Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 16:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

studeren aan de open universiteit
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
watson



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 22


BerichtGeplaatst: di 23 dec 2008 21:58    Onderwerp: studeren aan de open universiteit Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat zijn jullie ervaringen met het bestuderen van Nederlands recht aan de Open universiteit? Mijn ervaring is dat je meer moet bestuderen en dat er bij tentamens zeer gedailleerd vragen worden gesteld. Wat zijn jullie ervaringen en welke studie methode wordt er toegepast om de stof te bestuderen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sabri

sabri

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 441


BerichtGeplaatst: di 06 jan 2009 18:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben sinds april bezig en het bevalt mij wel goed eigenlijk. De tentaminering is streng doch rechtvaardig en de bijeenkomsten zijn erg nuttig. Ik reis veel voor mn werk en heb daardoor veel meer aan afstandsonderwijs, maar dat is natuurlijk niet voor iedereen zo.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jacq



Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 454


BerichtGeplaatst: di 06 jan 2009 19:15    Onderwerp: Re: studeren aan de open universiteit Reageer met quote Naar onder Naar boven

watson schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met het bestuderen van Nederlands recht aan de Open universiteit? Mijn ervaring is dat je meer moet bestuderen en dat er bij tentamens zeer gedailleerd vragen worden gesteld. Wat zijn jullie ervaringen en welke studie methode wordt er toegepast om de stof te bestuderen?


Wat bedoel je met "met meer moet bestuderen" (In relatie tot wat)???

groet,
jacq
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 06 jan 2009 20:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het bevalt mij bij het ene vak beter dan bij het andere vak Smile

Begeleidingsbijeenkomsten zijn niet altijd nuttig, maar meestal wel...al is het alleen maar om de stof gewoon eens even te horen en te bespreken en de kijk van docent en medestudenten te horen. Daar zit voor mij het 'jammere'...ik kom weinig medestudenten tegen met een leuke inzet tot discussie. Vaak zijn de bijeenkomsten in de avonden en er moet veel besproken worden en soms mis ik de discussie over dat wat ik aan het leren ben.

Ik heb zelf al een WO studie op zak en in vergelijking met die studie vind ik hem deze niet zwaarder....het is een studie met veel inhoud alsin: veel lezen en grote hoeveelheden opnemen. Maar zeker geen 'gemene' tentamens...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
watson



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 22


BerichtGeplaatst: di 06 jan 2009 22:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welke studie methode gebruiken jullie eigenlijk om de studiestof tot je te nemen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2009 10:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik studeer gemiddeld een uur of twee uur per dag, lees alle stof en maak highlights in mijn boeken. Als er op internet een samenvatting is gebruik ik deze en pas ik aan aan mijn eigen highlights. Is er geen samenvatting dan maak ik deze zelf.

Een week of drie voor het tentamen doe ik elke dag alleen maar 'stampen' en herhalen, week voor een tentamen maak ik proeftentamens en alles wat ik fout heb of niet goed weet zet ik weer in een kleine samenvatting.

En tot nu toe haal ik dan mijn tentamen met een 7 of een 8. Maar ik heb 'pas' 5 vakken gedaan Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2009 11:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

watson schreef:
Welke studie methode gebruiken jullie eigenlijk om de studiestof tot je te nemen?

Ik heb niet echt een methode gebruikt: boeken lezen, soms wat oefenopgaven uit het werkboek maken en dan tentamen doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
meester



Leeftijd: 76
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 245


BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2009 18:12    Onderwerp: Studeren aan de OU Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb inmiddels de propedeuse afgerond, en ben nu bezig met Overeenkomstenrecht, nadat ik Burgerlijk Procesrecht heb gedaan. Mijn ervaringen met de OU zijn niet onverdeeld gunstig. De laatste twee jaren zijn er minder bijeenkomsten, en als die er zijn, zijn ze niet in Amsterdam, waar ik woon, maar in Alkmaar ( begint om 18.30!!) Utrecht of Eindhoven. De cursussen zijn behoorlijk aan de prijs, de werkboeken vallen trouw na een paar weken uit elkaar en staan vaak vol taal-spel- en zetfouten.
Het met medestudenten communiceren over vraagstukken via Blackboard zet geen zoden aan de dijk, laat staan het vragen om een antwoord op een vraag. Daar staat gelukkig wel tegenover dat de docenten snel en duidelijk antwoorden op je vragen.
Een en ander neemt niet weg dat ik me iedere dag met plezier op de studie werp, en vastbesloten ben de eindstreep te halen. Studeren werkt verslavend, en het kan geen kwaad om eens in de zoveel maanden spannende buikpijn te krijgen bij het naderen van weer een tentamen.
Over tentamens gesproken…het tentamen Rechtssociologie bestond ( bestaat?) uit maar liefst 80 meerkeuzevragen! Je kon echt merken dat men moeite had moeten doen om aan dat aantal te komen, zo gedetailleerd waren de vragen. De waardering was ook nogal karig: 50 van de 80 goed was toch nog maar een vijfje. Het hertentamen leverde een mager zesje op. Over buikpijn gesproken…
Succes allemaal in 2009!
_________________
Nil desperandum!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
watson



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 22


BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 19:25    Onderwerp: Volgorde modules Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welke volgorde hanteren jullie m.b.t. de modules?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
834318736



Leeftijd: 78
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 9


BerichtGeplaatst: vr 07 mei 2010 23:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inmiddels heb ik de propedeuse afgerond met ca. 8 gemiddeld. Mijn studiemethode is als volgt: eerst bekijk ik de proeftentamens: hoe worden de vragen gesteld? in de praktijk gaat het vaak om de grote lijnen en bekende thema's. Het heeft geen zin om details te onthouden! Ik blader de hoofdstukken door om een totaal-beeld te krijgen en vervolgens maak ik van ieder hoofdstuk een samenvatting. Als alles is samengevat, gaan de boeken aan de kant en de laatste weken voor het tentamen lees ik de samenvatting een paar keer door, waarbij ik dingen noteer, die moeilijk te zijn onthouden.
Deze aanpak resulteerde in een groot aantal achten en negens, laagste cijfer was een zeven. Deze aanpak werkt dus!
Een bepaalde flow is belangrijk: dus met een grote regelmaat werken-eten-studeren-ontspannen-werken-eten-studeren etc.
Wat ik mis bij OU-studenten is het aspect van gezelligheid: een borreltje na een meeting is er niet bij!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 805


BerichtGeplaatst: ma 10 mei 2010 8:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat je geen details voor je tentamen behoeft te weten zal misschien tijdens propedeusetijd zo zijn, maar je dient telkens meer details te kennen.
Hierbij komt dat je na je studietijd, of bij OU-studenten vaker tijdens, je opgedane kennis reeds in de praktijk wilt gebruiken. Daarom richt ik mij ook veel op bepaalde details.
_________________
~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~
Bekijk profiel Stuur privé bericht
komodo

komodo

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 312


BerichtGeplaatst: ma 10 mei 2010 19:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, precies. Ik heb ook ervaren dat in de postpropedeuse ineens veel gedetailleerder wordt gevraagd, waarbij je ook veel arresten uit je hoofd moet kunnen gebruiken (en dus ook kennen).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds