Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 30 apr 2024 15:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

onterven
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tallie



Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 38


BerichtGeplaatst: za 09 dec 2006 18:42    Onderwerp: onterven Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Weet niet of dit het juiste topic is waar ik mijn vraag kan stellen.

Om een lang verhaal kort te maken,ik en mijn man willen graag ons zelf onterven hebt betreft zijn ouders,dus mijn schoonouders.
Het is namelijk zo dat mijn schoonouders toren hoge schulden hebben,omdat wij al geruime tijd steeds weer onenigheid over van alles en nog wat hebben en bang zijn als hen er wat gebeurd dat wij dan voor de schulden moeten opdraaien.

Mijn vraag luid: Welke stappen moeten wij hierin ondernemen?
Hoeveel kost zoiets als je dit bij de notaris laat vast
leggen.
Moet mijn schoonouders hiervoor op de hoogte gesteld worden en moeten zij dit ook ondertekenen of iets dergelijks?

Het is wel zo dat zij zelf helemaal geen testament of iets dergelijks hebben vast laten leggen.
Mijn man heeft nog twee zussen,moeten die hierook van op de hoogte worden gesteld?

Wie o wie kan ons hierbij helpen op onze vragen.

Alvast bedankt hiervoor.

Vr groetjes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 275


BerichtGeplaatst: za 09 dec 2006 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij kun je gewoon, op het moment dat er sprake is van een erfenis, deze erfenis verwerpen.

Dan ben je formeel gezien nog onbekend met de uiteindelijke inhoud. Je kunt dus niet pas kiezen nadat er bekend gemaakt is of en hoeveel schulden er zijn.

Maar ik weet niet goed hoe het verder in zijn werk gaat. Voor zover ik weet hoef je niet actief vooraf al iets te regelen....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tallie



Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 38


BerichtGeplaatst: za 09 dec 2006 21:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Als ik het dan goed begrijp kunnen wij dat op het moment als er sprake is van overlijden?

Moet dat dan niet van tevoren geregeld worden?

Het lijkt mij dan zo onlogisch,want stel dat deze mensen nu pas over bv een jaar of vier overlijden en dan zou er ineens heel veel geld zijn bv door een loterij te winnen ofzo,dan zou je dan gek zijn dat je je laat onterven.
Begrijp je wat ik bedoel.

Je zou dit toch al van tevoren aan moeten geven,want dan zou ieder ja pas op het moment wachten dat zijn of haar ouders overlijden en dan eerst kijken hoeveel geld er is,en als blijkt dat die mensen veel schulden hebben je overal afstand van gaat doen.

Maar alvast bedankt voor u antwoord,hoop dat er nog meer adviezen komen..

vr groetjes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 09 dec 2006 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer je reden hebt aan te nemen dat de schulden hoger zijn dan de baten kun je de erfenis inderdaad verwerpen.

Een andere mogelijkheid is het beneficiar aanvaarden.

Op deze pagina vind je wat meer uitleg over e.e.a. En ook deze pagina geeft je kort wat meer informatie.

Belangrijk voor jullie is er goed op te letten op geen enkele manier blijk van aanvaarding te geven als je wilt verwerpen. Dus niet een paar dierbare familiebezittingen uit het huis halen of de eettfel brengen naar iemand die het zo goed kan gebruiken.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
lexine








Berichten: 112


BerichtGeplaatst: za 09 dec 2006 21:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Men kan zichzelf niet onterven via een akte.
Na het moment van overlijden moet er een akte van erfrecht worden opgesteld. Dit gebeurt door een notaris. De akte is nodig om de erfgenamen te kunnen laten handelen in de boedel. Zonder zo een akte kunnen bankrekeningen niet worden beheerd, is het niet mogelijk huizen uit de erfenis te verkopen, of op naam van de erfgenamen te stellen, en alle andere administratieve handelingen welke bij de afhandeling van de erfenis horen kunnen anders niet worden uitgevoerd.
Als de notaris haar werk goed doet, worden alle erfgenamen, angeacht de grootte van het erfdeel, aangeschreven. De erfgenamen, jouw man dus, hebben vervolgens drie opties.
1) Zij aanvaarden hun erfdeel. Dan aanvaarden zij hun totale erfdeel, dat zijn dus de lasten (schulden) en de baten (geld, goederen en dergelijke)
2) Zij verwerpen hun erfdeel. Dan zijn zij niet aansprakelijk voor de schulden, maar hebben ook geen recht op goederen uit de erfenis. Geen enkel recht. Let op dat als een ouder overlijdt, de andere ouder doorgaans het vruchtgebruik van de erfenis houdt, ook van de kindsdelen. Die kindsdelen zijn de erfdelen van de kinderen, maar de kinderen kunnen die pas opeisen als de andere ouder ook is overleden. Als het erfdeel in haar geheel wordt verworpen, hebben de erfgenamen die dat doen later geen enkel recht op hun erfdeel bij het overlijden van de tweede ouder. Als er geen testament is, is dit een complexe zaak.
3) Men kan beneficiair aanvaarden. Dit betekent dat men het batig deel van de erfenis aanvaard. Dat wil zeggen, als er na aftrek van alle schulden, nog iets in de erfenis is blijven zitten, of als schuldeisers delen van de goederen niet wensen te hebben, de erfgenaam recht heeft op het erfdeel van wat overblijft. Dat lijkt de meest verstandige optie in jullie geval.

Let wel op dat de notaris jullie goed voorlicht. De kosten van de notaris zijn overigens voor alle erfgenamen, tenzij een erfgenaam zich verzet tegen de keus van notaris.

Welke optie men kiest wordt aaan alle erfgenamen meegedeeld. Iedereen weet waar men aan toe is. Let wel, erfenissen zijn DE bron van spanningen binnen de familie. Het is verstandig voor het overlijden met de erfgenamen eens rond de tafel te gaan zitten en alvast afspraken te maken. Dit lijkt lijkenpikkerij, maar het kan ellende voorkomen.
Om allerlei onaangename zaken te voorkomen, is het meestal wijs een notaris te kiezen, en die de afhandeling van de erfenis te laten doen, als er tenminste wat af te handelen valt.

Kortom, jullie kunnen je beschermen, optie 2 en 3.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 09 dec 2006 21:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tallie schreef:
Je zou dit toch al van tevoren aan moeten geven,want dan zou ieder ja pas op het moment wachten dat zijn of haar ouders overlijden en dan eerst kijken hoeveel geld er is,en als blijkt dat die mensen veel schulden hebben je overal afstand van gaat doen.

Nee, je hoeft dit niet van tevoren aan te geven. Ja, dan kun je inderdaad eerst eens kijken hoeveel geld er is voordat je de erfenis aanvaardt. Dat is ook het hele idee van "beneficiair" aanvaarden.

Als het niet zo was zou je kunnen worden overvallen door erfenissen van personen die je niet eens persoonlijk hebt gekend en die je na hun dood met hun schulden opzadelen. Dat zou toch pas echt onlogisch zijn?

(Niet dat ik het vreemd vind dat je dacht dat het anders werkte, maar gelukkig is het wat dit betreft dus wel prettig geregeld.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tallie



Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 38


BerichtGeplaatst: za 09 dec 2006 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik wil jullie hartelijk bedanken voor jullie antwoorden.
Wij zullen gaan kijken wat de beste oplossing is.
Alleen het is heel jammer dat wij met 1 van zijn zussen totaal geen kontakt meer hebben,en samen rond om de tafel word dan ook een heel groot probleem.
Echter heb ik laatst wel aan zijn moeder doorgegeven dat als dit alles,en dan bedoel ik dat zij steeds maar schulden maakt en ook steeds rekeningen niet betaald en steeds erg ver in het rood staat,en steeds maar geld bij ons komt lenen terwijl haar man van niets weet,wij ons zullen gaan onterven,want wij zijn echt heel bang dat wij er straks voor komen te staan.
Wat je ook tegen haar zegt dat ze beter met haar geld moet omgaan of hulp moet gaan zoeken,mevrouw trekt zich er niets van aan,en straks zitten wij met de gebakken peren.
Daar pas ik en mijn man echt voor.
Aangezien zijn vader al rond de 70tig is en het afgelopen jaar ernstig ziek is geweest heb ik haar op de gevolgen gewezen,dat als hij er straks niet meer is dat zij het dan nog met veel minder geld moet stellen,en ja als ze nu al niet rond komt hoe moet dat dan wel als hij er niet meer is,en daarom ben ik zo bang dat wij als zij er niet meer is,en geloof me hoop dit echt niet hoor,maar dat wij er dan voor staan en aangezien ik weet dat beide zussen van mijn man bij de kredietbank zitten en omdat zij ook helemaal geen geld hebben dat wij er dan aan moeten geloven,en wij hebben ook kinderen waar ik het duizendmaal liever aan geef als jullie mij begrijpen.

Dus weet ook niet hoe dit dan allemaal zit omdat zijn zussen ook met torenhoge schulden zitten,dat als er wat gebeurd of wij er dan helemaal alleen voor moeten opdraaien.
Daarom willen wij dit graag voor die tijd geregeld hebben,en als ik dit met zijn ouders moet bespreken ben ik of wij daar toe bereid en dan zeggen wij ook wel eerlijk waarom.

Hoop dat jullie mij niet een persoon vinden die uit is op geld,nee absoluut niet,wil gewoon graag ons gezin voor problemen beschermen,want geloof mij dit gaat werkelijk gebeuren en dit wil ik en mijn man niet.

bedankt nogmaals.....vr groetjes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 09 dec 2006 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar er valt op dit moment dus niets te regelen, je kunt voor zover ik weet niet bij voorbaat een erfenis (van iemand die nog moet komen te overlijden) verwerpen. Maak je dus over die erfenis nu geen zorgen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tallie



Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 38


BerichtGeplaatst: za 09 dec 2006 23:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Oke ik zal het naast mij neerleggen,maar komt omdat er de laatste tijd zich dingen hebben voorgedaan waar wij ons wel druk over maakten.

Goed wij zullen tegen die tijd als er wat mocht gebeuren,en nogmaals hoop dat dat echt nog lang uitblijft,stappen gaan ondernemen als dat nodig blijkt te zijn.

Bedankt voor jullie reacties,

vriendelijke groetjes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds