Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 06 mei 2024 7:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

pleegoudervoogdij en pleegouderadoptie bij vermissing bio's
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
zevenster



Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: za 29 apr 2006 10:15    Onderwerp: pleegoudervoogdij en pleegouderadoptie bij vermissing bio's Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,
hier mijn vraag. Als a.s. pleegouder, gezien de keuze van pleeginstelling kan het straks aan de orde zijn dat ik een kind "pleeg" waarvan de ouders niet meer in de buurt zullen blijven of zijn (denk aan: asielzoekers die kind afstaan aan pleegzorg en vervolgens uitgezet worden zonder kind mee te nemen of zelfs "verdwijnen". Andere optie is dat ik bio's tref die zo weinig aan kind gelegen laten liggen dat goede vraag zou kunnen zijn wat nog nut is van normale voogdsituatie, en ik pleegoudervoogdij kan en wil aanvragen.
Doen kinderrechters moeilijk over pleegoudervoogdij aanvragen? Zijn ze er op tegen? Kan het zijn dat pleegoudervoogdij reversibel is als bio's toch nog opdraven?
En kan het zo zijn dat je als pleegoudervoogdij goed loopt en bv. bio's vijf jaar niet hebben gereageerd op verzoeken tot bezoek etc. je de bio's als "vermist" mag beschouwen - dus wellicht dood - en dan adoptie aan kan vragen? Of kan pleegkindadoptie alleen dán wanneer bio's toestemmen?
Ik vraag dit als kind van een pleegkind, die de gedwongen situatie met bezoekregelingen naar bio's als uitermate traumatisch en ongewenst ervoer en het een groot gemis heeft gevonden niet de naam van de pleegouders te mogen en kunnen dragen.
Als pleegkind wettelijk meerderjarig is (1Cool en dan niet meer onder gezag of dienstverlening van pleegzorg valt, kan het kind dan zelf een verzoek doen tot adoptie door pleegouders? Moeten bio's ook dan nog toestemming geven?
Als kind onder pleegzorg valt, en er is een voogd, mag kind dan geregistreerd staan bij scholen, sportverenigingen etc onder naam pleegouders? Of is dat onwettig? Kunnen bio's daar iets tegen in brengen?
Gezien onze gezinservaringen lijkt het me dus voor het kind prettiger om bij :ons: te horen, door de naam te gebruiken. Dus kindje zevenster ipv. kindje bio. Ik ga er van uit dat we een baby of klein kindje te verzorgen krijgen, die niet beter weet, als het kindje zelf liever kindje bio is, dan houdt dat op natuurlijk, en met net zoveel liefde. Het gaat me erom het kind een geborgenheid te bieden en geen extra onnodige onzekerheden in te bouwen in het toch al ingewikkelde leventje van zo'n wurmpie.
Ik zou jullie reactie enorm op prijs stellen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: za 29 apr 2006 12:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De voogdij hoeft niet perse door de biolog. ouders te worden opgedragen. De rechter kan dit ook doen.

Als de ouders eenmaal ' terug' zijn, weer in beeld zijn, kunnen zij inderdaad aan de rechter vragen om de voogdij van de pleegouders te beeindigen. In het geval dit in het belang van het kind is, zal de rechter dit ook doen.

Het meerderjarige kind kan geen verzoek tot adoptie door de pleegouders doen want alleen minderjarige kinderen kunnen geadopteerd worden.

Dat over de gescachtsnaam dat zal gewoon via de weg van wijzigiging van de achternaam moeten gebeuren. Het is niet zo dat een pleegkind automatisch de geslachtsnaam van de pleegouders overneemt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
zevenster



Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: za 29 apr 2006 15:52    Onderwerp: vervolg aanvraag adoptie door meerderjarig pleegkind Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo Eva,
dank voor je reactie.
Ik heb steeds begrepen dat adoptie kán onder bepaalde situaties tot 2 jaar na wettelijke meerderjarigheid?
Dit bij normale adoptie, bv. door stiefouder.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: za 29 apr 2006 23:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij mijn weten kunnen alleen minderjarigen geadopteerd worden, zo staat het ook in de wet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
zevenster



Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: zo 30 apr 2006 6:54    Onderwerp: vervolg adoptie pleegkind Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo,
dank voor je reactie.
ben zelf nog even gaan zoeken in BW 1:228, en zag dat je gelijk hebt.
Gelukkig blijkt daar ook uit dat er mogelijkheden zijn waarbij bio-ouders gepasseerd kunnen worden bij wens kind tot adoptie. Gunstig!
Toch staat me bij dat er jurisprudentie moet zijn over een casus waarbij betrokken kind reeds wettelijk meerderjarig was maar alsnog adoptie kreeg toegestaan door rechter daar voorwaarde minderjarigheid niet als redelijk belang werd geacht of zoiets.
Ik ga dat nog even terugzoeken, kan interessant zijn om in deze thread nog te melden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
zevenster



Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: zo 30 apr 2006 6:57    Onderwerp: naamsgebruik pleegouders door pleegkind Reageer met quote Naar onder Naar boven

nog even terugkomend op bovenstaand onderwerp:
het gaat hier niet om wijziging tenaamstelling voor burgelijke stand, slechts om het gebruik naam pleegouders door pleegkind in dagelijkse zin, zoals bij scholen, sportverenigingen etc.
Daar moet ergens info over zijn - jurisprudentie kinderrechters misschien?
Ik studeer geen rechten dus weet niet precies waar ik jurisprudentie kan vinden, anders dan dat ik er toevallig op stuit. Misschien kan iemand me wijzen op sites??
alvast dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: zo 30 apr 2006 14:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is toegestaan de naam van iemand te voeren als diegene daar toestemming voor geeft. Je pleegkinderen mogen dus jouw naam gebruiken als jij (en zij) dat wilt.

Veel (nouja veel Mad ) rechterlijke uitspraken kun je terugvinden op www.rechtspraak.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds