Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 17:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

winkeltijdenwet in strijd met EU recht?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: wo 29 aug 2012 16:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leuk, daar gaan we weer!

Het criterium 'toeristisch gebied' is niet discriminatoir, omdat binnenlandse en buitenlandse supermarkten er gelijkelijk door worden getroffen. Een binnenlandse supermarkt die buiten het toeristisch gebied is gelegen mag net als een buitenlandse supermarkt die buiten dat gebied ligt, de winkel niet op zondag openstellen. Of de in het gebied gelegen winkels binnen- of buitenlands zijn, is niet relevant voor de toepassing van het criterium 'toeristisch gebied'.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: wo 29 aug 2012 16:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="Regin"]Leuk, daar gaan we weer!

Quote:
Het criterium 'toeristisch gebied' is niet discriminatoir


De regeling in een toeristisch gebied gelegen dus zondag open, en de regeling niet in een toeristisch gebied gelegen dus dicht ook niet? Discriminatie is het maken van onderscheid!!!

Quote:
omdat binnenlandse en buitenlandse supermarkten er gelijkelijk door worden getroffen


Bron?

Quote:
Of de in het gebied gelegen winkels binnen- of buitenlands zijn, is niet relevant voor de toepassing van het criterium 'toeristisch gebied'


Potje dammen? Ik krijg alle stukken op zwart en jij op wit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: wo 29 aug 2012 17:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thomas87 schreef:
De regeling in een toeristisch gebied gelegen dus zondag open, en de regeling niet in een toeristisch gebied gelegen dus dicht ook niet? Discriminatie is het maken van onderscheid!!!

Discriminatie is inderdaad het maken van onderscheid, maar in de meeste gevallen wordt daarmee een verboden onderscheid mee bedoeld. Onderscheid maken is niet altijd discriminatie. De verboden discriminatie die in deze discussie relevant is, is het onderscheid maken op grond van nationaliteit. Of een winkel op zondag open mag zijn, is niet afhankelijk van de nationaliteit (d.w.z. statutaire zetel) van de winkel (d.w.z. van de rechtspersoon die de winkel in stand houdt). Daarom is de regeling betreffende toeristische gebieden niet discriminatoir. Daar bedoel ik dus mee dat de regeling geen verboden onderscheid maakt tussen nationale en buitenlandse winkels.

Thomas87 schreef:
Bron?

Waarom zou ik daar een bron voor nodig hebben? Als een winkel binnen een toeristisch gebied ligt, dan mag hij op zondag open zijn. Wat de nationaliteit is van de winkel doet voor de toepassing van de regeling niet terzake. Als je per se een bron wilt, dan is dat de regeling zelf. Daaruit blijkt niet dat er een verboden onderscheid op basis van nationaliteit wordt gemaakt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 29 aug 2012 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thomas-87 schreef:
De regeling in een toeristisch gebied gelegen dus zondag open, en de regeling niet in een toeristisch gebied gelegen dus dicht ook niet? Discriminatie is het maken van onderscheid!!!

Per bericht draai je. Nu is er opeens "discriminatie" omdat een regeling onderscheid maakt tussen toeristisch en niet-toeristisch?

De verkeerswetten maken onderscheid tussen groene en rode verkeerslichten. Discriminatie!

Quote:
Quote:
omdat binnenlandse en buitenlandse supermarkten er gelijkelijk door worden getroffen


Bron?

Als ik zeg dat een Belg in de regen net zo nat wordt als een Nederlander, vraag je dan ook om een bron?

Snap je dit: de regeling is zonder onderscheid van toepassing op binnenlandse en buitenlandse supermarkten.

Waarom is dat zo? Lees de regeling. De regeling maakt geen onderscheid. Snap je?

Ik denk intussen dat je je brood beter kunt proberen te verdienen in holistische spirituele zweverij dan in de wereld van het recht. Daar wordt je "creativiteit" wat minder belemmerd door de wetten van de rationaliteit.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: za 01 sep 2012 16:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Per bericht draai je. Nu is er opeens "discriminatie" omdat een regeling onderscheid maakt tussen toeristisch en niet-toeristisch?


Ik ben sinds ik dit topic geopend heb al een stuk wijzer geworden... Sommige dingen die ik hiervoor gesteld heb neem ik dan ook terug. Ik neem echter niet terug dat onderscheid op grond van het criterium 'autonoom toerisme' discriminatie is.

Quote:
De verkeerswetten maken onderscheid tussen groene en rode verkeerslichten. Discriminatie!


Quote:
Als ik zeg dat een Belg in de regen net zo nat wordt als een Nederlander, vraag je dan ook om een bron?


Kromme vergelijkingen

Quote:
Snap je dit: de regeling is zonder onderscheid van toepassing op binnenlandse en buitenlandse supermarkten.


Eens

Quote:
Ik denk intussen dat je je brood beter kunt proberen te verdienen in holistische spirituele zweverij dan in de wereld van het recht. Daar wordt je "creativiteit" wat minder belemmerd door de wetten van de rationaliteit


Grappig dat je verwijst naar rationaliteit Very Happy

Doel je dan op doelrationaliteit of waarderationaliteit?





[/url]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 01 sep 2012 16:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik doel op rationeel redeneren.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: za 01 sep 2012 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik moet juridisch argumenteren nog halen idd! Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: za 01 sep 2012 17:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Discriminatie is inderdaad het maken van onderscheid, maar in de meeste gevallen wordt daarmee een verboden onderscheid mee bedoeld
Onderscheid maken is niet altijd discriminatie. De verboden discriminatie die in deze discussie relevant is, is het onderscheid maken op grond van nationaliteit.



Quote:
Of een winkel op zondag open mag zijn, is niet afhankelijk van de nationaliteit (d.w.z. statutaire zetel) van de winkel (d.w.z. van de rechtspersoon die de winkel in stand houdt).

Quote:
Daarom is de regeling betreffende toeristische gebieden niet discriminatoir


Art 1 Gw spreekt van discriminatie op wat voor grond dan ook
Maak je je hier btw nou schuldig aan een modus tollens? Wink of zie ik dat verkeerd?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2012 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp niet waarom je vraagt of ik me aan een modus tollens 'schuldig' zou maken, want dat impliceert dat er iets mis mee zou zijn. Een modus tollens is een geldige redenering.

Als P, dan Q.
Niet Q.
Dus niet P.

Als het regent, worden de straten nat.
De straten zijn niet nat.
Dus, het regent niet.

Verder heeft het pas zin om deze discussie voort te zetten als je je iets meer hebt ingelezen in de jurisprudentie van art. 1 Gw en art. 14 EVRM. Nu roep je maar wat. Probeer nog eens voor jezelf op een rij te zetten wat precies de stelling is die je in dit topic wil verdedigen en welke argumenten je ter ondersteuning van die stelling aanvoert. Nu reageer je steeds ad-hoc op een klein stukje uit mijn of bona fides zijn bericht en daarmee lijk je de oorspronkelijke discussie uit het oog te verliezen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2012 12:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Winkeltijdenwet is in strijd met het EU-recht. Ten eerste omdat de dienstenrichtlijn ook van toepassing is op eigen onderdanen. Dit leid ik af uit 3.3 van de MvT. De plaats van statutaire zetel is volgens de encyclopedie verblijfplaats, woonplaats, zitplaats armstoel, fauteuil, stoel hoofdkantoor, filiaal In de statuten. IK versta daaronder ook de ligging van een klein franchise filliaal

Ten tweede is de winkeltijdenwet al dan niet in combinatie met de CAO voor het levensmiddelen bedrijf (Zondagtoeslag) in strijd met Art 30 VWEU. Dat leid ik af uit de publicatie van het gfk (supermarktkerngetallen 2008). Daarin staat dat het aandeel van de buitenlandse prijsvechters op Zondag op het laagste en een na laagste niveau staat van alle mededingers. Nederlandse supers als C1000, de appie, Jumbo etc. Zetten erg veel producten van Nederlandse NV's af (Unilever & Campina) Het aandeel Procter & Gambler & Nestle is naar mijn weten te verwaarlozen.

Daarnaast bevinden Toeristische gebieden zich meestal in de stadscentra. Daar is de ruimte erg schaars en is het erg moeilijk om een nieuwe supermarkt te vestigen omdat de ruimte al voordat de buitenlandse prijsvechters hier kwamen is vergeven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2012 12:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Excuses ik bedoel Art 34 VWEU. Het is een maatregel van gelijke werking. De invoer wordt namelijk niet beperkt. Echter, de afzet van buitenlandse mededingers op Zondag wel wat weer gevolgen heeft voor de invoer
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2012 13:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het goed begrijp ondersteun je je stelling met een woordenboekdefinitie, je eigen mening, verzonnen statistieken ("het aandeel...is naar mijn weten te verwaarlozen") en ruimtegebrek in stadscentra. Dat zijn geen van alle juridische argumenten en ik vind ze (daarom) niet overtuigend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2012 13:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
woordenboekdefinitie


De richtlijn geeft geen definitie

Quote:
je eigen mening


Waar geef ik volgens jou een mening

Quote:
verzonnen statistieken


Niet verzonnen heb het in alle supermarkten in Nederland getoetst. Nu is het jou beurt om dat volledig te weerleggen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2012 14:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thomas-87 schreef:
De richtlijn geeft geen definitie

Artikel 6:2 en 6:248 BW geven ook geen definitie van 'redelijkheid en billijkheid'. Ga je die woorden dan opzoeken in het woordenboek om erachter te komen wat er mee wordt bedoeld?

Thomas-87 schreef:
Waar geef ik volgens jou een mening

Thomas-87 schreef:
IK versta daaronder ook de ligging van een klein franchise filliaal


Thomas-87 schreef:
Niet verzonnen heb het in alle supermarkten in Nederland getoetst. Nu is het jou beurt om dat volledig te weerleggen

Wat heb je precies getoetst? En zijn die cijfers ook online beschikbaar? Ik heb de supermarktkengetallen van het GfK bekeken, maar daarin niet iets kunnnen vinden wat jouw beweringen staaft. En belangrijker: op welke manier steunen de statistieken precies je stelling? Volgens mij is de verhouding tussen de aantallen op zondag verkochte binnenlandse en buitenlandse producten namelijk niet relevant.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: di 04 sep 2012 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Probeer de bovenste link van deze link eens, Dia 16

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=supermarktkerngetallen+Gfk+2008+fair+share&oq=supermarktkerngetallen+Gfk+2008+fair+share&gs_l=serp.3..33i21.61346.62930.0.63008.11.11.0.0.0.0.87.687.10.10.0...0.0...1c.a8K6SksEfmE

Opvallend dat Aldi & Lidl (duitse prijsvechters) de laagste fair share op zondag hebben. Natuurlijk zetten Nederlandse supermarkten ook buitenlandse producten af en vice versa maar maar in de verhouding 80,20 respectievelijk 20,80.

Het HvJ spreekt van rechtens en feitelijk

Juridisch gezien wordt er geen onderscheid gemaakt. Maar feitelijk wordt de afzet van Nederlandse producten meer bevorderd dan die van buitenlandse herkomst.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds