Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 12:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

vergoeding
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
legalrebel



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 413


BerichtGeplaatst: di 08 jul 2014 13:54    Onderwerp: vergoeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

De laatste keer in de rechtszaal kreeg ik een vergoeding voor gemaakte kosten, 4.40 euro voor een buskaartje. Mijn claim voor 150 euro kosten werd afgewezen. Mijn tijd op deze wonderbare wereld is echter net zo kostbaar als dat van een advocaat die ook dit bedrag zou hebben gerekend. Ik was liever gaan vissen, dan tijd besteden aan de voorbereiding van deze zaak. Wat kan ik doen om toch mijn kosten vergoed te krijgen? Kan ik een bedrag neerzetten als “juridisch advies”150 euro?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: di 08 jul 2014 15:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bestuursrecht

Als je in persoon procedeert maak je soms aanspraak op verletskosten (misgelopen salaris). Veder wordt je tijd niet betaald.

Heb je een (of ben je een) gemachtigde, dan ligt dit anders.[/b]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
legalrebel



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 413


BerichtGeplaatst: di 08 jul 2014 18:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat als de je kosten hebt gemaakt in de voorbereiding van de zaak door deze voorbereiding te hebben uitbesteed aan een jurist, maar zelf procedeert?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: di 08 jul 2014 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

civiel recht
Volgens mij heb je de WIK en is er een aanverwante bepaling in het BW. Redelijke kosten voor buitenrechtlijke oplossing kunnen voor rekening komen voor andere partij.

bestuursrecht
Geen schijn van kans.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
legalrebel



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 413


BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2014 8:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Proceskostenvergoeding WAHV ex art. 1 besluit proceskosten bestuursrecht
kosten van door een derde beroepsmatig verleende rechtsbijstand

Ik ben het zat om in Wahv zaken mijn gelijk te krijgen voor de kantonrechter, maar geen vergoeding voor al mijn moeite.

Ik kan dus kosten opvoeren voor verleende rechtsbijstand. Wordt hier bewijs voor gevraagd, en wat zou een redelijk bedrag zijn?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2014 10:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je verder zou kijken dan je neus lang was, dan zou je in het besluit zelf zien dat deze kosten zijn vastgesteld in zogenaamde punten. Dan zou je ook concluderen dat aan voorbereiding geen punten worden toegekend. Wel aan bijv. het door een PROFESSIONELE rechtsbijstandverlener ingediende (administratief) beroepschrift.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2014 12:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welke kosten vergoed kunnen worden is afhankelijk van het soort procedure. Als er al sprake is van vergoeding, dan gaat het om vergoeding van gemaakte kosten. Eigen tijd van één der procespartijen kwalificeert niet als gemaakte kosten.
Als ik ter incasso van een declaratie voor mezelf procedeer, krijgt ik ook geen 'salaris gemachtigde' vergoed.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
legalrebel



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 413


BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2014 13:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als ik ter incasso van een declaratie voor mezelf procedeer, krijgt ik ook geen 'salaris gemachtigde' vergoed.

Ik neem aan dat je dan wel kosten in rekening mag brengen voor “gemiste arbeid uren” als je in de rechtszaal verschijnt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
legalrebel



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 413


BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2014 13:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:
Quote:
Wel aan bijv. het door een PROFESSIONELE rechtsbijstandverlener ingediende (administratief) beroepschrift
.
Ik kan mijn beroepschrift dus beter door mijn advocaat laten indienen, dan kan hij er tenminste ook nog wat aan verdienen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lawyer



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 629


BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2014 14:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Als ik ter incasso van een declaratie voor mezelf procedeer, krijgt ik ook geen 'salaris gemachtigde' vergoed.

Als je als advocaat betaling van een eigen declaratie in rechte vordert, heb je wel degelijk recht op salaris gemachtigde. Lees dit arrest nog maar eens.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 10 jul 2014 20:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
StevenK schreef:
Als ik ter incasso van een declaratie voor mezelf procedeer, krijgt ik ook geen 'salaris gemachtigde' vergoed.

Als je als advocaat betaling van een eigen declaratie in rechte vordert, heb je wel degelijk recht op salaris gemachtigde. Lees dit arrest nog maar eens.

Dat gaat over het inschakelen van een medewerker van de advocaat; daarmee zijn er interne kosten gemaakt. Op het moment dat het om de eigen tijd van de advocaat gaat, gaat deze vlieger niet op.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 10 jul 2014 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
lawyer schreef:
StevenK schreef:
Als ik ter incasso van een declaratie voor mezelf procedeer, krijgt ik ook geen 'salaris gemachtigde' vergoed.

Als je als advocaat betaling van een eigen declaratie in rechte vordert, heb je wel degelijk recht op salaris gemachtigde. Lees dit arrest nog maar eens.

Dat gaat over het inschakelen van een medewerker van de advocaat; daarmee zijn er interne kosten gemaakt. Op het moment dat het om de eigen tijd van de advocaat gaat, gaat deze vlieger niet op.

Ik vind het niet eenvoudig om een relevant onderscheid te zien tussen een advocaat die zelf de procedure voert en een advocaat die een medewerker inschakelt om de procedure te voeren.

In LJN BV1406 was "de advocaat" Van Delft Advocaten NV. Die kan uiteraard niet zelf procederen, dus zal of een externe advocaat, of een advocaat in dienst van de NV moeten inschakelen.

Blijkbaar ging de procedure om de kosten van rechtsbijstand verleend door mr. Krouwel, en is de procedure gevoerd door een andere medewerker, namelijk mr. Elbertse. Maar het zou mij verbazen als dit relevant zou zijn. Ook als mr. Krouwel de procedure had gevoerd, zou het gaat om "interne kosten" van Van Delft Advocaten.

Ik wil geloven dat een zelfstandig advocaat die de procedure zelf voert de vergoeding niet zou ontvangen, maar een rechtvaardiging voor dit onderscheid lijkt mij te ontbreken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 10 jul 2014 22:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het verschil, zo begrijp ik het arrest, ligt erin dat wanneer een advocaat voor zichzelf c.q. zijn eigen rechtspersoon optreedt er geen kosten gemaakt worden voor die inzet, waarbij kosten gezien worden als daadwerkelijk out of pocket money.
Een medewerker daarentegen kost geld.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
lawyer



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 629


BerichtGeplaatst: vr 11 jul 2014 13:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb regelmatig kantoorincasso's in "eigen" zaken gedaan, met mijzelf als gemachtigde, en proceskosten inclusief salaris gemachtigde toegewezen gekregen. Nu is mijn eigen ervaring natuurlijk niet "dus" de algemene werkelijkheid, maar het arrest over Van Delft Advocaten sterkt mijn mening wel enigszins.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds