Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 05 jun 2024 1:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

raio selectieprocedure met analytische test op 20 april
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
anne27



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 14


BerichtGeplaatst: vr 22 mei 2009 9:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Martijn,

Vandaag krijg ik het rapport per mail en kan ik eind van de middag de psycholoog er over bellen. Zij stelde deze werkwijze voor, omdat ik dan rustig het rapport kan lezen en kan bedenken of ik akkoord ga met het doorsturen ervan naar de commissie (tja, dat doe je sowieso lijkt me, omdat het rapport niet doorslaggevend is om door te gaan naar de volgende ronde). Ik begreep van andere assessmentdeelnemers dat zij het weer op een andere manier te horen krijgen. Het is dus erg verschillend per psycholoog, maar ik vind dit wel een fijne manier. Dus nog even een spannend dagje!
Over het assessment zelf: tja, een vermoeiende dag, maar wel te doen. Het scheelt enorm dat de intelligentietesten al geweest waren. Mijn programma was zo dat ik meteen 's ochtends een gesprek had met de psycholoog. Daarin kreeg ik uitleg over wat ik die dag kon verwacht en vervolgens verliep het gesprek in grote lijnen net zo als het voorgesprek, redelijk relaxed. Vervolgens krijg je op je computer in de testzaal (daar zit je met ongeveer 4 anderen, heel rustig) heel veel persoonlijkheidsvragenlijsten om in te vullen. Niet te veel bij nadenken, gewoon op eerste gevoel invullen. Tussendoor moest ik nog twee praktijksimulaties doen: een managementtweegesprek en een adviesopdracht, waarna je je advies in 30 min op papier moet zetten (zonder spellingscontrole!). Die praktijksimulaties vond ik het meest pittig, is ook het onderdeel want je niet echt in de hand hebt natuurlijk. Gewoon goed het boek van De Jongh en Kok en ook het boek van Bloemers erover lezen. Daardoor had ik wel een idee hoe het moest, en liep het volgens mij redelijk oke. Ik heb wel het gevoel dat ik het niet anders of beter kon doen, dan ik nu heb gedaan. En nu maar wachten op het advies!
Succes en ik ben benieuwd hoe het jou vergaat.

groet,

Anne27
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MartijnZ



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 25


BerichtGeplaatst: ma 25 mei 2009 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Anne

Ok, en, goed nieuws hopelijk?

Bedankt voor het beschrijven van de dag. Een managementtweegesprek had ik niet echt verwacht denk ik, eerder een boze client o.i.d. Ben benieuwd of ik dat dan ook krijg of dat ze uit een vat met meerder opties putten om dit soort sites nog een beetje de pas af te snijden Wink De Jongh heb ik goed doorgenomen dus ik heb in elk geval gedaan wat ik moest doen. Vanochtend nog even voor mijn huidige baas aan de slag, straks even de puntjes op de i zetten. Morgen ben ik aan de beurt....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MartijnZ



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 25


BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2009 10:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oei, het wordt hier wel stil langzaam aan... Zit je nog in de ronde Anne?

Ik had gister mijn assessment. Massa's persoonlijkheidsvragen (iets van 250 vragen?), rollenspel, interview psycholoog en adviesopdracht. Wat er uit die vragenlijsten komt, ik ben benieuwd, de andere onderdelen gingen voor mijn gevoel wel goed, alhoewel het niet zo makkelijk is er echt een goed oordeel over te vellen.

Het was trouwens wel apart, ik was de enige RAIO kandidaat die op assessment was gisteren op locatie Eindhoven. Er waren 5 andere mannen, maar die kwamen vanuit ROC Eindhoven, afdeling automatisering Smile

Het rollenspel was zoals hier eerder wel eens is verteld een gesprek waarin ik van een onbekende collega iets gedaan moest krijgen.

De adviesopdracht was adviseren over een locatie waar een bepaalde show moest gaan plaatsvinden. Heel veel informatie die je in 3/4 uur moet doornemen (cijfers, criteria, memo's, etc.) gesprek van 1 kwartier waarin ze uiteraard jouw keuze niet direct steunen Wink , vervolgens in 30 minuten het definitieve advies op papier zetten. Erg pittig om het gesprek binnen de tijd voor te bereiden en wederom erg pittig om het in een half uur op papier te zetten.
Het interview ging zoals verwacht erg in op persoonlijkheid, ervaringen in het verleden, etc. Het was vrij ontspannen inderdaad, maar ze vroeg zeker stevig door.

Ik word morgen gemaild met de rapportage, vervolgens 's middags telefonisch nagesprek met de rapporterend psycholoog.

We zullen zien!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
anne27



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 14


BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2009 20:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Martijn,

het is inderdaad behoorlijk stil geworden, maar ik ben er nog! Ik heb een positief advies gekregen van het LTP! Superblij mee. Ik heb het rapport nu thuis gestuurd gekregen, maar nog niets gehoord van de selectiecommissie. Ik neem aan dat ik nog wel weer officieel een brief krijg voor het eindgesprek. Spannend!
Jij succes nog even met het wachten op het rapport, ik ben benieuwd.

groet,
Anne27
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MartijnZ



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 25


BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2009 9:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Anne,

Nou, ik ben ook tot de laatste ronde doorgedrongen hoor! Smile
Psych oordeel was positief en ik herkende me er nog in ook! Wink

Nu nog even stevig voorbereiden voor de laatste dag. Het zou nu wel heel zuur zijn om nog af te vallen!!

Volgens mijn originele brief zou ik 9 juni moeten komen, maar ik weet niet zeker of dat nog klopt want mijn assessment was 10 dagen later dan in die brief stond. Heb jij je brief al gehad mbt de laatste ronde?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Silke



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 7


BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2009 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En hoe gaat het nog in de selectieprocedure?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MartijnZ



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 25


BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2009 15:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

aangenomen! Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2009 15:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gefeliciteerd Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RechtenMike



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1


BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2009 17:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gefeliciteerd!

Ik moet zelf a.s. donderdag naar de raio-commissie......

Hoe was de laatste ronde???
Wat moet ik me voorstellen van de juridische casus en wat voor soort vragen kreeg je van de commissieleden??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Silke



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 7


BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2009 17:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Proficiat!! Very Happy

En inderdaad, hoe verliep die laatste ronde?

Anne hoe ging het bij jou?
En succes donderdag Mike!

En verder nog mensen die nog in de procedure zitten?

Overigens studeer ik zelf bijna af, maar twijfel nog om nu te solliciteren of om toch eerst nog wat werkervaring op te doen. Maar ik ben wel al heel geinteresseerd in jullie ervaringen bij de toelating, vandaar dat ik hier meelees.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
anne27



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 14


BerichtGeplaatst: di 16 jun 2009 8:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik moet nog voor het eindgesprek, dus nog even in spanning.
Martijn, van harte gefeliciteerd! En nog tips voor het gesprek?

groet,
Anne27
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MartijnZ



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 25


BerichtGeplaatst: di 16 jun 2009 12:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de felicitaties.

De gesprekken waren kritisch maar zeker niet onprettig. Ging over de juridische vraag, mijn motivatie, visie op de rechterlijke macht en dergelijke. 2x half uur à 3 kwartier. Ze vroegen stevig door, dus met een algemeen verhaal kom je er niet. Je moet echt weten waarom je dit wel etc.

De juridische vraag was een keus uit 3 en dan in een half uur een antwoord geven. Algemeen-juridisch, dus aan je wettenbundel heb je niets, op algemeen inzicht antwoorden. Ik raad jullie aan in 5 à 10 minuten snel een layoutje van je antwoord te schetsen en dan je antwoord uit te werken. Je hebt geen tijd voor een tweede poging of hele mooie zinnen maken.

Als je je goed hebt voorbereid (motivatie, psych rapport, etc) en het nieuws en/of de algemene vakbladen goed volgt (NRC/NJB/Trema of iets dergelijks) kom je een heel end!

@silke, je zou niet de enige zijn die jong/vers uit de collegebanken wordt aangenomen. Als je stevig in je schoenen staat en je weet wat je wil maak je best een kans.

Succes allemaal! Ik wacht nu op de plaatsingsgesprekken en de ondehrandelingen over mijn loon Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JJ2733



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2009 12:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allen,

Omdat ook ik de laatste weken een aantal keer op dit forum heb gekeken en de tips erg nuttig vond, ik ben ook net aangenomen ( Surprised ) wil ik hierbij eveneens een kleine bijdrage leveren.

In omgekeerde volgorde:

Het eindgesprek:

Zoals ik elders al op dit forum heb gelezen, inderdaad eerst een keuze uit 3 vraagstellingen. Ik vond de mijne (strafrecht) best pittig, maar even logisch nadenken en je komt er wel.
Tijdens het gesprek werd er even op ingegaan. In het antwoord op een aspect van de vraag zat ik er behoorlijk naast. Dat was geen probleem. Ter plekke werd me al verteld dat men voornamelijk je schrijfstijl, betoogopbouw en denktrant wil leren kennen. Zie het dus niet als een examenvraag.

Tijdens het mijn eerste gesprek kwam mijn maatschappelijke belangstelling aan de orde. Dit kun je nauwelijks voorbereiden. Zorg wel dat je het nieuws goed hebt bijgehouden. De sfeer van het gesprek is vriendelijk-zakelijk. Er wordt wel flink doorgevraagd. Maar dat had ik niet anders verwacht.

Het tweede gesprek, voornamelijk over de motivatie en de positie van een rechter in de maatschappij, was nog iets pittiger. Het heeft geen zin van tevoren mooie formuleringen te bedenken waarom je rechter wil worden, daar prikt men direct door heen. En met je eerste antwoord is men altijd ontevreden voor mijn idee (al dan niet gespeeld).

Net zoals in mijn voorgesprek heb ik veel voorbeelden gebruikt uit eerdere werk, studie en bestuurservaring. Dat is denk ik het voordeel van (iets) ouder zijn: je hebt wat meer zelfkennis kunnen opbouwen.

Het assessment:

Dat vond ik zelf een vrij relaxte dag. De persoonlijkheidsvragenlijsten heb ik naar eer en geweten ingevuld. De adviesopdracht was niet al te moeilijk (luister naar je gesprekspartners!) en het gesprek met een 'collega' is best pittig (de acteur speelde in mijn geval een stugge ambtenaar). Maar ook hier geldt, luister en observeer goed, dan heb je met een paar gerichte vragen zijn 'probleem' herkend, en kun je samen aan een oplossing werken. Vooral het boek van De Kok en De Jong vond ik handig in de voorbereiding op deze dag. Een van de auteurs heeft bovendien een deel van mijn assessment gedaan, de waarde van het boek nogmaals onderstrepend.

Het voorgesprek:

Vond ik best pittig. Ik werd vaak onderbroken en er werd me best wat voor de voeten geworpen: 'Ik zie nog niet helemaal waarom u juist voor deze functie solliciteert'.. Ik heb veel voorbeelden gebruikt en ben gewoon mezelf gebleven.
Het wachten op de uitslag op de gang is zenuwslopend, maar tegen mijn verwachting in was men erg positief over mij.

De intelligentietesten:

Zoals elders op dit forum beschreven. Je hebt te weinig tijd en de moeilijksgraad neemt na een x aantal opgaven steeds wat toe. Concentreer je en doe je best, bereid je met Bloemers ed. voor en meer kun je er niet aan doen.

Succes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
anne27



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 14


BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2009 18:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal!

Ik ben aangenomen!!! Superblij Smile
Ik vond de eindgesprekken wel vermoeiend en intensief, maar verder goed te doen. De casus viel me honderd procent mee, het gaat erg om de manier waarop je een betoog opzet. Over de inhoud is bij mij amper gesproken. De gesprekken gingen met name over: maatschappelijke betrokkenheid, motivatie, hoe denk je over de positie van de rechter, over het nieuws (vooral juridisch) en volgens mij wordt vooral je persoonlijkheid 'getest'.
Ik ga vanavond feesten!

groet,
Anne27
Bekijk profiel Stuur privé bericht
thomasm



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2009 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gefeliciteerd! Geniet van je feest!
Iemand trouwens een idee wanneer er iets over de plaatsing bekend wordt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds