rechters moeten zwaardere straffen geven aan boeven die beja
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Pro - Contra

#1: rechters moeten zwaardere straffen geven aan boeven die beja Auteur: WELGOEDMAARNIETGEK BerichtGeplaatst: do 07 dec 2017 1:50
    —
Rechters moeten zwaardere straffen geven aan boeven die met geweld bejaarden beroofd hebben.
Dat bedacht ik nadat ik op TV 'Opsporing Verzocht' had gekeken. De een na de andere laffe diefstal met geweld passeerde de revu. Keer op keer liet het programma zien hoe gemakkelijk het is om een bejaarde te overmeesteren, en hoe lonend het is met de pinpas geld op te nemen, kennelijk duurt het lang voordat de rekening geblokkeerd is bij bejaarden.
Enerzijds benadrukt dit programma nog eens hoe makkelijk en kansrijk het is een bejaarde te bestelen met geweld, anderzijds maakt dit programma gelukkig goed gebruik van de mogelijkheid de daders tot hun schande te kijk te zetten. Maar kennelijk is dat onvoldoende afschrikking, want week in-week uit worden er handenvol laffe bejaardenberovers getoond.
-Vinden jullie ook dat de rechters-/dan wel de wetgeving hier tekort schieten?
-Of is er een reden om deze lafaards niet of nauwelijks te straffen?

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 07 dec 2017 2:52
    —
Waaruit blijkt dat ze "niet of nauwelijks" worden gestraft?

#3:  Auteur: cia76 BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2017 10:39
    —
Hier kreeg een verdachte 7 jaar gevangenisstraf voor een tweetal geweldadige berovingen waarvan 1 een bejaard echtpaar betrof.

#4:  Auteur: WELGOEDMAARNIETGEK BerichtGeplaatst: za 09 dec 2017 5:02
    —
bona fides schreef:
Waaruit blijkt dat ze "niet of nauwelijks" worden gestraft?

in het voorbeeld dat cia76 gaf, staat:
'De rechtbank heeft bij het bepalen van de hoogte van de op te leggen gevangenisstraf de oriëntatiepunten voor straftoemeting van het Landelijk Overleg van de Voorzitters van de Strafsectoren (LOVS) tot uitgangspunt genomen. Het LOVS geeft als oriëntatiepunt voor straftoemeting ten aanzien van een woningoverval waarbij sprake is van geweld als oriëntatiepunt een gevangenisstraf voor de duur van drie jaren.

Het oriëntatiepunt voor een straatroof betreft 6 maanden gevangenisstraf.'

Het LOVS heeft kennelijk geen extra punt voor misdrijven tegen bejaarden.
Maar ik moet wel toegeven: 7 jaar is niet niks of nauwelijks, dat is waar.

#5:  Auteur: pat1984v BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2019 17:57
    —
Dergelijke stellingen krijg ik als veiligheidsstudent bijna wekelijks te horen.

De rechters straffen te laag.
In deze 4 woorden staan een aantal aannamen.

Rechters straffen te laag.
Het blijkt nergens uit dat dit zo is. Er zijn scenarios waarbij het soms lijkt dat er niet rechtvaardig wordt gestraft. Maar dergelijke gevallen zijn in mijn beleving zeldzaam. Maar het is natuurlijk subjectief. 5 jaar cel is niet zomaar wat.

Impliciete aanname is dat zwaarder straffen effect heeft op de hoeveelheid criminaliteit. We kunnen 1 ding vast stellen: een pleger van een dergelijk misdrijf was bij voorbaat al niet onder de indruk van de wet en de handhaving ervan.
Verwacht je dat de dader van te voren de jurisprudentie heeft geraadpleegd om een kosten-baten analyse te maken? Ik denk namelijk van niet.

Straffen in Nederland zijn instrumenteel: om een doel te bereiken. Het doel is niet jouw wraakgevoelens te beantwoorden, helaas. Het schrik effect van langere straffen is er ook nauwelijks. Straf in Nederland is er voor bedoeld om herhaling te voorkomen.

Niet meer, en niet minder.

#6:  Auteur: nicky_jansen BerichtGeplaatst: vr 06 dec 2019 18:30
    —
Impliciete aanname is dat zwaarder straffen effect heeft op de hoeveelheid criminaliteit. We kunnen 1 ding vast stellen: een pleger van een dergelijk misdrijf was bij voorbaat al niet onder de indruk van de wet en de handhaving ervan.



Rechtenforum.nl -> Pro - Contra

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl