Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 10:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

vof failliet <-> vennoot failliet.
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Helma



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 22


BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2007 15:48    Onderwerp: vof failliet <-> vennoot failliet. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als een vof failliet verklaard wordt, worden ook alle vennoten failliet verklaard hoe zit dat echter in de omgekeerde richting. Als 1 van de vennoten failiet verklaard word?

Wordt de vof dan ook 'automatisch' failliet verklaard?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2007 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even naar komend recht: dat hangt er van af.

Zie 7:817 lid 1 onder c. Als er meer dan 2 vennoten zijn, dan kan de vennootschap wel blijven bestaan. Hij wordt bij faillissement van een vennoot namelijk alleen ontbonden ten aanzien van de vennoot die uittreedt (7:818 lid 1 onder b)
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Helma



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 22


BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2007 18:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke dit is me duidelijk.

Dat is dus naar komend recht (iets dat nu nog niet is?) Hoe is het nu geregeld dan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2007 19:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar kij je nu in, dan? Wetboek van Koophandel?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Helma



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 22


BerichtGeplaatst: di 14 aug 2007 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In mijn studieboek Wink

Ik zit nu nog steeds met die vraag en deze is als volgt.
Pietje is met speculeren diep in de schulden geraakt en wordt door zijn crediteuren failliet verklaard. Wat voor gevolgen heeft het faillissement van Pietje voor zijn mede vennoten en de vennootschap?

Ik kom dus niet verder dan dat de crediteur van Pietje alleen aanspraak kan maken op zijn privé vermogen en dit alleen na verekening van eventuele openstaande rekeningen ten bate van de vennootschap. Privé schuldeisers (in dit geval) kunnen geen ontbinding van de vennootschap aanvragen, wel een faillissement maar dat alleen als er meerdere debiteuren zijn.

Maar dat is toch het geval in deze de vennootschap bestaat uit meerdere vennooten waaronder een commanditaire vennoot die vroeger een vennoot was in de onderneming en die bij zijn overdracht van de zaak commanditaire vennoot is geworden een bevoegdheidsbeperking ingesteld heeft ten aanzien van Pietje en de overige vennoten van 7500, echter lijkt me dit in dit geval van ondergeschikt belang omdat het privé schuldeisers zijn van pietje en dus niets te maken hebben met de bevoegdheidsbeperking.

Om even terug te komen op die meerdere vennoten, en het faillissement van Pietje. De crediteur zou dus geen faillisement aan kunnen vragen omdat het bij een vennootschap een afgescheiden vermogen betreft of wel omdat er in dit geval wel aanspraak gemaakt kan worden op het vennootschappelijk vermogen waardoor de rest ook hoofdelijk aansprakelijk is.

Ik weet het dus echt niet meer, als ik deze reactie nalees begint het gewoon te duizelen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 14 aug 2007 16:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als een vermogen afgescheiden is van het privévermogen, dan kunnen privéschuldeisers zich dus niet op het afgescheiden vermogen verhalen. Ze kunnen dan ook niet het faillissement van de entiteit waartoe het afgescheiden vermogen behoort aanvragen.

Nu weet ik eerlijk gezegd niet eens of een vof wel (als zijnde vof) failliet kan gaan. Misschien kunnen schuldeisers van de vof in plaats daarvan het faillissement van de vennoten aanvragen.

Het privé-failliet gaan van een vennoot lijkt mij zoiets als het overlijden van een vennoot. De vennootschap houdt daarmee niet op te bestaan (als er nog andere vennoten zijn), lijkt me.

Maar ik weet dus niet zoveel van vof's, noch van het Wetboek van Koophandel.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Helma



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 22


BerichtGeplaatst: di 14 aug 2007 19:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Het privé-failliet gaan van een vennoot lijkt mij zoiets als het overlijden van een vennoot.


Dit zou moeten kloppen volgens Art. 7A:1683 lid 4.

Dus de vof zou in dit geval ontbonden moeten worden. Of klinkt dit weer te simpel?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 14 aug 2007 19:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helma schreef:
Dus de vof zou in dit geval ontbonden moeten worden. Of klinkt dit weer te simpel?

Tja, daar lijkt het dan weer wel op...

Het zou voor mij meer voor de hand liggen dat de maatschap alleen ten opzichte van die overleden of failliet verklaarde vennoot zou worden ontbonden, maar de tekst van het artikel dat je geeft duidt daar niet direct op. Ik sluit niet uit dat je het toch zo moet lezen...

Toevoeging: in de groene serie privaatrecht op Kluwer Plaza vind ik:
Quote:
De maten kunnen bepalen dat, wanneer zich een omstandigheid, als in artikel 7A:1683 BW genoemd, voordoet (of andere omstandigheden, waarvan de maten bepaald hebben dat deze ontbinding medebrengen), de maatschap niet ontbonden zal worden, doch zal worden voortgezet. Dit kan gepaard gaan met uittreding van de maat, die de oorzaak van de ontbinding vormde (zie bijvoorbeeld artikel 1683, 3° en 4° BW).

Ik denk wel dat er overeenstemming moet zijn tussen alle (overblijvende) maten. Verder kan het ook al bij de maatschapovereenkomst zijn bepaald (art 7A:1683 BW is regelend recht).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Helma



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 22


BerichtGeplaatst: di 14 aug 2007 19:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gelukkig ben ik niet de enige die dit een moeilijke vraag vind ik heb besloten hem zo in te sturen, na de correctie hoor ik wel of we het goed hadden of wat het anders had moeten zijn,.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 7:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Het privé-failliet gaan van een vennoot lijkt mij zoiets als het overlijden van een vennoot. De vennootschap houdt daarmee niet op te bestaan (als er nog andere vennoten zijn), lijkt me.

Er moeten altijd minimaal 2 vennoten zijn om van een v.o.f. te kunnen spreken.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Helma



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 22


BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 13:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het duurde even maar ik heb het antwoord....

Aangezien de vennoten hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de verbintenissen van de vennootschap (art. 18 WvK), kunnen de schuldeisers van de vennootschap eveneens verhaal zoeken op de privé vermogens van de afzonderlijke vennoten. Het omgekeerde kan echter niet. Privé- schuldeisers van de vennoten kunnen, zolang de vof bestaat, geen verhaal zoeken op het vennootschapsvermogen.

Echter: Op grond van Art. 7A:1683 lid 4 kan de vennootschap wel ontbonden worden als één van de vennoten failliet wordt verklaard..

Dus om het duidelijk te krijgen.

Privé schulden die geen faillissement van vennoot tot gevolg hebben heeft geen gevolg voor vennootschap en medevennoten. Zodra de vennoot failliet verklaard word kan de vennootschap ontbonden worden. Echter om het nog ingewikkelder te maken kan dit voorkomen worden door bijvoorbeeld bij oprichting van een vof een voortzettingsbeding op te laten nemen in hun vennootschapsakte.

Volgens mij is het dan nu echt compleet Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 16:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Compleet issie pas als je ook het komend recht er bij zet ... haha....
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Helma



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 22


BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 16:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Compleet issie pas als je ook het komend recht er bij zet ... haha....


Ja maar het zou een beetje 'krom' zijn als ik in mijn studie iets aan haal wat nog niet is en waar in de leerstof met geen woord over gesproken wordt.

Maar gelijk heb je zeker.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 16:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helma schreef:
Privé- schuldeisers van de vennoten kunnen, zolang de vof bestaat, geen verhaal zoeken op het vennootschapsvermogen.

Heb je hier nog een artikel voor?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Helma



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 22


BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 18:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Helma schreef:
Privé- schuldeisers van de vennoten kunnen, zolang de vof bestaat, geen verhaal zoeken op het vennootschapsvermogen.

Heb je hier nog een artikel voor?


In mijn boek wordt niet naar een artikel verwezen maar ik ben aan het zoeken..

edit: Ik heb nog geen artikel maar op de site van het KvK heb ik wel het volgende gevonden.
Quote:
Privé-schuldeisers kunnen privé-schulden niet op het zakelijk vermogen van de VOF of op het privé-vermogen van de andere vennoten verhalen.
Zie onder de kop: Aansprakelijkheid

Ik ga weer verder zoeken
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds