken van overvallen op pizzakoeriers. De fotoconfrontaties die de politie Twente uitvoerde, roepen volgens de rechters 'grote vragen op'. Roelofs komt er voor uit dat hij een strafblad heeft.

"Ik wil best zitten voor iets wat ik heb gedaan, maar nu heb ik dertien maanden ten onrechte gezeten", zegt hij.

14 augustus 2007 werd op de Brinkhuisbrug in Enschede een koerier van Le Due Isole beroofd. Vier dagen later was op de Wilhelminastraat een bezorger van New York Pizza het slachtoffer. In beide gevallen werd er gedreigd met een mes. De politie pakte Roelofs 21 augustus op.

Wat de rechtbank in Almelo bewezen achtte en tot een vonnis van drie jaar cel leidde, haalt Arnhem nu onderuit. De koeriers kregen een zwart-witfoto van Roelofs te zien en meenden hun overvaller te herkennen. Het Hof heeft 'ernstige twijfels' bij deze conclusies. "Het gaat om de vraag of de koeriers met hun aanwijzen van de persoon op die foto's een juiste keuze maakten en daaraan kan worden getwijfeld. Daar komt nog bij dat het signalement dat bij de eerste overval is opgegeven op twee belangrijke punten verschilt van het signalement bij de tweede overval en de getoonde foto van de verdachte". Het betreft de kleur van het haar en de aanwezigheid van snor en baard. Roelofs: "Een van de koeriers zei dat de overvaller rood haar had, een snor en baard. Ik ben niet rood".

Ook een tweede bewijs haalt het Hof onderuit. Volgens de rechters is het 'zeer de vraag' of een bij de bestelling opgegeven telefoonnummer aan Roelofs gekoppeld kan worden.

Roelofs heeft dertien maanden de tijd gehad zich af te vragen waarom het zo is gelopen. Het kwalijkste vindt hij dat de politie in het dossier met data zou hebben gesjoemeld. "Daarin staat dat het slachtoffer van 14 augustus al 15 augustus een foto van mij te zien kreeg. Dan moet het slachtoffer het zich nog wel goed kunnen herinneren. Maar dat gebeurde pas een week later". Zijn advocaat Jeroen Michels bereidt een schadeloosstelling voor van tussen de 25.000 en 30.000 euro.

Laatst aangepast door tikSimone op di 11 aug 2009 18:55, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk de homepage
HenkR

HenkR

BerichtGeplaatst: di 11 aug 2009 18:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Bij mij werkt de link prima.

Ja, wat krijg JIJ dan te zien? Crying or Very sad

Ik krijg steeds dit:

Laatst aangepast door HenkR op di 11 aug 2009 18:57, in totaal 1 keer bewerkt
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 11 aug 2009 18:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie mijn vorige bericht (dat ik ge-edit heb)
HenkR

HenkR

BerichtGeplaatst: di 11 aug 2009 18:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Idem Smile

Maar DIT is toch niet het interview??

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 11 aug 2009 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De link in het openingsbericht is pas vandaag toegevoegd, denk ik.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds