vraag m.b.t. auteursrecht portfolio met illustraties
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

#1: vraag m.b.t. auteursrecht portfolio met illustraties Auteur: teacher BerichtGeplaatst: wo 03 jul 2013 22:09
    —
Graag zou ik gebruik maken van de kennis op dit forum m.b.t. auteursrecht. Mijn vriend heeft in een huis met 2 medebewoners gewoond, nu is zijn portfolio met tekeningen(industrieel ontwerper)uit zijn slaapkamer gestolen. Toevallig is diegene waarop de verdenking valt werkzaam bij mij op een MBO school voor engineering, tevens als docent. Zij geeft daar de industrieel ontwerp vakken en het materiaal uit het portfolio van mijn vriend kan haar dus goed van pas komen voor haar lessen. Ik ben op onderzoek uitgegaan samen met een collega en ben erachter gekomen dat er tekeningen van mijn vriend in haar portfolio zitten. Tevens ben ik erachter gekomen dat ze het gestolen materiaal in haar lessen gebruikt en erbij aangeeft dat het door haar gemaakt is. Ik heb hier fotos van gemaakt. Ondertussen heeft mijn vriend haar via de mail benaderd met de vraag of zij in het bezit is van zijn portfolio. Na anderhalve week op antwoord gewacht te hebben, mailde zij terug het portfolio niet te hebben. De schooldirectie is ingeschakeld, echter zij zien het als een privekwestie. Ook de betreffende dader is benaderd door mijn vriend met de boodschap binnen een genoemde termijn het portfolio terug te geven, anders zal er aangifte gedaan worden. Het vervelende is dat ze zijn tekeningen inmiddels weer uit haar portfolio gehaald heeft. Mijn vraag is, heeft het zin aangifte te doen en heeft het zin een advocaat in te schakelen als hij zijn portfolio niet terugkrijgt? Zoja wat kan dit voor gevolgen hebben voor haar? Alvast bedankt.

#2:  Auteur: ArieKanarie BerichtGeplaatst: do 04 jul 2013 10:32
    —
Of op de tekeningen auteursrecht rust is afhankelijk van de vraag of het een eigen en oorspronkelijk karakter heeft en de persoonlijke stempel van de maker draagt. Indien dat zo is, dan is het de vraag of de docente inbreuk heeft gemaakt op het auteursrecht van uw vriend. Aangezien de tekeningen zijn gestolen, en daardoor een op een zijn overgenomen, is dat waarschijnlijk wel het geval. Afgezien daarvan denk ik eerder dat dit valt onder de noemer diefstal.

Wat is mij echter afvraag: kunt u op enige manier bewijzen dat de tekeningen door uw vriend zijn gemaakt? Wat als de docente zegt dat zij de tekeningen heeft gemaakt?

U kunt een advocaat inschakelen. Op grond van art. 1019h Rv kunt u alle kosten verhalen op de tegenpartij. Of u dient te procederen is afhankelijk van uw bewijspositie.

#3:  Auteur: teacher BerichtGeplaatst: do 04 jul 2013 10:43
    —
Op alle tekeningen staat zijn naam heel duidelijk. Ik heb fotos gemaakt van het feit dat ze in haar map zaten.

#4:  Auteur: teacher BerichtGeplaatst: do 04 jul 2013 10:45
    —
Oja, en ik heb collegas die getuigen zijn van het feit dat het in haar map zat en dat het in haar lessen gebruikt is. Ik neem aan dat het verboden is materiaal door een ander gemaakt te gebruiken voor lesdoeleinden? In iedergeval wanneer dit zonder toestemming gebeurd is met gestolen materiaal.

#5:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 04 jul 2013 10:47
    —
Als ik het goed begrijp is de portfolio niet gekopieerd, maar fysiek weggenomen. Dan heb je geen argumenten gebaseerd op auteursrecht nodig en kun je gewoon aangifte doen van diefstal.



Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl