Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 0:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

parlement vs kabinet
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
royston



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 21


BerichtGeplaatst: do 09 aug 2012 5:13    Onderwerp: parlement vs kabinet Reageer met quote Naar onder Naar boven

hi.
op curacao diende de kabinet schotte zijn ontslag in bij de gouverneur en heeft hij de parlement ontbonden en nieuwe verkiezingen aangekondigd voor oct.
nu wil de parlement met een motie van wantrouwen het hele demissionair kabinet per onmiddelijk naar huis sturen. juristen zijn hier allemaal niet zeker of dat niet of wel kan.
KAN DAT WEL OF KAN DAT NIET ???
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1100


BerichtGeplaatst: do 09 aug 2012 10:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,


Ik weet hier niet zo veel van, maar het lijkt me vreemd. Meestal is het andersom: eerst zegt de kamer het vertrouwen op en dan ontbindt de regering de Kamer, zodat de stem van de kiezer uiteindelijk doorslaggevend is, of een kabinet kan blijven zitten, of niet.

Volgens C.A.J.M. Kortmann, 'Constitutioneel recht', Kluwer, Deventer: 2001, p. 293 heeft het opzeggen van het vertrouwen in een demissionair kabinet geen zin, omdat dat demissionair kabinet toch al ontslag heeft aangeboden.

Ook vraag ik mij af, of een ontbonden kamer nog het vertrouwen op kan zeggen, omdat hij immers ontbonden is.


Ik weet niet hoe het op Curaçao is geregeld, maar ik denk dat het niet mogelijk is, dan wel zinloos is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 09 aug 2012 10:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Curacao is constitutioneel gezien een net nieuw land, dus is het relatief ingewikkeld te zeggen wat wel en niet kan. Voor zover het dezelfde gebruiken als Nederland zou hebben, zou het parlement denk niet bevoegd zijn de ministersploeg in zijn geheel te vervangen. Dat is bij ons, en ik denk ook daar, immers een bevoegdheid van de regering (bij ons art. 48 Gw). Bij ons heeft een motie van wantrouwen de strekking dat daarmee de zittende bewindslieden hun ontslag moeten aanbieden. Met als ingewikkelde consequentie dat we niet precies weten wat het gevolg moet zijn van een motie van wantrouwen, gericht tegen een demissionair kabinet. Ik zou denken dat de regering ministers mag vervangen. Misschien mag een politieke kleurwissel daarbij ook zelfs nog (hoewel ik daar aarzelingen bij heb). Maar het lijkt me onjuist te menen dat het parlement bevoegd is aan te wijzen wie de nieuwe ministers moeten zijn.

Zie trouwens hier voor een uiterst interessante discussie over de vraag of het mogelijk is een besluit tot ontbinding van het parlement terug te draaien.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
royston



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 21


BerichtGeplaatst: do 09 aug 2012 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hi.
bedankt voor de antwoorden. volgens mij is de staatsinrichting en zijn de constitutionele rechten zowel op curaçao en in nederland het zelfde.
de situatie is nu zo dat het ontbonden parlement waarin de regering nu in het minderheid staat toch bij een vergadering samen komt waarbij een lid van de parlement ( oppositie ) een motie van wantrouwen tegen elk minister individueel gaat indienen en kan op de steun van meerderheid in the oppositie rekenen.
mij vraag is nu , is het bij wet geregeld dat bij een motie van wantrouwen een minister zijn ambt neerlegt of is het een formeel en morele beslissing.
kan een minster bij een motie van wantrouwen weigeren om op te stappen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1100


BerichtGeplaatst: do 09 aug 2012 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de vertrouwensregel is niet gecodificeerd, ongeschreven recht.

Een minister kan weigeren op te stappen, als de kamer het vertrouwen in hem op zegt, maar als de kamer (eventueel na ontbinding) aanhoudt, is het gewoonterecht dat hij opstapt (deze regel is na de kwestie Mijer zo ontstaan, zie C.A.J.M. Kortmann, 'Constitutioneel recht', Kluwer, Deventer: 2001, p. 291 en 292).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 09 aug 2012 17:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmmm, interesting. Think Volgens art. 29 lid 2 van de Staatsregeling van Curacao is daar de vertrouwensregel wel gecodificeerd:
Quote:
Indien een minister het vertrouwen van de Staten niet langer heeft stelt hij zijn ambt ter beschikking.

Net als in Nederland is de minister dus verplicht zijn ontslag in te dienen. Meer kan hij niet doen omdat hij niet over zijn eigen ontslag gaat. Lid 1 van art. 29 luidt namelijk:
Quote:
De minister-president en de overige ministers worden bij landsbesluit benoemd en ontslagen.

En aangenomen motie van wantrouwen heeft dus niet als rechtsgevolg dat de minister moet worden ontslagen (en al helemaal niet dat, zoals sommigen beweren, de minister moet worden vervangen door door het parlement voor te dragen kandidaat). Ik denk dan ook niet dat een motie van wantrouwen tegen een demissionaire minister rechtsgevolgen heeft. Imho heeft dat hooguit politieke gevolgen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -


Laatst aangepast door Duch op do 09 aug 2012 17:05, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 09 aug 2012 17:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
de vertrouwensregel is niet gecodificeerd, ongeschreven recht.

Een minister kan weigeren op te stappen, als de kamer het vertrouwen in hem op zegt, maar als de kamer (eventueel na ontbinding) aanhoudt, is het gewoonterecht dat hij opstapt (deze regel is na de kwestie Mijer zo ontstaan, zie C.A.J.M. Kortmann, 'Constitutioneel recht', Kluwer, Deventer: 2001, p. 291 en 292).

En dat opstappen doet de minister dan door zijn ontslag aan te bieden. Dat ontslag moet vervolgens door de Koning (gouverneur) worden geaccepteerd.

In dit geval heeft het hele kabinet al vóór die motie van wantrouwen zijn ontslag aangeboden. Het ontslag van het voltallige kabinet kan nu nog niet worden ingewilligd, want dan is er geen kabinet meer. Het kabinet gaat daarom vooralsnog "demissionair" door met regeren.

Het is mij niet duidelijk wat het parlement van Curacao wil bereiken. Geen ministers lijkt me geen optie (en is misschien ongrondwettelijk, maar misschien ook niet). De ministers vervangen door een zakenkabinet of een kabinet van nationale eenheid lijkt me wel een mogelijkheid (zoals nu in Italië en tot voor kort in Griekenland). Misschien geen slechte oplossing, als hier geschikte mensen voor zijn te vinden.

In Nederland hebben we als ik me niet vergis iets dergelijks gehad met demissionair minister Verdonk. Als ik het me (nogmaals) goed herinner, is Verdonk toen niet direct opgestapt, maar heeft zij wel andere taken gekregen. Met een heel kabinet wordt dat natuurlijk een beetje lastig.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
royston



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 21


BerichtGeplaatst: vr 10 aug 2012 23:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dus het kan wel maar soms toch niet ?
dus een ontbonden parlement kan een demissionair kabinet wel naar huis sturen maar soms wel niet ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 11 aug 2012 2:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

royston schreef:
dus het kan wel maar soms toch niet ?
dus een ontbonden parlement kan een demissionair kabinet wel naar huis sturen maar soms wel niet ?

Naar de huidige stand van het geschreven en ongeschreven Nederlandse staatsrecht zou ik zeggen: het kan niet. Het voltallige kabinet heeft zijn ontslag al aangeboden (conform de in Nederland ongeschreven vertrouwensregel, in Curacao art. 29 van de Staatsregeling), dus een motie van wantrouwen lijkt geen effect te hebben. Aan de andere kant: ik denk niet dat deze situatie in NL ooit is voorgekomen (er zijn wel moties van wantrouwen/afkeuring geweest tegen een enkele demissionaire minister, maar - ik denk - niet tegen een heel demissionair kabinet). Dus in NL is het niet helemaal duidelijk hoe er zou "moeten" worden gehandeld.

In Curacao is het ook niet duidelijk hoe er zou "moeten" worden gehandeld. Als de verhouding rechterlijke macht - wetgevende macht in Curacao dezelfde is als in Nederland, dan mogen regering plus parlement zelf bepalen hoe nu verder te gaan (ze mogen zelf de Grondwet uitleggen, ongehinderd door wat de rechter ervan zou vinden).

Als de regering op één of andere manier gevolg gaat geven aan de motie van wantrouwen, dan kan dit uiteindelijk nieuw staatsrecht opleveren. Daarvoor moet dan bij regering en parlement de overtuiging ontstaan dat een bepaalde manier van handelen de "juiste" is.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
royston



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 21


BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2012 5:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik denk dat dit onderwerp heel interessant en belangrijk is om te onderzoeken en te volgen, juist doordat het nog nooit in nederland is voorgekomen, zou goed zijn om een graad van zekerheid te hebben wat de uitkomst moet zijn als zo'n situatie zich ooit in nederland afspeelt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2012 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

royston schreef:
ik denk dat dit onderwerp heel interessant en belangrijk is om te onderzoeken en te volgen, juist doordat het nog nooit in nederland is voorgekomen, zou goed zijn om een graad van zekerheid te hebben wat de uitkomst moet zijn als zo'n situatie zich ooit in nederland afspeelt.

Interessant is het zeker, maar ik zie geen reden waarom het staatsrecht in Nederland zich in de toekomst op dezelfde manier zou moeten ontwikkelen als het staatsrecht in Curacao (of andersom). Het staatsrecht van Curacao en het staatsrecht van Nederland zijn nu gescheiden rechtssystemen die zich ieder op hun eigen manier kunnen ontwikkelen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds