Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 13 mei 2024 4:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

studie rekening
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mattijs



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 16 mrt 2006 17:35    Onderwerp: studie rekening Reageer met quote Naar onder Naar boven

Situatie(2): Dochter heeft rekening bij bank, bedoeld voor studiekosten. Vader beheerd deze rekening totdat dochter meerderjarig wordt. Overdracht van rekening vind niet plaats, sterker nog, vlak voor haar 18e verjaardag worden er een paar aanzienlijke bedragen afgeboekt, waarna de rekening op O komt te staan. De rekening staat echter wel op haar naam en niet op naam van de vader.

-Kan hij dit juridisch gezien zomaar doen?
-Is er een mogelijkheid om de bedragen op hem terug te vorderen/verhalen?

Alvast bedankt voor jullie reactie(s).

Mvgr. Mattijs
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tasja



Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: za 18 mrt 2006 19:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik werk bij een bank en weet dat zolang het kind nog niet meerderjarig is, de ouders met het geld kunnen doen wat ze willen. Ik maak soms mee dat rekeningen op naam van kinderen vlak voor hun 18e worden omgezet op naam van de ouders, om zo te voorkomen dat kindlief al het geld ineens opneemt.

Dus mijns inziens heeft het kind 'geen poot om op te staan'.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mattijs



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 20 mrt 2006 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Tasja,

Bedankt voor je reactie, alhoewel ik het antwoord natuurlijk niet zo leuk vind.

Je hebt het o.a. over het omzetten van de rekening om te voorkomen dat kinderen het geld ineens kunnen beschikken en uitgeven. Echter hebben kinderen in deze situatie wel contact met de ouders én kunnen ze wel degelijk in overlg met ouders het geld spenderen.

In mijn geval is de rekening, zoals het er nu uit ziet, moedwillig geplunderd om te voorkomen dat de dochter het geld ooit in haar bezit zou kunnen krijgen. Helaas heeft dit voor de dochter mogelijk zeer ernstige gevolgen als zij hierdoor het collegeld niet meer kan betalen.

Zou dit nog enig effect kunnen hebben? Ik ben van plan om binnenkort een (pro-deo) advocaat in de arm te nemen en wil uiteraard goed beslagen ten ijs komen. Alle tips zijn dus welkom
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: ma 20 mrt 2006 15:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik ben van plan om binnenkort een (pro-deo) advocaat in de arm te nemen en wil uiteraard goed beslagen ten ijs komen.

Wat is precies je relatie met de genoemde dochter? Is zij je vriendin?

Ik begrijp dat de situatie zodanig is dat er geen mogelijkheid meer is dat vader en dochter gezamelijk tot een oplossing komen?

Er kan weliswaar gesteld worden dat vader het bedrag op de rekening al aan zijn dochter had gegeven, en dat hij daar niet eenzijdig op mag terugkomen, maar een rechtszaak tussen ouders en kinderen zou een kwalijke zaak zijn.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Mattijs



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 20 mrt 2006 16:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt de dochter is idd mijn vriendin het in de arm nemen van een advocaat hebben we gezamenlijk al besproken en als de mogelijkheid er is, wil ze die optie zeker benutten.

Contact tussen haar en haar vader is inderdaad niet meer mogelijk. Als, dan zou ik als tussenpersoon moeten gaan fungeren. Iets wat ze liever niet heeft.

Is het niet kwalijker dat een vader het leven van zijn eigen dochter bemoeilijkt door dit soort acties? Heb je als dochter niet het recht een rechtszaak te beginnen als je onrecht wordt aangedaan, ookal is het door je vader?

Bedankt voor de reacties, ben benieuwd naar de volgende.....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: ma 20 mrt 2006 18:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Is het niet kwalijker dat een vader het leven van zijn eigen dochter bemoeilijkt door dit soort acties? Heb je als dochter niet het recht een rechtszaak te beginnen als je onrecht wordt aangedaan, ookal is het door je vader?

Het feit dat het tot een rechtszaak tussen familieleden moet komen is een kwalijke zaak, ongeacht wie daar (de meeste) schuld aan heeft.
Als er nog alternatieven zijn, zou ik daar zeker naar kijken. Veel rechtbanken bieden hiervoor bijvoorbeeld mediation aan.

Maar terug naar de casus kan worden gesteld dat het geld reeds aan de dochter was gegeven door het op een op haar naam staande rekening over te maken. De vader trad dan op als bewaarnemer, en mag dan niet zomaar het geld er af halen voor eigen gebruik.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds