Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 14:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

welke taal wanneer?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Moet er een ruling language zijn voor Duits Nederlandse contacten
Duits
0%
 0%  [ 0 ]
Nederlands
0%
 0%  [ 0 ]
Neutrale taal (Engels)
100%
 100%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 2

Auteur Bericht
Johannes60



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 01 feb 2010 10:48    Onderwerp: welke taal wanneer? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Anleiding: als ik als Nederlander met Duitse autoriteiten moet praten en formulieren in moet vullen, ben ik gehouden aan de Duitse taal. Engels wordt niet geaccepteerd.
Is hier relevante wetgeving over? Ook al is mijn Duits zeer goed, het kan toch erg tegen je werken als je iets verkeerd formuleert ook al heb je het goed bedoeld.
Bepaalt de EU hier iets over?

Dit thema is zeer relevant omdat Duitse Wetgeving en Nederlandse op zeer principiele punten van elkaar afwijken. In hoeverre kan een Duitse wetgever bijvoorbeeld eisen dat een Nederlands staatsburger Duits recht volgt?
Is een Duitse instantie verplicht documenten in andere EU talen ontvnakelijk te verklaren. Ben ik als Nederlander verplicht formulieren in de Duitse taal te accepteren?

Inmiddels zeer bekend is het Westerwelle incident, waarin hij weigerde Engels te spreken.

Mijn stelling: Omdat Nederlander doorgaans redelijk Duits spreken en Duitsers doorgaans geen woord Nederlands, is dat nog geen reden in conflictsituaties uit te gaan van de Duitse taal. Deze heeft veel meer valkuilen dan men op het eerste gezicht zou denken.

Ik denk dat dit eens goed moet worden uitgezocht. Dit soort zaken speelt vooral wanneer er kinderen tussen Duitsers en Nederlanders zijn en er sprake is van scheiding.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: ma 01 feb 2010 13:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt het in de poll over contracten, en in je post over communicatie met autoriteiten. Ik denk dat dat wel wezenlijk anders is. In een contract geldt in beginsel contractsvrijheid, wij mogen in het Sanskriet een contract opstellen als wij dat leuk vinden. Bij contracten tussen consumenten en bedrijven is er soms een regel dat het contract in een landstaal moet, maar dat is zeker niet altijd het geval.

Bij bestuursrecht ligt het anders. Je kunt van een ambtenaar niet verwachten dat hij in jouw taal communiceert. Hooguit zou je soms recht op een vertaler hebben, maar meestal lijkt me dat jouw risicosfeer.
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Johannes60



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 01 feb 2010 15:59    Onderwerp: specifieker Reageer met quote Naar onder Naar boven

De poll gaat niet over contRact maar contact. Ik denk dat het met contracten op zich duidelijker is.

De vraagstelling heeft betrekking op een dispuut van een Duitse en een Nederlandse partij. De Duitse partij beroept zich daarbij op Duitse regelgeving. Als een Duitse lokale overheid in het kader daarvan een Nederlands staatsburger, met residentie in Nederland, om informatie vraagt, ligt het mijns inziens in de rede dat er niet van mag worden uitgegaan dat de Nederlandse partij bij voorbaat Duits machtig moet zijn.

Welwillend in het Duits antwoorden kan plat gezegd een schot in eigen voet zijn. Hetzelfde met bijvoorbeeld reageren op een brief van een Duitse advocaat.

Het vervelende is dat je ook voortrajecten (die eventueel bij een competente rechter eindigen) ook niet uit de weg moet gaan. Ten eerste stelt de tegenpartij dan altijd dat je niet welwillend was en ten tweede kan veel in voortrajecten gesettled worden. Daarvoor lijkt me een neutrale taal een goed idee. Waarom zou de Nederlandse partij kosten moeten maken voor vertalingen en al bij voorbaat de Duitse taal als leidende taal in de situatie erkennen? Plat gezegd: je begint met een hand op je rug gebonden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 01 feb 2010 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zult een vertaler in moeten schakelen. Je kunt niet verwachten dat een Duitse ambtenaar naast Duits ook Nederlands, Grieks, Ests, Hongaars en Roemeens spreekt, om over de overige EU-talen nog maar te zwijgen.

In een strafproces of bij administratieve punitieve boetes heb je recht op een gratis tolk.

Ik kan me voorstellen dat Duitse bestuursorganen op basis van EU-recht (en mogelijk ook nationaal Duits recht) verplicht zijn om een in een andere EU-taal opgesteld geschrift te accepteren voor zover het gaat om het halen van de bezwaartermijn of een andere fatale termijn, maar vervolgens wel een vertaling kunnen eisen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Johannes60



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 01 feb 2010 17:06    Onderwerp: bedankt voor reacties! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties. Er zijn twee zaken die ik moeilijk begrijp:

1. De Duitsers (inc. Westerwelle) zouden toch "Ausdruckfähig" moeten zijn in tenminste een gangbare "Fremdsprache". We leven in 2010. En ook in Duitsland staan talen op het curriculum.

2. Het principe: mag een Duitser die zelf weigert andere talen te begrijpen er van uitgaan dat degene die HIJ aanschrijft automatisch Duits begrijpt?

Hier moet toch een casus over te vinden zijn? Ik had er een gehoord van een Frans/Duits conflict, maar kan die nergens terugvinden. Daar heeft overigens toen de Franse overheid haar eigen burger beschermd.

In vrij contractrecht liggen zaken volkomen anders. Dan is er een contract en een competente Rechtbank. In civiele zaken tussen EU burgers waar geen contract is, is het echter maar de vraag waar de competenties liggen is mijn mening.

Dit is een aspect van internationaal recht waar ik (wellicht door onkunde) geen idee heb of dit geregeld is en zo ja of daarover een relevante wetgeving bestaat. Het lijkt mij logisch dat een Duitse overheid die GEGRON informatie aanvraagt over een Nederlands staatsburger dit doet via de Nederlandse overheden en niet direct contact zou moeten hebben met de staatsburger van een ander land, ook nog op voorwaarde dat deze Duits machtig is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010 0:22    Onderwerp: Re: bedankt voor reacties! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Johannes60 schreef:
1. De Duitsers (inc. Westerwelle) zouden toch "Ausdruckfähig" moeten zijn in tenminste een gangbare "Fremdsprache". We leven in 2010. En ook in Duitsland staan talen op het curriculum.

En misschien is dat wel niet Nederlands? Wat is je punt precies?

Quote:
2. Het principe: mag een Duitser die zelf weigert andere talen te begrijpen er van uitgaan dat degene die HIJ aanschrijft automatisch Duits begrijpt?

In Duitsland spreken de mensen Duits.

Quote:
Hier moet toch een casus over te vinden zijn? Ik had er een gehoord van een Frans/Duits conflict, maar kan die nergens terugvinden. Daar heeft overigens toen de Franse overheid haar eigen burger beschermd.

In 2008 heeft de Hoge Raad nog geoordeeld dat Nederlandse rechters een beroep in belastingzaken niet-ontvankelijk mogen verklaren om de enkele reden dat het beroepschrift in het Frans is geschreven en de belastingplichtige niet op verzoek een vertaling indiende.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds