Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 19:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

valse aanmelding AMK
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mercer



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 10 sep 2014 18:03    Onderwerp: valse aanmelding AMK Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu heb ik een hele goede vriendin die laatst voor de 2de keer door een bekende van haar aangemeld is bij het AMK. Nu is de person die haar daar aangemeld heft een uiterst onbetrouwbare bron en de 1ste keer dat deze persoon een melding heeft geplaatst is ook gebleken dat die melding niet klopte. Nu vroeg ik mij af is er een mogelijkheid om de persoon die deze meldingen maakt aan te geven bij het AMK zodat die geen onterechte meldingen meer kan maken en zo dus mijn vriendin geen gezever meer heft van onterechte aanklachten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: wo 10 sep 2014 18:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zou wat zijn als een (potentiële) kindermishandelaar een ander zou kunnen verhinderen te melden bij het AMK. Dus nee, dat kan niet. Iedereen kan melden.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rienzilla



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 87


BerichtGeplaatst: wo 10 sep 2014 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me toch dat het willens en wetens doen van een valse melding een onrechtmatig handelen jegens de beweerdelijke mishandelaar oplevert (even los van de onmogelijke bewijspositie waarin je verkeert en de afwezigheid van schade). Een boze brief aan de melder waarin je hem aansprakelijk stelt voor de schade die uit de valse melding voortvloeit kan hem wellicht bewegen te stoppen met het doen van deze meldingen cq. deze in te trekken?

En anders wellicht een briefje of telefoontje richting het AMK? Ik gok dat er zomaar regelmatig meldingen binnenkomen die eerder voortkomen uit een conflict tussen melder en beweerdelijke mishandelaar dan uit daadwerkelijke mishandeling. Wie weet hebben ze een manier om daar netjes mee om te gaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: do 11 sep 2014 6:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rienzilla schreef:
Het lijkt me toch dat het willens en wetens doen van een valse melding een onrechtmatig handelen jegens de beweerdelijke mishandelaar oplevert...
B.v. wanneer zou dit niet onrechtmatig zijn?
_________________
Ben geen jurist
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: do 11 sep 2014 7:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat was niet de vraag. De vraag was of de melder tegengehouden kan worden deze meldingen te doen, en dat is nee.

Ook al is de melder veroordeeld voor laster, dan nog zullen de meldingen onderzocht moeten worden. Het zou maar een keer een echte melding zijn....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rienzilla



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 87


BerichtGeplaatst: do 11 sep 2014 9:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Dat was niet de vraag. De vraag was of de melder tegengehouden kan worden deze meldingen te doen, en dat is nee.

Ook al is de melder veroordeeld voor laster, dan nog zullen de meldingen onderzocht moeten worden. Het zou maar een keer een echte melding zijn....


Indien vast zou komen te staan dat de melder onrechtmatig heeft gehandeld jegens de beweerdelijke mishandelaar door het doen van een dergelijke valse melding, dan kan de laatste toch gewoon een verbod vorderen de gedraging te herhalen op straffe van een dwangsom?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: do 11 sep 2014 10:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Denk niet dat de rechter daar in meegaat.

Stel dat er ooit wél mishandeling plaatsvindt, en de melder zou dan niet mogen melden....
Zie de krantenkoppen al voor me...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 11 sep 2014 10:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Denk niet dat de rechter daar in meegaat.

Stel dat er ooit wél mishandeling plaatsvindt, en de melder zou dan niet mogen melden....
Zie de krantenkoppen al voor me...

Je kunt een verbod vorderen op het doen van valse meldingen.

Het doen van een valse melding is natuurlijk altijd al "verboden" in de zin van onrechtmatig, maar een specifiek rechterlijk verbod met een daaraan verbonden dwangsom is waarschijnlijk effectiever dan zwaaien met art. 6:162 BW.

Hoe dan ook, het AMK zal intussen toch ook wel weten dat deze persoon onbetrouwbaar is, zodat nieuwe meldingen niet snel serieus zullen worden genomen?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: do 11 sep 2014 10:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt, maar voordat bekend is of een melding vals is, zal die toch onderzocht moeten worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rienzilla



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 87


BerichtGeplaatst: do 11 sep 2014 18:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Het doen van een valse melding is natuurlijk altijd al "verboden" in de zin van onrechtmatig, maar een specifiek rechterlijk verbod met een daaraan verbonden dwangsom is waarschijnlijk effectiever dan zwaaien met art. 6:162 BW.


Precies dit. Je kunt het AMK niet verbieden om binnengekomen meldingen te onderzoeken, maar je kunt de melder hiermee wel ehh... "motiveren" om geen valse meldingen meer te doen omdat hij daarmee een dwangsom verbeurt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: do 11 sep 2014 18:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is waar.

Maar dan nog, zal een rechter een dwangsom opleggen bij als er 2x vals gemeld is?
Denk dat er dan wel wat meer moet gebeuren....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 11 sep 2014 20:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Dat is waar.

Maar dan nog, zal een rechter een dwangsom opleggen bij als er 2x vals gemeld is?
Denk dat er dan wel wat meer moet gebeuren....

Nou, ik vind het nogal wat om iemand bij een officiële instantie valselijk te beschuldigen. Als duidelijk is dat die persoon slechts de bedoeling heeft gehad om de vriendin van TS te beschadigen, zie ik niet in waarom een verbod plus dwangsom niet in de rede zou liggen.

Eenvoudiger is echter om aangifte te doen bij de politie van overtreding van art. 268 Sr:
art. 268 Sr schreef:
1. Hij die opzettelijk tegen een bepaald persoon bij de overheid een valse klacht of aangifte schriftelijk inlevert of in schrift doet brengen, waardoor de eer of goede naam van die persoon wordt aangerand, wordt, als schuldig aan lasterlijke aanklacht, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

2. Ontzetting van de in artikel 28, eerste lid, onder 1° en 2°, vermelde rechten kan worden uitgesproken.

Opnieuw moet kunnen worden bewezen dat er sprake is van opzet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: do 11 sep 2014 21:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Das schriftelijk he? Als "gewoon" mondeling gemeld is gaat dit al niet op.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2014 9:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Das schriftelijk he? Als "gewoon" mondeling gemeld is gaat dit al niet op.


De strafbepaling bevat ook de zinsnede "of in schrift doet brengen". Dus als die mondelinge klacht geregistreerd en vervolgens onderzocht wordt, lijkt mij dat die ook in schrift is gebracht.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: vr 12 sep 2014 9:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt, De klacht is schriftelijk als de bevoegde ambtenaar de klacht op schrift heeft gesteld.
Daarnaast moet de klacht vals zijn en moet de klager weten dat wat hij zegt niet waar is.

Maar in hoeverre is bijvoorbeeld de volgende klacht vals:

"Ik hoor de buurvrouw schelden tegen haar kind, ik hoor ook weleens harde geluiden, ik ben bang dat zij haar mishandeld"..

Iedereen scheld weleens, en heb je weleens gevoetbald binnen?
Hiermee wil ik aangeven: er wordt niet mishandeld maar geen valse melding.
En deze melding wordt ook onderzocht.

Het ligt dus aan de inhoud van de melding.

Wordt er gemeld: ik zie dat buurvrouw haar kind slaat, en dit is niet waar, dan is sprake van een valse melding.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds