Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 4:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

tentamens
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tinkerbel




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: di 16 mrt 2004 16:48    Onderwerp: tentamens Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Hoi,

ik las van een aantal van jullie dat jullie tentamens gehad hebben dan wel binnenkort moeten doen en ik was benieuwd hoe het gegaan is. Verder ben ik ook benieuwd of er veel verschil is in de vorm van tentamering aan de verschillende universiteiten.

Ik heb nl. een vriendin die eerst in Tilburg heeft gestudeerd en tentamens heeft gedaan en toen naar de UvA is geswitched en geen enkel tentamen had gehaald omdat ze moest omschakelen: daar werden meer theorie/weetvragen gesteld terwijl in Tilburg met name casussen worden gebruikt en dus meer oplossingsgericht moet denken. Ik zelf geef toch wel de voorkeur aan casussen omdat je dat beter voorbereid op het echte werk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
groenf

groenf

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: di 16 mrt 2004 19:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hey tinkerbel,

zal inderdaad wel verschillen per uni ja.
bij ons in nijmegen doen ze het ook in casusvorm, wat mij wel goed bevalt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Mariek

Mariek

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 22


BerichtGeplaatst: di 16 mrt 2004 23:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Nijmegen is eigenlijk altijd alles in de vorm van een casus. Standaard krijg je 4 casusvragen en 1 theorievraag die dan uit 5 kleine vragen bestaat en net zo zwaar telt als 1 casusvraag.

Ik heb 3 tentamens gehad:
Ondernemingsrecht: 7,5
Insolventierecht: 7
Internationaal Privaat recht: 7,5

Kan dus wel tevreden zijn Wink

De eerste 2 waren trouwens mondeling bij de heer Kortmann (jullie allemaal vast wel bekend) en de heer Van Solinge (mensen die ondernemingsrecht doen kennen hem vast ook wel).....vind ik altijd heel lastig zo'n mondeling.. je mag in principe je arresten erbij houden, maar eigenlijk komt het erop neer dat je ze zo ongeveer uit je hoofd moet leren, want je gaat natuurlijk niet op een mondeling van 3 kwartier een half uur arresten zoeken (schiet de tijd wel lekker op Rolling Eyes )
_________________
An apple a day keeps the doctor away, but if the doctor is cute, screw the fruit!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2004 0:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zit ook op de uva, en het verschilt gewoon per vak, sommige vakgroepen hanteren meer casusvragen en andere vakgroepen zijn meer van de theorie, sommige vakken lenen zich ook niet voor casus vragen dus al met al...het verschilt gewoon
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Janice




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 18


BerichtGeplaatst: vr 19 mrt 2004 20:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit op de UL. Ook bij ons verschilt het echt per vak. Bw en strafrecht e.d. hanteren de casus-vorm, terwijl bijvoorbeeld staatsrecht en handelsrecht (ondernemingsrecht) juist grotendeels theorie-vragen kent.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: za 20 mrt 2004 16:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit ook op de UvA en heb gemerkt het ook qua studierichting verschilt (buiten het verschil van universiteiten). Bij Notarieel Recht wordt vrij veel mondeling getoetst, terwijl ik van andere studenten aan de UvA begrepen heb dat dit bij Nederlands Recht minder voorkomt.

Ik vraag me overigens af, is dit overal zo???
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martine
Redacteur


Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 485


BerichtGeplaatst: zo 21 mrt 2004 22:02    Onderwerp: tentamens Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi mensen,

Ik begin door te krijgen dat jullie onderwijssysteem anders is dan dat aan de UM...
Wij hebben 4 blokperiodes van 8 weken, in de periode volg je maar 1 vak. (strafrecht/óf vermogensrecht/óf bestuursrecht, enfin jullie begrijpen het wel) Je hebt dus ook maar 1 tentamen per 8 weken Very Happy , en je hoeft je dus maar op één rechtsgebied tegelijk te concentreren. Gehaalde blokken zijn definitief afgesloten en de betreffende stof hoef je daarna dus ook niet meer te beheersen, tenzij je een keuzeblok in die richting gaat volgen (einddoctoraal).

Zelf ben ik heel tevreden met dit systeem. Nadeel is wel dat je na het behalen van een tweedejaars blok, de betreffende materie niet meer terugziet, waardoor je kennis op dat gebied wegzakt.

Maar ja, ieder systeem heeft voor,- en nadelen...

De 29ste heb ik in ieder geval tentamen vermogensrecht, bij ons hét grote struikelblok in de studie Sad
Toch ben ik van plan om het in een keer te halen, dan ben ik er tenminste vanaf Smile

Zo, ik wilde jullie even laten weten hoe het aan de UM geregeld is.
In ieder geval heel veel succes allemaal!

Groetjes,

Martine.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2004 17:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Dat er aan de UVA meer theorie-vragen dan casus-vragen worden gesteld is grote onzin hoor. Het verschilt inderdaad heel erg per vak wat mij ook logisch lijkt want het ene vak is meer geschikt voor casus-vragen dan het andere , bv rechtsgeschiedenis om maar eens iets te noemen.
Om hierop je universiteit te kiezen lijkt me ook niet slim maar dat moet iedereen natuurlijk zelf weten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2004 18:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het verschilt inderdaad per vak. Misschien dat je in het eerste jaar wat meer theorie krijgt dan casus-vragen, omdat de kennis die je dan hebt nog niet overweldigend is.

Ik zit nu in mijn laatste jaar aan de UvA, maar ik krijg bijna geen theorie-vragen meer. Enkelt casus-vragen....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Skiwi








Berichten: 39


BerichtGeplaatst: wo 31 mrt 2004 20:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik las met verbazing dat ze bij de UM een systeem hanteren van 1 tentamen per 8 weken. Ik zit op de EUR waarbij ik per semester 4 a 5 vakken heb. Zo krijg ik dus nu, aan het eind van dit semester, in drie weken tijd 5 tentamens. Ik vind dit zelf niet zo´n prettig systeem. De periode is veel te lang en de uiteindelijke tentamens zijn maar in een heel kort tijdsbestek. Het is zo op de UM wel erg makkelijk om je goed voor te kunnen bereiden!!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martine
Redacteur


Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 485


BerichtGeplaatst: wo 31 mrt 2004 21:58    Onderwerp: UM Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Skiwi: Het klopt dat het aan de UM een fijn systeem is (althans dat vind ik), maar ik zou er toch ook niet te 'licht' over denken! Er wordt vaak beweerd dat de rechtenstudie in M'tricht veel makkelijker zou zijn dan aan andere faculteiten, maar dat lijkt me onzin. Iedere afgestudeerde jurist moet toch, ongeacht waar hij/zij gestudeerd heeft, voldoende vakkennis hebben. Bovendien kan het ook best moeilijk zijn om de stof van 8 weken allemaal ineens te onthouden; als je meerdere tentamens hebt zijn er kleinere 'brokken' stof die je moet verwerken en dat heeft ook zo zijn voordelen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: wo 31 mrt 2004 22:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uiteindelijk moet je inderdaad toch dezelfde stof in die 4 jaar leren beheersen. Dus wat dat betreft zal er niet extreem veel verschil in zitten.

Ik denk ook dat het systeem bij jezelf moet passen. Voor mij persoonlijk zijn een hoop tentamens binnen een kort tijdsbestek (uiteraard niet té kort) ideaal. Op die manier presteer ik het best....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Skiwi








Berichten: 39


BerichtGeplaatst: do 01 apr 2004 8:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja op zich moet iedereen natuurlijk dezelfde stof geleerd hebben na 4 jaar, dus het zou ook niet teveel mogen verschillen. Ik vind het systeem op de EUR totaal niet werken (vele medestudenten met mij trouwens..) Ik ken iemand die studeert in Leiden, die vertelde dat ze meer kleinere blokken krijgt, terwijl op de EUR meer gedacht wordt ´stop zoveel mogelijk stof in 1 vak´. Het ergste vak was wat dat betreft Verbintenissenrecht. Nu stonden daar ook wel 10 ects voor, maar het was belachelijk veel stof. Ik heb deze periode een 9-punts vak (staatsrecht) maar daarbij hoef ik toch echt minder pagina´s te bestuderen als bij verbintenissenrecht (in elk geval niet over de 1000 pagina´s). Ik zou het systeem van Maastricht toch prettiger vinden in elk geval..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 01 apr 2004 8:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat kennen wij ook hier Sad In ieder geval bij het vak Rechtsverkeer Onroerend Goed....was destijd 14,3 'oude punten', dus dat zal inmiddels wel 10 ec's zijn.
En dan uiteraard ook nog gewoon andere vakken in dat trimester proppen!!! Shocked
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Linde

Linde

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 373


BerichtGeplaatst: do 01 apr 2004 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoihoi,
Ik wilde nog enkele aanvullingen geven over het systeem aan de EUR: Ik ben hier ook geen fan van, want je hebt maar een herkansingsronde per jaar (in augustus, en dan hebben de meesten wel wat beters te doen.. Cool ), en per jaar 2 semesters, waarin 4 of 5 vakken worden gegeven, maar per semester mag je je maar voor maximaal 6 tentamens inschrijven (omdat het anders volgens han toch niet haalbaar is), dus als je veel hers hebt uit een vorig jaar kun je ze niet eens allemaal doen, en dan moet je dus weer wachten tot de zomer... heel irritant. En over de hoeveelheid stof: ik heb gehoord dat daar een maximum aan is verbonden, dat samenhangt met het aantal studiepunten dat voor een vak staat, maar Van Dunne (van verbintenissenrecht) lapt dat gewoon aan zijn laars... dus misschien als een student zou gaan klagen bij de examencommissie, dat hij of zij dan gelijk zou krijgen... Alleen heeft niemand daar zin in natuurlijk... (inclusief mezelf)
Groetjes Linde
_________________
Pluk de dag!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds