Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 6:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verwijderen bestanden
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
H T Zeeland



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: di 18 okt 2005 10:59    Onderwerp: verwijderen bestanden Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik gebruik een computer van een centrum waar ik werk. Onlangs heeft de ICT al mijn bestanden gewist en enkele programmas die ik had geinstalleerd op een PC verwijderd zonder overleg of waarschuwing.
Ze vinden dat ze als ICT dat mogen omdat ze gelegenheid geven om centraal alles op te slaan, op lokale computers niets opgeslagen mag worden en geen software geinstaleerd mag worden.

In mijn beleving blijven die bestanden mijn eigendom en mogen ze dat niet zomaar doen.

wie heeft er gelijk?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 18 okt 2005 11:33    Onderwerp: Re: verwijderen bestanden Reageer met quote Naar onder Naar boven

H T Zeeland schreef:
ik gebruik een computer van een centrum waar ik werk. Onlangs heeft de ICT al mijn bestanden gewist en enkele programmas die ik had geinstalleerd op een PC verwijderd zonder overleg of waarschuwing.
Ze vinden dat ze als ICT dat mogen omdat ze gelegenheid geven om centraal alles op te slaan, op lokale computers niets opgeslagen mag worden en geen software geinstaleerd mag worden.

In mijn beleving blijven die bestanden mijn eigendom en mogen ze dat niet zomaar doen.

wie heeft er gelijk?

Ik heb met het knopje om tekst vet te maken maar even de open deur in je post ingetrapt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: di 18 okt 2005 12:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De regel dat op lokale computers niets opgeslagen mag worden, en geen software geinstalleerd mag worden, volgt waarschijnlijk uit de algemene voorwaarden van het centrum (mogelijk in de vorm van een gebruikregelement o.i.d.). Hierin zal waarschijnlijk ook staan dat het centrum software en bestanden die in strijd met deze regel aangetroffen worden mag verwijderen, en zij op geen enkele wijze aansprakelijk zijn voor schade die hier uit voortkomt.

Vraag is even of het centrum deze algemene voorwaarden correct heeft duidelijk gemaakt (ondertekenen van contract? Reglement bij computercentrum aanwezig?).
Zo ja, dan ben je akkoord gegaan met het wissen van de betreffende bestanden.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
mcvg



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 279


BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2005 11:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij dat de afdeling ICT toch in bepaalde gevallen een iets verder strekkende zorgplicht tov. haar gebruikers kan hebben ondanks de voorwaarden. Ter vergelijking (o.k. wel vergezocht maar toch) als ik mijn auto parkeer in een parkeergebouw op een plaats waar dat niet mag terwijl ik wel een parkeerticket heb voor de parkeerplaats daarnaast is het de eigenaar van die parkeerplaats ook niet zomaar toegestaan mijn auto zonder waarschuwing te vernietigen, ook al staat dat in de algemene voorwaarden op de achterkant van het parkeerbonnetje.

Factoren die een rol spelen zijn denk ik:
-de algemene voorwaarden in de gebruikersovereenkomst en of de gebruiker hiervan op de hoogte was/op gewezen is.
-hoe lang de bestanden al op de lokale computer stonden
-of er gewaarschuwd is
-de grootte van het nadeel voor de gebruiker bij verwijdering en de vraag of de ICT beheerders met dit nadeel bekend waren
-of er wel of niet de mogelijkheid was om de bestanden tijdelijk ergens anders op te slaan en de gebruiker te waarschuwen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2005 21:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is precies de relatie tussen de vraagsteller en het centrum? Is het centrum zelf (onderdeel van) de werkgever?

Ik kan me voorstellen dat alle computers regelmatig opnieuw geinstalleerd worden, en dat men daarbij niet gaat kijken of iemand (tegen de regels in) nog ergens een bestandje heeft staan. Dat is praktisch gewoon niet goed uitvoerbaar.

Wat voor relatie er ook precies is, vermoedelijk is er alleen een overeenkomst tot gebruik van de computer en het opslaan van bestanden op de server. Als je zomaar op iemands schijf een bestand neerzet kun je niet verwachten dat de eigenaar van die schijf er netjes voor gaat zorgen. Het lijkt me niet dat dat expliciet in algemene voorwaarden hoeft te staan, tenzij de hele configuratie duidelijk de indruk wekt dat die bestanden daar veilig zijn.

Verder is een computerbestand geen auto. Je mag aannemen dat de gebruiker op een veilige plek een kopie van het bestand heeft. Anders kan ik straks geen attachment meer weggooien.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds