Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 0:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

rekening school
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
shanetjuh



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2017 19:18    Onderwerp: rekening school Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Mijn vriendin is vorig jaar met de opleiding Verloskundige gestart. Vooraf heeft zij een soort van contract moeten tekenen dat wanneer zij de opleiding niet afrond dat de school dan de kosten voor de practica in rekening brengt. Nu heeft ze het schooljaar niet afgerond omdat ze simpelweg nergens een stageplek kon vinden, haar cijfers waren prima. De school heeft ook geen enkele keer hulp geboden bij het vinden van een stage plek terwijl de stage een verplicht onderdeel van het schooljaar is. Na maanden zoeken heeft zij het opgegeven en is zij gestopt (ook omdat ze het eigenlijk niet heel leuk vond). Nu krijgen wij de rekening binnen: 2600 euro en betalen binnen 14 dagen anders een verhoging van 500 euro.
Ik en mijn vriendin vinden dit ronduit belachelijk. De practica waren nooit zoveel waard en betalen binnen 14 dagen? Niet iedereen heeft 2600 euro op de plank liggen. Ook vinden wij het raar dat de school eist dat er een stage gelopen word maar hier totaal geen hulp bij bied en wanneer je dan geen stage vind dan doodleuk 2600 euro in rekening brengt.
Wij vroegen ons af wat we hier tegen kunnen doen?

mvg Shane
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2017 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat er contractueel wordt bepaald dat als je de opleiding niet afrond of uitvoert je toch de kosten van de 'practica' moet betalen lijkt mij niet heel gek.

Dergelijke opleidingen kunnen met wachtlijsten te maken hebben en als nieuwe aanwas maar zegt dat ze komen en het vervolgens niet doen boren ze een andere potentiële leerling iets door de neus.

Dat de vriendin de practica 'niet zoveel (of zóveel?)' waard vindt is subjectief.
Zoals eerder gezegd had de plaats ook kunnen gaan naar iemand die wel de opleiding naar tevredenheid had kunnen afronden.
En vergelijk het met een telefoonabonnement, dat moet je ook gewoon blijven betalen als je er een jaar aan vast zit en kun je ook niet zomaar stoppen omdat je de provider niet zo leuk vind (en hooguit gaan betalen voor 3 maanden gebruik).

Een punt van discussie is echter de stage, en hoe deze tot stand moet komen. Er is aangegeven dat de school hier geen aandeel in heeft gehad, de vraag is dan of ze dit wel hadden moeten doen.
Zijn hier bijvoorbeeld regelingen voor? Ik kan me niet voorstellen dat iedereen altijd maar gemakkelijk een stageplaats kan vinden en dat de school in zo'n situatie dan maar zegt 'f*ck it, zoek het lekker zelf uit'.


En waaruit bestaat die 2600 euro? Is dan nog leergeld van de rest van het jaar? Of is dat de gehele studie?
Dat bedrag zal een keer betaald hebben moeten worden, vooraf, achteraf of tussendoor in termijnen.

Zomaar een eerste rekening sturen met gelijk een verhoging er aan vast mag niet eens. Is dit dan ook de eerste vermelding van de rekening?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
shanetjuh



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2017 8:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik snap best dat zij kosten rekenen maar dat deze zo belachelijk hoog zijn vind ik wat minder logisch.
Mijn vriendin weet ook niet meer of er vooraf verteld was hoe hoog die kosten zouden zijn? Ze zouden dit toch vooraf moeten vermelden net als bij een telefoonabbonememt?
De school heeft nooit geholpen met de stage, mijn vriendin heeft meerdere malen aangegeven dat zij geen stage kon vinden en daarop werd haar verteld dat het haar eigen verantwoording was.
Waar die kosten uit bestaan staat niet specifiek vermeld op de rekening. Dit is exclusief schoolgeld, dit hebben wij al voldaan en betrof ook enkele duizenden euro's.
Of dit is de eerste vermelding van de rekening is weet ik zo even niet, hij ligt bij haar oiders thuis op het moment.

Mag de school kosten eisen voor het niet behalen van het schooljaar terwijl zij eisen dat er stage gelopen word en hierbij 0,0% hulp bieden en zeggen eigen verantwoordelijkheid?
Je kan toch niet zeggen je moet stage lopen! En dan wanneer men het niet vind kosten verhalen? Er waren meerdere mensen die geen stageplek konden vinden.
Dat is toch een beetje hetzelfde als ik iemand een dienst aanbied en kosten reken en dan zeg: wanneer je de weg naar de pot met goud aan de regenboog niet vind dan reken ik 2600 euro extra kosten voor het verspillen van mijn tijd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2017 10:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me duidelijk dat die 2600 euro dan eerst gespecificeerd moeten worden. Dit lijkt mij (in goed overleg met de school) geen vreemde vraag voor een dergelijk bedrag.

Ik kan er nu alleen maar over speculeren waar dat geld voor bedoeld is. Maar in principe komen praktische zaken als boeken en mogelijke instrumenten die nodig zijn voor de opleiding als eerste in mij op.

Of de school kosten mag eisen voor het niet behalen van het schooljaar ligt er aan of die kosten ook daadwerkelijk voor het niet behalen van het schooljaar zijn en niet voor andere zaken. En of dit ergens contractueel of in de kleine lettertjes bij het beginnen van de opleiding is vermeld.

De situatie kan mogelijk emotioneel zijn (in paniek vanwege de kosten), maar het is uiteraard wel handig dit goed uit te zoeken. In overleg blijven met de school lijkt me in ieder geval wel noodzakelijk om de kosten niet de pan uit te laten reizen. Als dit mogelijk al de 2e of 3e brief is zit je er niet op te wachten om ook nog een incassobureau op je dak te krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds