Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 10 mei 2024 10:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

wettelijke rente of handelsrente ook achteraf vorderbaar?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ramon2014



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): LOI
Studieomgeving (MA): LOI
Berichten: 1


BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2014 0:22    Onderwerp: wettelijke rente of handelsrente ook achteraf vorderbaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vader verhuurt een horecapand aan een huurder.
De huurder begon kort na aanvang van het huurcontract te laat te betalen en daarna liep de huurachterstand snel en flink op.
Aangezien mijn vader op leeftijd is, zijn kennis van het rechtssysteem niet goed is en ik ook wat steken heb laten vallen is de boel een beetje geëscaleerd.

korte geschiedenis.
2011 - aanvang huurcontract. Heel jaar 2011 keurig betaald (hooguit keer dag te laat).
2012- Huurschuld loopt op en is gemiddeld +- 6000 euro gedurende het hele jaar doorlopend. Er word aangetekend geschreven dat ze achterlopen en moeten betalen.
2013- Huurschuld loopt verder op. gemiddeld 18.000 euro gehele jaar. We schakelen nu huurbemiddeling in. Dit persoon kreeg weinig voor elkaar en begon ook niet over wettelijke rente.

Eind 2013 zien wij kans een deel van het pand te kunnen verhuren aan een andere partij. Hierna volgt chantage door huurder. waardoor wij al genoodzaakt waren met een voor ons heel slecht addendum akkoord te gaan. (tweede addendum dat jaar overigens).

Gedurende deze hele periode is huurder gewezen op zijn huurachterstand en is in het laatste addendum (december 2013) de actuele huurachterstand vastgelegd.

Echter...
Door mijn drukte (extreem roerige tijd zowel werk als privé) heb ik mij zeer slecht kunnen verdiepen in de materie. De betrokken bemiddelaars hebben mijn inziens ook steken laten vallen.
Want... Ik werd gewezen erop dat over een huurachterstand wettelijke rente kan worden berekend.

Nu heb ik dus de volgende vragen:
- is er hier sprake van wettelijke rente of van handelsrente. het betreft de verhuur van een horecapand en ik neig naar handelsrente???

-in het schrijven naar de huurder en in het addendum is alleen de huurachterstand vastgesteld zonder vermeerdering met de wettelijke rente. Echter hebben wij nooit de wettelijke rente berekend. Kunnen wij achteraf de wettelijke rente nog vorderen over de jaren 2012, 2013 en 2014 zelfs als we dat toen niet hebben gedaan en dit niet in het schrijven en in de huurachterstand werd benoemd?
Doordat wij in het schrijven naar huurder toe en het addendum nooit de wettelijke rente hebben genoemd, doorberekend of vastgesteld kunnen wij deze nog steeds achteraf met terugwerkende kracht vorderen?

voorbeeld. in het addendum van december 2013 word de huurachterstand genoemd van 15.000 euro.
Kan ik alsnog vorderen/schrijven:
Over de huurachterstand van 2012 en 2013 is nog geen wettelijke (handels) rente in rekening gebracht. Met dit schrijven vorderen wij dat u de handelsrente met totale som x van 2012 en de handelsrente met som y van 2013 aan ons verschuldigd bent bovenop de huurachterstand en binnen termijn ..... betaald aan ons?
En daarna uiteraard: uw huurachterstand over het afgelopen periode 2014 was zoveel en daarover bent u ons dit bedrag aan wettelijke (handels)rente verschuldigd.

Deze huurinkomsten zijn mijn vaders oude dag voorziening en deze affaire is behoorlijk pijnlijk aangezien hij door deze kwestie wel rood moest staan bij de bank en hij wel hele hoge percentages rente heeft mogen betalen (en nu nog krap bij kas zit).

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank voor uw advies,

Ramond
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2014 11:38    Onderwerp: Re: wettelijke rente of handelsrente ook achteraf vorderbaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

ramon2014 schreef:

- is er hier sprake van wettelijke rente of van handelsrente. het betreft de verhuur van een horecapand en ik neig naar handelsrente???

Handelsrente kan alleen gevorderd worden als dat afgesproken is tussen twee partijen, waarvan beide niet als particulier handelen.

Quote:
-in het schrijven naar de huurder en in het addendum is alleen de huurachterstand vastgesteld zonder vermeerdering met de wettelijke rente. Echter hebben wij nooit de wettelijke rente berekend. Kunnen wij achteraf de wettelijke rente nog vorderen over de jaren 2012, 2013 en 2014 zelfs als we dat toen niet hebben gedaan en dit niet in het schrijven en in de huurachterstand werd benoemd?

Als de vorderingen nog niet voldaan zijn, zie ik zo snel niet in waarom je niet alsnog wettelijke rente kan vorderen! Tenzij jullie uiteraard afspraken hebben gemaakt dat er toch tegen een latere datum betaald mocht worden.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1100


BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2014 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wettelijke rente kan gevorderd worden, wanneer de huurder in verzuim is. Dat is telkens op het moment dat de in de ingebrekestelling genoemde termijn is verstreken zonder dat de huurder heeft betaald.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: di 24 jun 2014 16:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, de wettelijke rente hoeft sedert 1992 niet meer uitdrukkelijk te worden aangezegd. Het in verzuim raken is al voldoende. Zoals hier al eerder is opgemerkt kan de handelsrente worden berekend tussen beroepsmatige partijen. Het is de vraag of uw vader als een beroepsmatige partij kan worden gezien.

Maar even los van dit zou ik willen opmerken dat je moet oppassen dat een conflict als dit niet het najagen van wind wordt. Er is immers en huurachterstand ontstaan waarvan de oorzaak veel belangrijker is dan de rente. Krijg je nl de hoofdsom niet dan kun je rente ook wel op je buik schrijven.

Juridisch gelijk hebben is bij werkelijke betalingsonmacht van de huurder een wasse neus.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lawyer



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 629


BerichtGeplaatst: do 26 jun 2014 10:21    Onderwerp: Re: wettelijke rente of handelsrente ook achteraf vorderbaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
ramon2014 schreef:

- is er hier sprake van wettelijke rente of van handelsrente. het betreft de verhuur van een horecapand en ik neig naar handelsrente???

Handelsrente kan alleen gevorderd worden als dat afgesproken is tussen twee partijen, waarvan beide niet als particulier handelen.

Dat is niet juist; op handelsrente bestaat aanspraak als aan de vereisten van art. 6:119a BW is voldaan, en dus ook als dat niet is overeengekomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: do 26 jun 2014 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, dat gaat over de wettelijke garantie.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds