Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 9:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

schoolsysteem slaat geloof op
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
camilstaps



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: zo 20 nov 2011 21:29    Onderwerp: schoolsysteem slaat geloof op Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Sinds kort gebruikt mijn school Magister, een elektronische leeromgeving van Schoolmaster. Daarin wordt de geloofsovertuiging opgeslagen, zichtbaar voor iedere docent die je les geeft. Ook wordt de thuistaal en de woonsituatie opgeslagen.
Is het legaal dat mijn school die informatie doorspeelt aan Schoolmaster en vervolgens onder leraren verspreidt?

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: vr 25 nov 2011 18:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou je kunnen vragen aan het College Bescherming Persoonsgegevens. Die naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zullen aangeven dat dit niet noodzakelijk is en dus niet toegestaan is.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 25 nov 2011 19:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er een rechtvaardiging is op basis waarvan de school die gegevens überhaupt mag verzamelen, dan zal daarmee ook het aan de lesgevende docent ter beschikking stellen van die gegevens wel gerechtvaardigd zijn (want waar zijn die gegevens anders goed voor).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: vr 25 nov 2011 20:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Als er een rechtvaardiging is op basis waarvan de school die gegevens überhaupt mag verzamelen

Noem eens een redelijk doel in Nederland voor het vastleggen door een onderwijsinstituut van de taal die thuis gesproken wordt en de religie die men aanhangt?

Quote:
dan zal daarmee ook het aan de lesgevende docent ter beschikking stellen van die gegevens wel gerechtvaardigd zijn (want waar zijn die gegevens anders goed voor).


Dus alle gegevens die bijvoorbeeld een gemeente verzamelt over haar inwoners mogen ook inzichtelijk zijn voor de secretaresse van een lage ambtenaar, of de schoonmakers?
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 25 nov 2011 21:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
bona fides schreef:
Als er een rechtvaardiging is op basis waarvan de school die gegevens überhaupt mag verzamelen

Noem eens een redelijk doel in Nederland voor het vastleggen door een onderwijsinstituut van de taal die thuis gesproken wordt en de religie die men aanhangt?

Ik schreef: "Als"

Quote:
Quote:
dan zal daarmee ook het aan de lesgevende docent ter beschikking stellen van die gegevens wel gerechtvaardigd zijn (want waar zijn die gegevens anders goed voor).

Dus alle gegevens die bijvoorbeeld een gemeente verzamelt over haar inwoners mogen ook inzichtelijk zijn voor de secretaresse van een lage ambtenaar, of de schoonmakers?

"want waar zijn die gegevens anders goed voor"

Je ziet geen verschil tussen de docent die de leerling lesgeeft en de schoonmaker? Ik durf wel te stellen dat de school die gegevens in ieder geval niet voor de schoonmakers inzamelt. Als er een rechtvaardiging bestaat, dan zal die in ieder geval niets te maken hebben met de schoonmakers.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
camilstaps



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: za 26 nov 2011 9:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank allemaal!

Ik heb een 'signaal afgegeven' aan het CBP. Nu wachten dus...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 26 nov 2011 14:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe komt de school aan die gegevens? Ik neem aan van de ouders zelf? Waarom hebben de ouders die gegevens ingevuld?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
camilstaps



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: za 26 nov 2011 16:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, die vullen de ouders in bij het aanmelden op de school. Maar daarmee geven ze volgens mij nog geen toestemming om de gegevens door te geven aan derden, wat de school dus doet wanneer ze de gegevens openbaar maakt voor docenten en SchoolMaster, de producent van de software. Toch?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 26 nov 2011 17:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De producent van de software levert alleen de software en ziet die gegevens helemaal niet, lijkt me.

De docenten van de school die aan de leerling les geven zie ik niet als "derden". Als je gegevens aan een "school" geeft, geef je ze aan personen die voor die school optreden, en dat zit je wel heel dicht bij de docenten.

Als iedere docent van de school de gegevens van iedere leerling kan zien, kan het anders liggen. De belangrijkste vraag lijkt me echter: waarom heeft "de school" die gegevens nodig? Als er sowieso geen enkele rechtvaardiging is voor de inzameling van die gegevens, dan ben je snel klaar. Als er wél een rechtvaardiging is, dan zal die rechtvaardiging al snel ook rechtvaardigen dat docenten (en zeker de docenten die aan de leerling lesgeven) die gegevens kunnen inzien. Want waar zijn die gegevens anders voor... niet om in een systeem te worden weggestopt waar helemaal niemand bij kan.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
camilstaps



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: za 26 nov 2011 17:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oké, en daarvoor maakt het niet uit dat het een christelijke school is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 26 nov 2011 17:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

camilstaps schreef:
Oké, en daarvoor maakt het niet uit dat het een christelijke school is?

Voor de vraag of er een rechtvaardiging is voor het registreren van het geloof van iedere leerling, zal dat waarschijnlijk behoorlijk relevant zijn. In ieder geval zie ik niet in wat een openbare school met dergelijke informatie aan zou moeten.

In het geval van een christelijke school, als het alleen gaat om het toelatingsbeleid lijkt het mij niet nodig om de geloofsovertuiging op te slaan. Het lijkt me voldoende dat wordt vastgesteld dat de geloofsovertuiging van de leerling zoals ingevuld op het aanmeldingsformulier verenigbaar is met de richting van de school. Meer dan "geloof: OK" hoeft niet te worden geregistreerd, zou ik zeggen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
camilstaps



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: za 26 nov 2011 17:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bovendien is het een christelijke school waar iedereen wordt toegelaten, ook atheïsten en ook moslims etc.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 26 nov 2011 18:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

camilstaps schreef:
Bovendien is het een christelijke school waar iedereen wordt toegelaten, ook atheïsten en ook moslims etc.

Misschien heeft de geloofsovertuiging gevolgen voor de inhoud van het lesprogramma?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
camilstaps



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: za 26 nov 2011 18:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar de klassen zijn gemengd...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: zo 27 nov 2011 15:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
camilstaps schreef:
Bovendien is het een christelijke school waar iedereen wordt toegelaten, ook atheïsten en ook moslims etc.

Misschien heeft de geloofsovertuiging gevolgen voor de inhoud van het lesprogramma?


Het is een school met een christelijke grondslag. De enige religie die onder die aanname aanmerkelijke invloed kan hebben op het handelen en nalaten in de school is er een van christelijke grondslag.

Het gaat erom of er een rechtvaardiging is voor het vastleggen van die gegevens. En daarnaast of de personen die inzage kunnen hebben dat wel moeten hebben. Bij huissituatie kan ik me nog iets voorstellen i.v.m. het kunnen nagaan wie de ouders/verzorgers zijn en waar die zijn te vinden, maar welke taal men thuis spreekt en welke religie men aanhangt is daarbij m.i. niet relevant. En zeker niet iets dat dermate openbaar is voor al die personeelsleden, een zekere beperking mag toch wel verwacht worden (alleen docenten bv is niet beperkt).
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds