Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 4:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

veschil avv en beleidsregel
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
nicolenmgn



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 16:56    Onderwerp: veschil avv en beleidsregel Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de mensen op dit forum zal dit een hele makkelijke vraag zijn maar ik kom er nog steeds niet uit. Ik ga bij het tentamen steeds de mist in. Wie kan mij uitleggen wat het verschil tussen een avv en een beleidsregel is. Eventueel met voorbeelden.

Alvast bedankt!

Groetjes Nicole
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 17:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Probeer het zelf eens uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Dan kunnen wij je vertellen waar je eventueel de mist ingaat.

Je mag spieken in je boek, maar gebruik je eigen woorden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
nicolenmgn



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 17:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan geen voorbeeld noemen, maar als ik op het tentamen een casus krijg en ik moet het soort noemen dan weet ik niet of het een avv is of een beleidsregel. Ik heb altijd geleerd dat je tegen een avv geen bezwaar en beroep kan instellen en tegen een beleidsregel wel, alleen daar heb ik niet veel aan als ik niet eens weet wat het verschil is. In art.1:3 lid 4 awb staat dat onder beleidsregel wordt verstaan: een bij besluit vastgestelde maatregel, niet zijnde een algemeen verbindend voorschrift enz enz. Daar kom ik helaas niet verder mee.
Help!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 17:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

(Klein) voorzetje;

Een AVV geeft regels die algemeen verbindend zijn.
Een beleidsregel regelt het beleid wat er gevoerd wordt.
Als je dat niet begrijpt, zoek dan op wat het verschil is tussen regelgeving en beleid.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
baba



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 40


BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 17:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

AVV behoeft altijd wettelijke grondslag ivm legaliteitsbeginsel.
Grondslag beleidsregel ligt besloten in de beslissingsvrijheid van het bestuur.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 18:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien kunnen we het nog concreter maken? Daar heb je misschien het meeste aan als je verwacht dat je op een tentamen het verschil tussen beide moet kunnen zien. Mijn poging daartoe:

Een AVV is (in het algemeen) een regel zoals je je die voorstelt als je denkt aan "regelgeving": een wet of een regeling of een verordening van de overheid die bijv. bepaalt wat wel en niet mag of moet en die zich richt tot (een deel van) de bevolking.

Een beleidsregel is een soort "instructie" opgesteld door het bevoegd gezag voor zichzélf die bepaalt hoe de overheid van een bepaalde bevoegdheid gebruik zal maken.

Overigens kan je tegen geen van beiden bezwaar maken!

Quote:
Art. 8:2.
Geen beroep kan worden ingesteld tegen:
a. een besluit, inhoudende een algemeen verbindend voorschrift of een beleidsregel,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 18:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het belangrijkste verschil is wat mij betreft dat je van een a.v.v. niet kan afwijken en van een beleidsregel wel.

Verder zijn beleidsregels niet 'krachtens wetgevende bevoegdheid gegeven'. Art. 1:3 lid 4 Awb: Onder beleidsregel wordt verstaan: een bij besluit vastgestelde algemene regel, niet zijnde een algemeen verbindend voorschrift, omtrent de afweging van belangen, de vaststelling van feiten of de uitleg van wettelijke voorschriften bij het gebruik van een bevoegdheid van een bestuursorgaan.

Een beleidsregel roept dus in beginsel geen nieuwe (wettelijke) regels in het leven, maar is slechts een uitwerking daarvan. Ze bevatten de wijze waarop een betuuursorgaan voornemens is een wettelijke regel/bevoegdheid uit te gaan voeren.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 22:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En hier nog invalshoek van mij:

Beleidsregel is bedoeld om stelselmatig en consistent invulling te geven aan de bevoegdheid van het bestuursorgaan. Dus de invulling van beleidsvrijheid en beoordelingsvrijheid. Een beleidsregel wordt gepubliceerd in de staatscourant. Om een besluit te motiveren kan worden volstaan met de verwijzing naar een beleidsregel. Als je er geen beleid voor had vastgesteld mbv een beleidsregel moet in iedere afzonderlijke beschikking uitvoerig gemotiveerd worden hoe tot het besluit gekomen wordt. Een richtlijn heeft in principe dezelfde functie maar die is iets minder dan een beleidsregel. Zij wort niet gepubliceerd en het bestuursorgaan kan niet volstaan met een simpele verwijzing. Ze zal na verwijzing relevante zaken uit de richtlijn in de betreffende beschikking op moeten nemen.

Algemeen verbindend voorschrift is wet in materiele zin zoals bijvoorbeeld een algemene maatregel van bestuur, een ministeriele regeling of een gemeentelijke verordening avv kunnen bevatten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 22:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bestaat er een verplichting tot het bekend maken van beleidsregels? Ik dacht van niet namelijk.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Een beleidsregel wordt gepubliceerd in de staatscourant.

Een beleidsregel hoeft alleen maar bekendgemaakt te zijn (om beleidsregel te zijn in de zin van de Awb, en recht in de zin van art 79 Wet RO). Bekendmaking kan bijvoorbeeld via een huis-aan-huisblad (art 3:42 Awb). Publicatie in de staatscourant is dus niet nodig.

Een interne (niet gepubliceerde) beleidsregel kun je richtlijn noemen, maar standaard is dat niet. In de praktijk zijn termen als beleidsregel, richtlijn en richtsnoer synoniemen. Wel is duidelijk dat een beleidsregel in de zin van de Awb gepubliceerd moet zijn.

Of zonder (gepubliceerde) beleidsregel een uitgebreide motivering nodig is bij het toepassen van een discretionaire bevoegdheid, hangt denk ik erg af van de bevoegdheid zelf en van hoe de bevoegdheid bij andere gevallen is toegepast. Een bevoegdheid die slechts af en toe wordt uitgeoefend, en dan steeds op onvergelijkbare gevallen, valt niet te motiveren.

Wanneer wordt afgeweken van een beleidsregel moet in ieder geval wel gemotiveerd worden (art 4:84 Awb, afwijken mag slechts wegens bijzondere omstandigheden).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: do 01 feb 2007 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de nuancering Bona. Ik werk bij Rijksoverheid dus ja onze beleidsregels worden wel in de staatscourant gepubliceerd maar je hebt inderdaad gelijk dat dit niet seq een vereiste is. Waar ik me wel over verbaas is dat jij het niet zo belangrijk schijnt te vinden (maar ik zal het wel verkeerd interpreteren) om het onderscheid tussen richtlijnen en beleidsregels te maken. Ondanks dat er in de dagelijkse spreektaal met een woord naar verwezen wordt (beleid) lijkt mij het juridische onderscheid toch op zijn minst noemenswaardig.

Uiteraard is het zo dat de motivering waar ik op doel bij besluiten enkel relevant is daar waar het bestuursorgaan een beoordelingsvrijheid of beleidsvrijheid heeft in te vullen.

Deze zin van je vind ik wel opmerkelijk:
Quote:
Een bevoegdheid die slechts af en toe wordt uitgeoefend, en dan steeds op onvergelijkbare gevallen, valt niet te motiveren.

Je hebt het over het motiveren van een bevoegheid?? Ik neem even aan dat je besluiten bedoeld op grond van een bepaalde bevoegdheid.
Ik kan mij geen situatie voorstellen waarin een besluit niet deugdelijk gemotiveerd zou moeten worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 01 feb 2007 1:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Waar ik me wel over verbaas is dat jij het niet zo belangrijk schijnt te vinden (maar ik zal het wel verkeerd interpreteren) om het onderscheid tussen richtlijnen en beleidsregels te maken.

Het verschil tussen wel- en niet gepubliceerde richtlijnen vind ik wel degelijk belangrijk hoor! Het enige is dat "richtlijn" een beetje uit de lucht kwam vallen. De Awb kent die term niet (toch?), en op zich kan iets dat "richtlijn" heet nog wel gepubliceerd (en daarmee beleidsregel) zijn.

Overigens vind ik "richtlijn" wel een goede term, maar ik denk dat bestuursorganen hier heel veel verschillende termen voor gebruiken.

Quote:
Ik kan mij geen situatie voorstellen waarin een besluit niet deugdelijk gemotiveerd zou moeten worden.

Deugdelijk moet natuurlijk altijd Smile (nou ja, tenzij het een begunstigend besluit is). Wat ik bedoel is dat in bepaalde situaties ook een verwijzing naar de bepaling die de discretionaire bevoegdheid toekent al deugdelijk kan zijn, bijvoorbeeld wanneer geen "echt" beleid hoeft te worden gevoerd, omdat het aantal gevallen waarin de bevoegdheid wordt uitgeoefend sporadisch is en die gevallen ook nog eens niet vergelijkbaar zijn.

Wanneer echte belangen op het spel staan moet natuurlijk wel blijken dat een belangenafweging heeft plaatsgevonden. Maar dat geldt natuurlijk ook voor beleidsregels wanneer die nog wat ruimte overlaten.

Ik moet daarbij denken aan minister Verdonk die haar besluiten niet (echt) motiveerde. Zij werd op de vingers getikt omdat het om veel gevallen ging waarin wel sprake van beleid moest zijn, ook gezien haar eigen uitspraken waarin ze aangaf vaak genoeg met de hand over het hart te hebben gestreken. Zie bijvoorbeeld hier:
Quote:
De Raad van State oordeelt nu dat de minister ´enig inzicht´ dient te geven in de weging van de omstandigheden. De enkele mededeling dat er wel of niet sprake is van een schrijnend geval, is geen deugdelijke motivering, aldus de Afdeling bestuursrechtspraak.

Wanneer het om een handjevol gevallen was gegaan, zou ze er vermoedelijk mee weg zijn gekomen.

Een ander voorbeeld is wanneer een wet bijvoorbeeld zegt "de gemeenteraad kan X regelen in een verordening". De gemeenteraad hoeft dan niet te motiveren waarom men besloten heeft X te regelen, een verwijzing naar het wetsartikel volstaat. Ik geef toe dat beleidsregels hier niet spelen. Misschien kun je zeggen dat motivering verplicht is waar beleidsregels zin hebben.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: do 01 feb 2007 10:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Het enige is dat "richtlijn" een beetje uit de lucht kwam vallen. De Awb kent die term niet (toch?), en op zich kan iets dat "richtlijn" heet nog wel gepubliceerd (en daarmee beleidsregel) zijn.

De Awb kent die term inderdaad niet, maar de literatuur gebruikt die term bij mijn weten wel behoorlijk consequent. Je punt is verder duidelijk.

Quote:
Overigens vind ik "richtlijn" wel een goede term, maar ik denk dat bestuursorganen hier heel veel verschillende termen voor gebruiken.
De bestuursorganen doen dat wel ja, juridische literatuur doet dat m.i. minder.

Quote:
Deugdelijk moet natuurlijk altijd Smile


Quote:
De enkele mededeling dat er wel of niet sprake is van een schrijnend geval, is geen deugdelijke motivering, aldus de Afdeling bestuursrechtspraak. Wanneer het om een handjevol gevallen was gegaan, zou ze er vermoedelijk mee weg zijn gekomen.


Dat iemand er mee weg komt wil niet zeggen dat het besluit daarom juridisch juist is. zoals je zelf al aangeeft deugdelijk moet altijd.

Quote:
Misschien kun je zeggen dat motivering verplicht is waar beleidsregels zin hebben.

Ik snap je punten. Je neemt dit keer de praktische invalshoek volgens mij en iets minder de juridische. Ik kan het met deze laatste stelling in ieder geval niet eens zijn. Motivering is altijd verplicht. Dat sommige besluiten minder motivering behoeven wil niet zeggen dat er niet geen deugdelijke motivering aan ieder besluit ten grondslag moet liggen. Daar waar er door het bestuursorgaan beoordelingsvrijheid of beleidsvrijheid moet worden ingevuld dient er een motivering aan te pas te komen die in gaat op de afweging die hierbij heeft plaatsgevonden, ook al leent het betreffende onderwerp zich niet voor het maken van beleid ervoor.

Inderdaad is het zo dat de motivering verder niet veel inhoud als er op grond van een avv iets wordt besloten. Een enkele verwijzing naar waar het in de wet staat is dan afdoende als er verder geen beoordelingsvrijheid of beleidsvrijheid aan de orde is. Dit laatste wil je misschien niet eens meer onder het kopje motiveren scharen. Ik zal daarom mijn eerdere uitspraak nuanceren. In plaats van: "deugdelijk motiveren moet altijd" maak ik ervan: "deugdelijk motiveren moet in ieder geval daar waar door het bestuursorgaan beleidsvrijheid of beoordelingsvrijheid moet worden ingevuld".

Let op: de zinsnede "in ieder geval" zorgt ervoor dat geen andere gevallen, waar ook een deugdelijke motivering op zijn plaats is, worden uitgesloten van de verplichting. Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 01 feb 2007 12:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Ik zal daarom mijn eerdere uitspraak nuanceren. In plaats van: "deugdelijk motiveren moet altijd" maak ik ervan: "deugdelijk motiveren moet in ieder geval daar waar door het bestuursorgaan beleidsvrijheid of beoordelingsvrijheid moet worden ingevuld".

Het ging me om de verplichting tot wel/niet uitvoerig of uitgebreid motiveren. Ik geef echter toe dat het geneuzel van mijn kant is. Eén van de functies van een beleidsregel is inderdaad het verlichten van de motiveringsplicht.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: do 01 feb 2007 13:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nemine contradicente schreef:
(Klein) voorzetje;

Een AVV geeft regels die algemeen verbindend zijn.
Een beleidsregel regelt het beleid wat er gevoerd wordt.
Als je dat niet begrijpt, zoek dan op wat het verschil is tussen regelgeving en beleid.
Ik gaf juist een klein voorzetje omdat het niet de bedoeling is om kant en klare (huiswerk)vragen te beantwoorden.
Maar deze vraag heeft desalniettemin een interessante thread opgeleverd.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds