Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 12:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

wil iemand raad geven over een zaak met mijn ex
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
helpmemetmijnex



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 07 okt 2014 18:15    Onderwerp: wil iemand raad geven over een zaak met mijn ex Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Sinds 11-'12 zijn mijn ex en ik uit elkaar. Wij zijn eerder in 2009 al uit elkaar geweest en in die periode heeft hij mij een schuldbekentenis laten tekenen met onze relatie als inzet. Deze schuldbekentenis zegt: ik, "mijn naam en geboortedatum", is "zijn naam en geboortedatum" € 27.500,00 schuldig. Op verzoek of bij beëindiging relatie binnen 6 maanden opeisbaar. Dan mijn naam en handtekening en datum.

Dit is de letterlijke tekst, bedrag is niet uitgeschreven en hij heeft het niet ondertekend en ik heb geen kopie gehad. Ik heb dit geld nooit gehad, het is representatief voor de helft van een schuld aan zijn moeder. Welke naar hem voor haar dood al is kwijtgescholden. Mondeling is de schuld (wat mijn inziens geen schuld is omdat ik nooit iets heb gekregen/geleend maar ik ben geen advocaat) De laatste 5 jaar is dit ook niet meer een onderwerp van gesprek geweest. Hij is sinds een half jaar failliet en komt via de curator opeens met deze brief en vordering op de proppen... Wat kan ik doen en is het wel rechtsgeldig..?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: di 07 okt 2014 18:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vordering is verjaard, tenzij uw ex-echtgenoot zich in 2010 of later schriftelijk zijn recht op terugbetaling heeft voorbehouden. De vordering tot terugbetaling van de schuld was immers vanaf ondertekening van de verklaring in 2009 opeisbaar; met het woord "opeisbaar" is in de verklaring volgens mij bedoeld dat vanaf het verzoek of de beëinding van de relatie, de schuld binnen zes maanden moest worden betaald.

Overigens is de schuldbekentenis die niet volledig met de hand is geschreven of waarvan het bedrag niet in letters is uitgeschreven een uitzondering op de dwingende bewijskracht tussen partijen van een onderhandse akte (art. 158 Rv). Dat maakt het makkelijker om het bestaan van de schuld te betwisten. Verjaring is echter een sterker argument.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: di 07 okt 2014 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap het niet helemaal.
een schuldbekentenis die opgemaakt is in 2009 en kennelijk opeisbaar wordt in 2010 is toch niet verjaard?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: di 07 okt 2014 20:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
Ik snap het niet helemaal.
een schuldbekentenis die opgemaakt is in 2009 en kennelijk opeisbaar wordt in 2010 is toch niet verjaard?

Het lijkt erop dat de schuld vanaf ondertekening opeisbaar was, met de afspraak dat de schuld zes maanden na opeising volledig zou moeten zijn betaald. De precieze datum van ondertekening is overigens wel relevant, die moet vijf jaar voor de brief van de curator liggen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: di 07 okt 2014 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de schuldbekentenis staat: Op verzoek of bij beëindiging relatie binnen 6 maanden opeisbaar.
De relatie is kennelijk in november 2012 beeindigd en er wordt van een eerder verzoek niet gesproken zodat na zes maanden, in mei 2012 de vordering opeisbaar is geworden. Dus de vordering verjaart pas in mei 2017.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: di 07 okt 2014 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
In de schuldbekentenis staat: Op verzoek of bij beëindiging relatie binnen 6 maanden opeisbaar.
De relatie is kennelijk in november 2012 beeindigd en er wordt van een eerder verzoek niet gesproken zodat na zes maanden, in mei 2012 de vordering opeisbaar is geworden. Dus de vordering verjaart pas in mei 2017.

Volgens mij hebben partijen met het woord "opeisbaar" iets anders bedoeld, namelijk "uiterlijk betaald"; een andere uitleg is niet logisch. Waarom zou je de opeisbaarheid zelf uitstellen als eenmaal is besloten dat het geld moet worden terugbetaald? Veel waarschijnlijker is dat de schuldeiser de schuldenaar enige tijd wilde gunnen om het geld bij elkaar te verzamelen; de schuldenaar wist immers niet wanneer het geld moest worden terugbetaald.

Hoe dan ook, het gaat hier mogelijk om een verbintenis tot nakoming na onbepaalde tijd (art. 3:307 lid 2 BW). Het resultaat is dan wel zoals Alfred777 beschrijft: de verjaringstermijn is vijf jaar vanaf het verzoek of het beëindigen van de relatie (en twintig jaar na het ondertekenen van de schuldbekentenis). Verjaring lijkt bij nader inzien dus geen goed argument.

In een procedure is het aan de eisende partij om het bestaan van de schuld aannemelijk te maken en bij betwisting te bewijzen. Omdat de schuldbekentenis niet handgeschreven is en het bedrag niet in letters is uitgeschreven, maakt TS in ieder geval een kans om het bestaan van de schuld te betwisten. Daarvoor moet zij wel feiten en omstandigheden aanvoeren die verklaren waarom zij een schuldbekentenis heeft ondertekend, terwijl die schuld volgens haar eigenlijk niet bestond.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: di 07 okt 2014 23:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit de tekst van de vraagsteller maak ik op dat de schuldbekentenis "inzet" was van de relatie in de zin van dat pas wanneer de relatie weer teneinde komt de schuld opeisbaar wordt.

Uiteindelijk een vage afspraak.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
helpmemetmijnex



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2014 9:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De schuldbekentenis is wel handgeschreven maar het bedrag is niet in letters uitgeschreven. Met de relatie als inzet bedoel ik dat het onder dwang geschreven is want het was of de verklaring op papier zetten of de relatie werd beëindigd.. Met iemand die dat zo eist zou je geen relatie moeten willen maar dat terzijde...

Het geld heb ik nooit gehad en ik stond er ook niet achter dat hij dit van zijn moeder leende. Het geld is hem kwijtgescholden, het is niet vervallen doordat zijn moeder overleed.

Ik kan vinden dat het in het bw onder een bijzondere overeenkomst bruikleen zou moeten vallen maar kan nergens vinden waaraan een schuldbekentenis precies moet voldoen.

Alvast bedankt voor de input!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
helpmemetmijnex



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2014 9:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En met opeisbaar werd bedoeld (denk ik, zijn tekst) het opeisen van het bedrag met een betalingstermijn van 6 maanden. Overigens zie ik ook dat een schuldbekentenis een vaststellingsovereenkomst zou kunnen zijn. Wat is het verschil en kan ik dat positief gebruiken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2014 12:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie heeft die schuldbekentenis geschreven en wanneer is hij gedateerd?

De functie van een overeenkomst die je sluit of verklaring die opschrijft is nu juist om bewijs tegen jezelf te creëren.

Ik zou niet weten hoe een rechter anders over deze verklaring moet oordelen. Door het handgeschreven karakter ervan is het toch al gauw dwingend bewijs.

Zolang je ex je niet correct maant (aangetekend, deurwaardersexploot) loopt de verjaring.

Wanneer er goed gemaand - en dus gestuit - is, zou ik gewoon de werkelijke situatie van destijds opschrijven en aan je ex toesturen in de hoop dat hij jouw uitleg ondersteunt of althans zoveel juridische aanknopingspunten genereert dat bestrijding van de rechtsgevolgen van deze overeenkomst mogelijk wordt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2014 12:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Anderzijds - als je niet over deze overeenkomst hebt gecorrespondeerd via brief of mail - kun je de overeenkomst gewoon ontkennen. Dan moet hij bewijzen dat de overeenkomst echt is en de achtergrond van deze overeenkomst toelichten.

Discuteren over de uitleg van de overeenkomst impliceert het bestaan ervan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
helpmemetmijnex



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2014 17:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Ik heb hem geschreven en hij is gedateerd op 24-6-09. Ik heb dat briefje toen geschreven omdat hij anders de relatie zou eindigen. In latere gesprekken (uren later zelfs) is het ingetrokken (ik heb althans aangegeven dat ik dat niet zo wil, waarom ook) en daarna hebben we het er nooit meer over gehad. Ik wist zelfs niet eens dat ie het nog had! Hij heeft dit briefje aan zijn curator gegeven en die eist het geld nu op binnen 2 weken betalen. We zijn al bijna 2 jaar uit elkaar en nu komt ie er opeens mee. Niet dat hij er wat van krijgt want hij heeft zoveel schulden.. Is alleen om mij te zieken lijkt wel.

Ik kan in het bw niets vinden waaraan een schuldbekentenis zou moeten voldoen. Ik lees wel eea over wel/niet uitgeschreven bedragen als het met de hand geschreven is. De tekst is op 2 manieren te lezen en ik heb dat geld ook echt nooit gehad!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2014 18:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vordering is dan op 25 juni 2014 verjaart. Wanneer de curator je na dit tijdstip bewijsbaar heeft aangeschreven - en niet eerder -voldoet een briefje met een beroep op verjaring.

een schuldbekentenis is vormvrij dus daar zijn geen regels voor.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2014 23:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
De vordering is dan op 25 juni 2014 verjaart [sic].

Waarom is volgens jou geen sprake van een verbintenis tot nakoming na onbepaalde tijd (art. 3:307 lid 2 BW)?

Alfred777 schreef:
Anderzijds - als je niet over deze overeenkomst hebt gecorrespondeerd via brief of mail - kun je de overeenkomst gewoon ontkennen. Dan moet hij bewijzen dat de overeenkomst echt is en de achtergrond van deze overeenkomst toelichten.

De schuldbekentenis is volledig handgeschreven en levert daarmee tussen partijen dwingend bewijs op van de inhoud ervan. Het eenvoudigweg ontkennen van het bestaan van de overeenkomst is onvoldoende om dat bewijs terzijde te schuiven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: do 09 okt 2014 0:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In aanvang zat ik daar aan te denken bij mijn eerste reactie. De zinsnede:
"Op verzoek of bij beëindiging relatie binnen 6 maanden opeisbaar" zegt m.i. dat de opeisbaarheid ingaat op verzoek - een onbepaald moment - en bij beëindiging relatie - ook een onbepaald moment. En dan binnen 6 maanden.

Regin, jij las daar iets anders in.

In dit licht gaat dus de 5 jarige verjaring lopen, zes maanden nadat de relatie opnieuw is verbroken.

Art 307 lid 2 geeft aan dat de absolute lange verjaringstermijn van 20 jaar van toepassing is, maar binnen die 20 jaar is de verjaringstermijn 5 jaar na het opeisen.

De vraagsteller gaf een andere uitleg aan de schuldbekentenis die neerkomt op een directe opeisbaarheid. In dat licht is de vordering thans verjaart.


Een handgeschreven overeenkomst zegt niets over wie die geschreven heeft. Bij ontkenning moet eerst worden vastgesteld wie het geschreven heeft. En juist bij die bewijslevering kunnen van de zijde van eiser argumenten boven water komen die voor de verdediging van belang zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds