Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 20 mei 2024 8:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

ontslagtermijn langer dan 1 maand?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
faya




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 61


BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 20:59    Onderwerp: ontslagtermijn langer dan 1 maand? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naar aanleiding van een andere topic waarin ik offtopic ging....

Ik heb een nieuwe baan en ga over 2 weken beginnen. Ik heb binnen de gemeente waar ik nu werk als secretaresse bij elke juridische afdeling gesolliciteerd en elke p&o adviseur gevraagd om mij op de hoogte te stellen van een eventuele vertrek van een jurist. Ik heb dit een half jaar vol gehouden en bijna door mijn spaarcenten heen omdat ik sinds september geen studiefinanciering ontvang. Mijn laatste interne sollicitatie was bij een afdeling waar iedereen met vakantie was (voor 2 januari moest de sollicitatie binnen zijn). Ik hoorde maar niets en belde regelmatig om te vragen hoe het zat met mijn sollicitatie. Tot ik een telefoontje kreeg van onze p&o adviseur voor een voor-sollicitatiegesprek. Ik had niet echt hoop meer door alle afwijzingen maar de uitnodiging gaf mij hoop, ik natuurlijk alle relevante studieboeken doorgenomen, geen afscheid feestje gehouden met mijn zusje die voor 6 maanden stage loopt in mijn buitenland etc. Kom ik 14.30 de kamer in lopen zegt ze: ik wou je even zeggen dat de vacature is vervuld door een externe. Jankend door het veld geslagen heb ik toen besloten om het via het uitzendbureau te proberen. Voor mij zijn er dus duidelijk geen toekomst perspectieven bij deze gemeente.

Ik solliciteerde via Randstad en een week later was het geregeld. Mijn chef hield ik in het begin op de hoogte maar na zoveel afwijzingen wilde ik hem niet meer van te voren op de hoogte stellen om na korte tijd weer te vertellen dat het niets was geworden. Nu vind hij dat ik hem geen tijd geef om een vervanger te zoeken. Dit had ik voorzien. Op vrijdag werk ik alleen en heb afgesproken met mijn nieuwe werkgever dat ik anderhalf maand niet op vrijdag werk. Voor mij is dat voldoende omdat er nog 3 andere secretaresses zijn op de overige dagen. Hij wilt mij nog 3 maanden vasthouden. In mijn contract staat dat het ontslagtermijn tussen de 1 en 3 maanden is. Ik moet dit dus in overleg met mijn leidinggevende regelen. Ik werk nu precies 2 jaar, hoef geen werk over te dragen en geef hem 1,5 maand de tijd om iemand te regelen of om een van de andere dames op vrijdag te laten werken indien mogelijk. Ik vind dat ik in mijn gelijk sta omdat 1 tot 3 maanden niet verder is uitgewerkt moet je volgens mijn redenering terug vallen op het arbeidsrecht. (Ik ben 2 dagen ambtenaar en val onder het ambtenaren recht).

Mijn vraag is heb ik gelijk of zie ik iets over het hoofd. Het is een heel verhaal geworden. Dit heb ik gedaan om aan te geven dat ik het intern heb geprobeerd, hem in eerste instantie op de hoogte heb gehouden en trouwens ook tijdens mijn beoordelingsgesprek in januari heb verteld dat ik nog steeds aan het solliciteren ben. Ook van die vervelende sollicitatiegesprek wat binnen onze dienst met onze p&o adviseur was, is hij op de hoogte.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 21:16    Onderwerp: Re: ontslagtermijn langer dan 1 maand? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het enige wat van belang is, is de opzegtermijn.

Hoe dat bij ambtenaren werkt is mij niet zo duidelijk. Ik lees hier inderdaad:
Quote:
Een ambtenaar kan formeel gezien zelf geen ontslag nemen. Hij of zij dient aan het bevoegde gezag te vragen of hem ontslag kan worden verleend. Dit verzoek is echter een formaliteit. Het ontslag moet op verzoek in principe altijd worden verleend. Er moet wel een opzegtermijn van tussen de één en drie maanden in acht worden genomen.

Overigens: je hebt als ambtenaar dus geen contract, maar een aanstelling.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe die opzegtermijn van "tussen de één en drie maanden" werkt, maar het lijkt me stug dat je baas bij het vaststellen ervan volledig vrij is.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 22:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor rijksambtenaren (ben je niet, maar ok) geldt art 94 Algemeen Rijksambtenarenreglement:
Quote:
Artikel 94

1. De ambtenaar wordt op zijn aanvraag ontslag verleend.

2. Behoudens in het geval, bedoeld in artikel 34e, eerste lid, wordt dit ontslag verleend met ingang van een dag niet vroeger dan een maand of later dan drie maanden na de dag, waarop de aanvraag om ontslag is ingekomen.

[...]

Ik ben bang dat het bestuursorgaan dat je heeft aangesteld moet besluiten welke termijn in jouw geval wordt aangehouden. Daarbij zal het wel de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht moeten nemen. Dan moet ik terugkomen op wat ik eerder schreef in die zin dat voor het vaststellen van de opzegtermijn de wederzijdse belangen zullen meespelen (en daarnaast het gelijkheidsbeginsel, willekeurbeginsel, etc.).

Helaas kan ik je niet echt helpen, omdat ik verder niets van ambtenarenrecht weet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
faya




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 61


BerichtGeplaatst: di 20 feb 2007 12:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bonafides, bedankt voor je antwoord. Mijn leidinggevende heeft ons gesprek met een week uitgesteld, die week erop ga ik al aan de slag via Randstad. Hierdoor wordt mijn ontslagtermijn met 2 weken verlengd omdat er geen gesprek heeft plaatsgevonden. Ik begrijp dat je niet thuis bent in het ambtenaren recht maar dit kan hij mij toch niet flikken? Doordat hij andere zaken boven een 5 minuten durend gesprek stelt is niet mijn probleem. Ik word ondertussen gek. Ik hou jullie op de hoogte.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 20 feb 2007 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey faya,

vervelend voor je om zo aan het lijntje te worden gehouden terwijl je juist je energie wilt richten op een nieuw hoofdstuk!

Bestaat er niet zoiets als een ambtenaren vakbond waar je informatie kunt inwinnen? Ik kan me niet voorstellen dat er ook voor deze situatie niet gewoon duidelijke regels gelden. Dat wij ze niet kennen betekent niet dat ze niet bestaan! Wink (Hoewel bona's kennis vaak wel indicatief is Laughing )

Een opzegtermijn oprekken met dit soort smoesjes lijkt me evident ongeldig. Echter de vraag is dan natuurlijk wat je eraan kunt doen, en in hoeverre je naar redelijkheid mee moet gaan met de eisen van je baas.
Het klinkt alsof je van P&O niets hoeft te verwachten aan goed advies, maar wellicht is er iemand in de organisatie ('hoger', die verder los staat van de relatie tussen jou en je baas) die je van advies kan dienen?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco Knol



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 598


BerichtGeplaatst: di 20 feb 2007 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De gemeente CAO is op onderstaande link te vinden.
http://www.car-uwo.nl/

Feitelijk is de bepaling hetzelfde als bij de rijksambtenaren. De werkgever kan overigens op verzoek van de werknemer van de genoemde termijnen afwijken. Heb je al een (aangetekende) brief verstuuird aan de gemeente waarin je verzoekt om ontslag en verzoekt om je dit op kortst mogelijke termijn te verlenen? Op die manier dwing je de gemeente een beslissing te nemen en kan het uitstellen van een gesprek door je leidinggevende niet tot verlenging van de opzegtermijn leiden. Ze zijn immers verplicht die beslissing binnen een bepaalde termijn te nemen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
faya




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 61


BerichtGeplaatst: di 20 feb 2007 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben naar personeelszaken geweest: zoek het uit met je leidinggevende. Ik ben naar onze p&oadviseur geweest: zoek het uit met je leidinggevende. Zodra ik thuis ben ga ik contact opnemen met abvakabo. Ik vind dat ze het teveel laten afhangen van 1 persoon. Ik ben al naar mijn chef zijn leidinggevende geweest en hij is juist heel blij voor me. Als hij deze week geen gesprek met mij aangaat is het voor mij of naar zijn chef of mij vrijdag ziek melden. Ik heb het helemaal gehad, im plaats van blij zijn voel ik me steeds verrotter. Ik heb inmiddels al contact gehad met het uitzendbureau, zij weten ervan en overleggen met de opdrachtgever. Mocht ik de baan kwijt raken hierdoor, dan heb ik een strafrechtadvocaat nodig want mijn chef is dan nog niet jarig.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Marco Knol



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 598


BerichtGeplaatst: di 20 feb 2007 17:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik je twee tips mag geven:

1.
Niet ziek melden. Ik ben zelf verzuimcoördinator en doe arbeidsrecht. Er zal hooguit geconstateerd worden dat er een conflict is en dat je niet ziek bent. Dat levert alleen maar meer gedonder op.

2.
Een strafrechtadvocaat heeft ie niet nodig. Wel een arbeidsrechtadvocaat of een civiel jurist. Als ie nog niet jarig is vermoed ik eerder dat jij een strafrechtadvocaat nodig hebt ter verdediging. Twisted Evil

Uiteraard is het vervelend dat je wordt teruggestuurd naar je leidinggevende, maar formeel hebben ze gelijk. Ik zou dus direct naar je leidinggevende gaan. Wil die geen gesprek aangaan dan sta je 5 minuten later weer bij P&O of bij zijn chef. En ik zou mijn chef de vraag voorleggen hoe hij denkt dat je zult functioneren de komende tijd als hij jou niet enigzins tegemoet komt. Twisted Evil

Overigens, de oorzaak van het probleem lijkt me toch meer bij P&O te liggen dan bij jouw chef.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2007 0:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Faya schreef:
Ik ben al naar mijn chef zijn leidinggevende geweest en hij is juist heel blij voor me.
Dan mag die nu wel eens even in actie komen, dunkt mij. Anderhalve maand is echt wel een heel redelijke termijn. Voor het overige is een secretaresse redelijk makkelijk vervangbaar, dus ik zie echt niet waarom je huidige chef zo dwarsligt.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2007 0:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco Knol schreef:
2.
Een strafrechtadvocaat heeft ie niet nodig. Wel een arbeidsrechtadvocaat of een civiel jurist. Als ie nog niet jarig is vermoed ik eerder dat jij een strafrechtadvocaat nodig hebt ter verdediging. Twisted Evil


Dat zei ze toch ook, dat zij zelf een strafpleiter nodig zou hebben?

Zeg, in welke gemeente werk je, als het niet te ver weg is wil ik best jouw baantje overnemen Very Happy
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
faya




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 61


BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2007 15:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het ziet er naar uit dat het goed komt. Ik heb nog geen gesprek met hem gehad maar wel een van de andere secretaresses gesproken. Zij gaat maandags werken en de vrijdag werk ik nog 1,5 maand. Hij neemt ook vandaag contact met het uitzendbureau op om iemand te zoeken voor 2 dagen.

Marco ziek melden zie ik ook als laatste optie maar ik voelde me zo machteloos. En die strafpleiter is inderdaad voor mezelf Twisted Evil .
Tiksimone op dit moment heeft hij een gesprek met zijn leidinggevende van mijn collega heb ik begrepen dat het over mij gaat... Ik ben benieuwd.
Miriam ik stuur je een pb met info.

Groetjes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
faya




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 61


BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2007 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kreeg net het verlossende telefoontje. Het is rond. Ik werk alleen nog volgende week maandag en tot eind maart alleen op de vrijdag, daarna ben ik helemaal weg.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2007 16:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat lijkt me wel een soort van felicitatie waard !
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2007 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Super!
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds