Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 19:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

overeenkomst van opdracht
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Loesah



Leeftijd: 123
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 42


BerichtGeplaatst: za 02 jun 2007 21:25    Onderwerp: overeenkomst van opdracht Reageer met quote Naar onder Naar boven

zou iemand mij kunnen vertellen wat het verschil is tussen een arbeidsovereenkomst en een overeenkomst van opdracht?

alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 02 jun 2007 21:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij een arbeidsovereenkomst is er sprake van een gezagsrelatie ("in dienst", art 7:610 BW).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Loesah



Leeftijd: 123
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 42


BerichtGeplaatst: za 02 jun 2007 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de woorden "in dienst" moeten dan ook letterlijk in de overeenkomst staan wil het een arbeidsovereenkomst zijn? of zijn er uitzonderingen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 02 jun 2007 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, het gaat erom of er in werkelijkheid sprake is van een arbeidsovereenkomst. Een overeenkomst genaamd "overeenkomst van opdracht" kan in werkelijkheid een arbeidsovereenkomst blijken te zijn. De naam die aan de overeenkomst wordt gegeven of de woorden die in de overeenkomst worden gebruikt vormen slechts een aanwijzing.

Van een arbeidsovereenkomst is sprake wanneer drie elementen aanwezig zijn: arbeid, beloning en gezag.

De woorden "in dienst" haalde ik slechts aan omdat dit is hoe in de tekst van art 7:610 BW het element "gezag" tot uiting komt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Loesah



Leeftijd: 123
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 42


BerichtGeplaatst: za 02 jun 2007 22:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

oke, de dingen die je voor me neer hebt gezet kan ik me wel herinneren over wat ik geleerd heb. maar het zit zo: ik heb een overeenkomst van opdracht voor mijn neus gekregen en ik moet bepalen of het wel of geen arbeidsovereenkomst is.

Quote:
OVEREENKOMST VAN OPDRACHT

De Stichting ---------, hierna te noemen opdrachtgever, vertegenwoordigd door de heer mr.-------------------, directeur, en --------------- voorzitter van het bestuur van de stichting

en

--------------.
geboren ---------------------, hierna te noemen opdrachtneemster, wonende te -------
komen als volgt overeen:

Artikel 1.
Opdrachtneemster stelt zich bij de opdrachtgever in dienst werkzaamheden te verrichten met ingang van 1 januari 2007. De werkzaamheden houden in dat opdrachtneemster administratief ondersteunende werkzaamheden verricht. De omvang van de werkzaamheden is 12 uren per maand.

Artikel 2.
De overeenkomst is aangegaan voor de bepaalde duur van een jaar.

Artikel 3.
Er geldt een proeftijd van 2 maanden.

Artikel 4.
Opdrachtneemster werkt op oproep. Opdrachtneemster is verplicht aan een oproep van de opdrachtgever gehoor te geven.

Artikel 5.
De werkzaamheden worden verricht tussen 9.00 uur en 18.00 uur. Bij de uitvoer van de werkzaamheden houdt opdrachtneemster zich aan de vooraf ontvangen richtlijnen van de leidinggevende.

Artikel 6.
Het loon bedraagt € 9,50 bruto per uur. De opdrachtneemster heeft slechts recht op loon indien en voorzover zij werkzaamheden voor de opdrachtgever heeft verricht, ongeacht of de oorzaak van het niet verrichten van werkzaamheden voor rekening van opdrachtgeefster dan wel opdrachtneemster komt.

Artikel 7.
Bij arbeidsongeschiktheid meldt de opdrachtneemster zich voor 9.00 uur ziek bij de direct leidinggevende. Bij afwezigheid van de direct leidinggevende geeft opdrachtneemster aan op welk adres en op welk telefoonnummer zij die dag te bereiken is. Opdrachtneemster heeft gedurende de eerste 3 dagen van haar ziekte geen aanspraak op aanvulling van haar loon. Na die dagen maakt zij aanspraak op 70% van haar brutosalaris.

Artikel 8.
Het is opdrachtneemster verboden zonder voorafgaande toestemming van opdrachtgever gedurende de looptijd en na beëindiging van de overeenkomst aan derden informatie te verschaffen over de werkzaamheden.

Artikel 9.
Indien opdrachtneemster het in artikel 8 bepaalde overtreedt en/of niet nakomt, verbeurt zij aan de opdrachtgever een direct opeisbare boete ten bedrage van € 50.000, - voor iedere overtreding, evenals een bedrag van € 5.000, - voor iedere dag dat de overtreding voortduurt.
De boete strekt de opdrachtgever tot voordeel. Dit is uitdrukkelijk bepaald in afwijking van artikel 7:650 lid 3-5 BW.

Artikel 10.
Opdrachtneemster wordt geacht elke maand dat zij heeft gewerkt de daarover opgebouwde vakantie-uren met behoud van salaris te hebben opgenomen. Opdrachtneemster heeft aanspraak op het wettelijk vastgestelde aantal vakantiedagen.

Artikel 11.
De opdrachtgever behoudt zich het recht voor de overeenkomst eenzijdig te wijzigen indien hij daarbij een zodanig zwaarwichtig belang heeft dat het belang van de opdrachtneemster dat door de wijziging wordt geschaad, daarvoor naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid moet wijken.

Artikel 12
Op deze overeenkomst is geen collectieve arbeidsvoorwaardenregeling van toepassing.

Aldus in tweevoud opgemaakt te Oisterwijk, -- december 2006, en ondertekend,



--------------- mr. -------------
[/quote]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 02 jun 2007 22:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maak eens een lijstje van aanwijzingen die op "overeenkomst van opdracht" (geen gezag) duiden, en dan een lijstje van aanwijzingen die op "arbeidsovereenkomst" (wel gezag) duiden. Loop artikel voor artikel af.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Loesah



Leeftijd: 123
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 42


BerichtGeplaatst: za 02 jun 2007 22:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

er zijn wel een paar dingen waarbij ik mijn vraagtekens zet als het om een odpracht zou gaan. Op mij komt het over alsof zij een leidinggevende heeft en er dus een gezagsverhouding is.
Heb nog wat op internet gezocht enz.. maar ik vind het moeilijk.. kwartje moet denk ik nog even vallen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 02 jun 2007 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat denk je van artikel 4 en 5: gezag of geen gezag? En natuurlijk spreekt artikel 1 van "in dienst".

In wat voor soort overeenkomst verwacht je bepalingen over proeftijd (art 3), loon (art 6), doorbetaling van loon bij ziekte (art 7), een verwijzing naar art 7:650 (art 9), vakantieopbouw (art 10)?

Sommige artikelen zijn niet helemaal geldig wanneer het om een arbeidsovereenkomst gaat, bijvoorbeeld art 6 (en ik denk ook art 7). Maar als eenmaal sprake is van arbeid, loon en gezag, dan is het een arbeidsovereenkomst. Bij afwijking van dwingende bepalingen uit boek 7, titel 10 gelden de dwingende bepalingen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Loesah



Leeftijd: 123
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 42


BerichtGeplaatst: za 02 jun 2007 22:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sommige dingen zijn gewoon echt onduidelijk voor mij omdat we niet echt in zijn gegaan op deze overeenkomsten. Ook het boek dat ik heb aangeschaft geeft een vrij beknopte omschrijving.

ik denk dat het kwartje nu wel aan het vallen is.

heel erg bedankt voor je hulp!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 02 jun 2007 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Neem me niet kwalijk als ik het mis heb, maar ik krijg de indruk dat je niet het voorgeschreven lesmateriaal hebt aangeschaft (beknopt boek, geen arresten). Als dit klopt, dan is dat een onverstandige manier om te bezuinigen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Loesah



Leeftijd: 123
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 42


BerichtGeplaatst: za 02 jun 2007 23:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nee heb het voorgeschreven boek aangeschaft... maargoed er werd ook gezegt dat ze voor het goedkoopste MAAR wel complete boek gekozen hebben.. wat ik me nu toch sterk afvraag..

Voor niemand van de klasgenoten die ik gesproken heb was dit onderwerp echt duidelijk. Dus misschien ligt het niet helemaal aan mij..

Ow en die arresten.. dat lag voor een gedeelte aan mezelf. Wegens ziekte kon ik niet op school komen en toen ik er eenmaal weer kon zijn was het medium waar ik deze vandaan moest halen niet beschikbaar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco Knol



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 598


BerichtGeplaatst: zo 03 jun 2007 3:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is dus een voorbeeld van hoe het niet moet. Dit is een arbeidsovereenkomst. Overigens kunnen alle elementen van een aovk ook bij opdracht van toepassing zijn.

Ter aanvulling op de info die bona reeds zeer terecht gaf; je moet je ook altijd afvragen wat iemand verdient. In casu moet je je voorstellen dat iemand € 9,50 per uur verdient en daarvan ook nog eens 19% BTW moet afdragen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds