vraag over rechtsregel
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Nederlands Recht Voltijd

#1: vraag over rechtsregel Auteur: Marie1993 BerichtGeplaatst: wo 04 nov 2015 13:32
    —
Hallo,

Ik ben bezig met een opdracht waarbij ik een rechtsregel moet opzoeken die hierbij hoort. Helaas kom ik hier niet uit (doe dit nog niet zo lang en heb verder geen juridische achtergrond)

Het gaat om het vonnis van het hoger beroep, waar het volgende is uitgekomen

bekrachtigd het bestreden vonnis
veroordeelt de huurders in kosten van het hoger beroep aan de zijde van ... en tot deze uitspraak begroot op 248 aan vast recht en 894 aan salaris voor de procureur
verklaart de kostenveroordeling uitvoerbaar bij voorraad.

Wie kan mij helpen en me een setje in de goede richting helpen?

Bedankt alvast!

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 05 nov 2015 0:15
    —
bekrachtigt het bestreden vonnis.

Een hoger beroep mondt niet uit in een "vonnis" maar in een "arrest".

Waarbij moet je een rechtsregel opzoeken? Vast niet bij het dictum van het arrest (dat zijn de zinnetjes die je hier hebt weergegeven). Waarschijnlijk zul je de motivering van het arrest moeten doorspitten.

Het lijkt te gaan om Hof Arnhem 8 januari 2008, LJN BC8071.

Het werk van een rechter bestaat simpel gesproken uit:
- het achterhalen van de toepasselijke rechtsregels;
- het vaststellen van de feiten;
- het toepassen van de rechtsregels op de feiten.

Je moet dus de passages of zinnen zien te vinden waarin het Hof de rechtsregel of rechtsregels formuleert die het vervolgens toepast op de feiten.

Eén rechtsregel in dit arrest is een beetje flauw, want direct overgenomen uit de wet:
Quote:
Op grond van artikel 6:265 lid 1 BW geeft iedere tekortkoming van een partij in de nakoming van een van haar verbintenissen aan de wederpartij de bevoegdheid om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt.


Een andere rechtsregel is wat interessanter:
Quote:
De wederpartij die beweert dat de rechthebbende zijn recht heeft verwerkt moet daartoe voldoende feiten stellen. Aan die stelplicht moeten hoge eisen worden gesteld, omdat rechtsverwerking niet te snel mag worden aangenomen.


In rov. 3.4 zitten nog wat meer rechtsregels verborgen. Als een wederpartij een beroep op rechtsverwerking grondt op een gedane mededeling met de strekking dat de rechthebbende van zijn recht geen gebruik zal maken, dan slaagt het beroep op rechtsverwerking slechts als de wederpartij aan die mededeling gerechtvaardigd vertrouwen mocht ontlenen. (En die wederpartij zal daartoe dus voldoende feiten moeten stellen en, zo nodig, bewijzen.)



Rechtenforum.nl -> Nederlands Recht Voltijd

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl