Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 6:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

uitstel overdracht??
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
AZ




Geslacht: Vrouw



Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 19 jul 2005 20:29    Onderwerp: uitstel overdracht?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

De overdracht van ons huis wordt waarschijnlijk een paar dagen uitgesteld
omdat onze hypotheek nog niet rond is. Wij hebben alle stukken ruim op tijd
aangeleverd maar de bank kwam er een paar dagen geleden achter dat er nog
iets ontbrak en daardoor kan de overdracht niet op de geplande datum plaats
vinden.

Nu willen verkopers dat wij een vergoeding van 4% betalen over de koopsom
voor het aantal dagen dat wij langer werk hebben. Een soort vergoeding voor
hun renteverlies dus. Mogen zij dit eisen en zo ja waar staat dat? Want het
is nergens terug te vinden in onze koopovereenkomst.

Ook willen ze dat wij alle kosten voor het huis vanaf nu op ons nemen en ook
moeten wij de hypotheek vergoeding die zij door ons nu nog niet kunnen
aflossen.

Mag dat ook allemaal????

Ik hoop dat iemand deze vraag voor mij kan beantwoorden!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 19 jul 2005 20:50    Onderwerp: Re: uitstel overdracht?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat je hun werkelijke renteverlies vergoedt lijkt me redelijk. Werkelijk als in: de hypotheekrente over de vertragingsperiode + normale spaarrente over het resterende deel. Dit is tenslotte schade die ze daadwerkelijk lijden. Meer dan dat vergoeden is echter niet redelijk.

Misschien is het een idee jullie bank voor die schade aan te spreken ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 19 jul 2005 23:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

AZ, dity is echt niet redelijk hoor!!! Ik vraag me trouwens af wat de verkopers denken te gaan doen als jij ze niet tegemoetkomt.
Pff, wat een flauwekul voor een paar dagen, joh!

Trek je er niks van aan en maak het eventueel maar even het probleem van de bank, zou ik zeggen.

Heb je overigens geen makelaar?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2005 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom niet redelijk? Het lijkt me juist wel redelijk. De verkopers leiden schade en die kunnen ze verhalen. AZ heeft een regresclaim op de bank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Camelot








Berichten: 8


BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2005 7:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

4% over de koopsom is absoluut buiten proportioneel! Het is wel fatsoenlijk om de daadwerkelijk geleden schade te vergoeden. Je spreekt dan over een paar dagen renteverlies. Ofwel, de verkoper zal een een paar extra dagen hypotheekrente moeten betalen hetgeen dan wenselijk is om te vergoeden. Dit is heel wat anders dan de "gevraagde" 4% over de koopsom. Daarnaast is het ook hoogst ongebruikelijk om dit soort claims neer te leggen. Het kan wel zijn dat de verkoper je gaat houden aan het standaard boetebeding. (10%) Echter, de kans van slagen zal nihil zijn, daar hier geen sprake is van het feit dat de je als koper niet aan je afnameverplichting wil voldoen. Geen enkele rechter die in deze situatie de verkoper in het gelijk zal stellen wanneer het tot een procedure zou komen. Wat zegt de notaris hierover? Hij speelt hierbij namelijk een bemiddelende rol.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
A.G. Ton



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2005 7:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat de verkopende partij een vergoeding wil zien voor de kosten die gemaakt worden door het uitstel, lijkt mij niet meer dan logisch.

Hoe lang staat het huis al te koop ? Als het een huis is dat niet erg geliefd is, dan lijkt het mij zeer gering dat de verkopende partij nu de koop niet door laat gaan. Ik zie dit trouwens als een fout van de bank, maak het maar eens hun probleem, kijken wat zij kunnen doen.
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2005 8:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Waarom niet redelijk? Het lijkt me juist wel redelijk. De verkopers leiden schade en die kunnen ze verhalen. AZ heeft een regresclaim op de bank.


- 4% (!) van de koopsom
- alle kosten voor het huis vanaf de geplande overdrachtsdatum
- hypotheek vergoeding

Nee, dat vind ik niet redelijk, zeker niet voor een overschrijding van 4 dagen.

Ik zal wel wereldvreemd zijn, maar ik vind dit echt een ongelofelijke nonsensclaim, zeker voor een paar dagen.

Zo'n overdrachtsdatumdatum wordt bovendien toch gewoon redelijk willekeurig geprikt, op een dag en tijd die alle betrokken partijen schikt?

Soms vraag ik me echt af of mensen nou niks beters te doen hebben. Ja sorry hoor ..... Evil or Very Mad
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2005 9:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
- 4% (!) van de koopsom

4% op jaarbasis, maar slechts over de duur van de vertraging. Ofte wel werkelijk geleden schade aan te veel betaalde rente. Ok, zo staat het er misschien niet precies, maar zo was het wel bedoeld, lijkt me. Alles boven de werkelijk geleden schade is niet redelijk en maakt toch al geen kans.

Quote:
Zo'n overdrachtsdatumdatum wordt bovendien toch gewoon redelijk willekeurig geprikt, op een dag en tijd die alle betrokken partijen schikt?

Ja, maar als de afspraak eenmaal is gemaakt blijft het een afspraak. Niet nakomen geeft recht op vergoeding van de schade.

Quote:
Soms vraag ik me echt af of mensen nou niks beters te doen hebben. Ja sorry hoor ..... Evil or Very Mad

Het bedrag lijkt me niet zo groot. Zeg 1500 euro bruto rente per maand, dan is dat zo'n 50 euro per dag. Wordt de levering 4 dagen uitgesteld, dan is de schade aan rente 200 euro. Als je een huis huurt maar er pas 4 dagen later dan afgesproken in mag, wil je de huur over die 4 dagen toch ook niet betalen? Waarom is vergoeding van de echte schade onredelijk?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2005 10:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vond/vind 4% van de koopsom uiterst onredelijk, als dat als heel bedrag moet worden gezien en niet teruggerekend op jaarbasis.

Voor het overige zal het wel zo zijn dat je dit onder niet-nakoming moet vatten, maar ik blijf er gewoon wat moeite mee hebben (OK, emotie in plaats van de ratio, sorry). Soms gaat er gewoon even iets mis en de gevolgen zijn beperkt in dit geval. Voor hetzelfde geld hadden ze een latere tekendatum gepland (jaja, dat is niet gebeurd ... weet ik ook wel). Maar goed, zo ramperig is het toch allemaal niet wanneer er ietsiepietsie later getekend wordt? Ik heb gewoon wat moeite met het "schade lijden"-deel. Als ik meer tijd heb dan nu kom ik daar wellicht nog even op terug.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2005 12:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Want het is nergens terug te vinden in onze koopovereenkomst.


Voor verkoop van onroerende zaken wordt door veel makelaars gebruik gemaakt van het model van de NVM, zelfs zodanig dat deze overeenkomst zo'n beetje de standaard is.
Een NVM-overeenkomst bevat een duidelijk boetebeding (3 promille per dag vertraging, of 10% als de overeenkomst wordt ontbonden).

Het zou me verbazen als jullie een overeenkomst hebben waar in het geheel geen boeteclausule in staat vermeld.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
A.G. Ton



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 301


BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2005 13:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

idd dan heb je het zelf zonder makelaar geregeld denk ik zo.

Maar nogmaals een vergoeding voor de onkosten die gemaakt zijn, lijkt mij niet meer dan redelijk. Ze moeten er niet rijk van worden.

Volgens mij willen ze dat u ook nog eens de inboedel van het andere huis gaat bekostigen Smile .
_________________
Recht is Recht, en voor jou maken ze dat heus niet krom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Arie



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 40


BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2005 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je schreef dat 4% op jaarbasis niet in de koopovereenkomst stond. Deze 4% rente is de wettelijke schadevergoeding in het Burgerlijk Wetboek en geldt zonder dat er een speciale clausule voor is opgenomen.

Doordat de koop wordt uitgesteld door een omstandigheid die jou toe te rekenen is, pleeg je wanprestatie. Dit kan met zich meebrengen dat gemaakte kosten, oftewel schade voor de verkoper op jou worden verhaald. Je moet echter nog eens goed bekijken in hoeverre de bank zorgvuldig heeft gehandeld. Als blijkt dat de bank steken heeft laten vallen dan moeten zij delen in de schadevergoeding.

Quote:
Ook willen ze dat wij alle kosten voor het huis vanaf nu op ons nemen en ook
moeten wij de hypotheek vergoeding die zij door ons nu nog niet kunnen
aflossen.
Deze posten vallen dus onder de schadevergoeding.

Veel sterkte en succes met deze problematische zaak.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2005 16:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Deze 4% rente is de wettelijke schadevergoeding in het Burgerlijk Wetboek


Volgens mij heb je daarin gelijk. Het lijkt er dan inderdaad op dat geen overeenkomst met andersluidend boetebeding is gemaakt. De wettelijke rente is een percentage per jaar, zodat het omgerekend (4%/365) neerkomt op net iets meer dan 1 promille per jaar. De 3 promille van de NVM overeenkomst pleegt echter ook een vergoeding voor de andere kosten in te houden.

Quote:
Ook willen ze dat wij alle kosten voor het huis vanaf nu op ons nemen en ook moeten wij de hypotheek vergoeding die zij door ons nu nog niet kunnen aflossen.

In de overeenkomst zal waarschijnlijk wel staan dat de kosten per datum van beoogde notariele overdracht voor rekening van de koper komen.
Ook zitten de verkopers nu waarschijnlijk met dubbele hypotheeklasten, zodat het verhalen van deze schade niet vreemd of onredelijk is. Als de hypotheek op tijd rond was geweest, hadden deze kosten ook al voor rekening van de koper gekomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
AZ




Geslacht: Vrouw



Berichten: 3


BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2005 18:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Morgen vindt (gelukkig) de overdracht van ons huis plaats!! Alles is rond. Ik heb gelukkig nog iets van de kosten af gekregen omdat de verkopers eerst een aantal dingen dubbel hadden opgegeven. Het komt nu uiteindelijk neer op zo'n 400 euro, daar valt mee te leven.

Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2005 19:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

AZ schreef:
Morgen vindt (gelukkig) de overdracht van ons huis plaats!! Alles is rond. Ik heb gelukkig nog iets van de kosten af gekregen omdat de verkopers eerst een aantal dingen dubbel hadden opgegeven. Het komt nu uiteindelijk neer op zo'n 400 euro, daar valt mee te leven.

Ga je nu de bank aanspreken? Voor zover ik begrijp is die 400 euro schade die jij nu oploopt aan de bank te wijten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds