minderjarig
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken
Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: minderjarig Auteur: alfred BerichtGeplaatst: do 26 mei 2005 17:54
    —
Hallo iederéén.

Ik zal met de deur in huis vallen ik heb een relatie met een meid van 16.
Nu wil ze met me samenwonen (haar ouders zijn het hier niet mee eens)

Grote problemen heeft ze thuis maar niet om ons gelukkig.
Van mij mag het, maar de vraag is mag dit in nederland en kunnen ouders hier beswaar tegen maken, zoja welke dan?

Vriendelijke groet Alfred

#2:  Auteur: In Libris Libertas (gast) BerichtGeplaatst: zo 05 jun 2005 11:05
    —
Hallo Alfred,

Volgens de wet is je vriendin minderjarig, en minderjarigen staan onder ouderlijk gezag. Haar ouders hebben de plicht en het recht zijn kind te verzorgen en op te voeden. Shocked

Dus de plicht en het recht...

#3:  Auteur: In Libris Libertas (gast) BerichtGeplaatst: zo 05 jun 2005 11:17
    —
Alfred,

Ook je vriendin dient rekening te houden met de wettelijke boevoegdheden van haar ouders.

Ik denk dat haar ouders de wettelijke bevoegdheden kunnen claimen.

Wat is het probleem dat ze thuis heeft?

#4:  Auteur: ikkuh BerichtGeplaatst: zo 05 jun 2005 20:01
    —
dat ze met een ouder man wil samen wonen en nog niet meerder jarig is, is dat het probleem? Denk dat ik mij als ouder dat heel goed kan voorstellen, en ouders kunnen heelveel maken en breken, zeg maar , zolang ze nog geen 18 is.

Tot je 18e ben je afhankelijk van je ouders. Ze zijn wel diegene die je groot heb gebracht, en je tot een volwaardig mens heb gemaakt, die je nu bent..

#5:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: zo 05 jun 2005 20:18
    —
In principe mag je minderjarige vriendin gewoon met jou samenwonen als zij dat wil. Dat ze minderjarig is heeft gevolgen voor de rechtshandelingen die zij mag aangaan, ze mag bijv. nog niet trouwen ( alleen als ze zwanger is), dat mag pas als ze meerderjarig is, en zo zijn er nog wat andere dingen.
Maar een minderjarige heeft nog altijd wel het recht te gaan en staan waar zij wil. Dus samenwonen is geen probleem, en ouders kunnen hier geen bezwaar tegen maken.
De ouders hebben overigens wel de plicht in de kosten van onderhoud en studie te voorzien tot zij 21 is, of zij dan uit huis woont of niet maakt niks uit.
Toch lijkt het me altijd verstandiger een goede relatie met je ouders te houden en niet zomaar weg te gaan, met een aantal gesprekken is zoiets misschien toch wel op te lossen?

#6: reactie Auteur: alfred BerichtGeplaatst: ma 06 jun 2005 17:24
    —
Hallo allemaal

Vriendelijk bedankt voor jullie reactie.
Ze wil perse uit huis, ze heeft een erg slecht band met haar ouders en andere broertjes en zusjes.
Erg veel ruzie thuis en een heel erg strenge opvoeding die ze geven.
Dus ze wil met me samen wonen, en een gesprek hier in met haar ouders is niet mogelijk.

Ik wil haar niet verliesen ben dolgelukkig met haar en we spreken dus altijd erg geheimzinnig af.

Ik heb wel gedult tot dat ze 18 is maar zij wil dit zo snel mogelijk .
Als ze bij me zou komen wonen weet ik zeker dat haar ouders hier werk van gaan maken.

Mij was de vraag of de ouders van haar hier iets tegen kunnen doen?
Als ze hier iets aan doen hoelang gaat zoiets duren?
Als dit een proces van een jaar of langer word, is ze dus inmiddels al bijna 18 Wink

Vriendelijke groet Alfred

#7:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: ma 06 jun 2005 19:32
    —
Hoi,
Zoals ik al zei zou ik niet weten wat haar ouders hier, juridisch, tegen kunnen doen. Een kind heeft geen verplichting ofzo om thuis te wonen. Dus of ze nou 18 is of 16 maakt wat dit betreft niet uit.

#8:  Auteur: In libris libertas BerichtGeplaatst: ma 06 jun 2005 22:16
    —
Beste Alfred,

Wat EVA schrijft daar ben ik niet zeker van...

De wet zegt: Art. 1:12 BW Een minderjarige volgt de woonplaats van hem die het gezag over hem uitoefent.
De wet zegt ook: Art. 1:11 BW Een natuurlijk persoon (vriendin) verliest zijn woonstede door daden, waaruit zijn wil blijkt om haar prijs te geven.

Ik sluit mij aan bij de goede adviezen. Zorg dat het niet zover moet komen dat de rechter zich hierover gaat uitspreken. Als met de ouders niet te praten valt moet je misschien je vriendin overtuigen dat het veel verstandiger is te wachten tot ze meerderjarig is. Ik denk dat je vriendin natuurlijk vergelijkt tussen onder de strenge regels thuis of lekker vrij en onder het juk van haar ouders vandaan bij jou wonen. De keuze is dan wel heel gemakkelijk. Shocked

#9:  Auteur: ikkuh BerichtGeplaatst: di 07 jun 2005 16:23
    —
Wie weet vinden haar ouders haar wel onhandelbaar, ze is tenslotte niet voor niets een puber, met puberneigingen.

Denk er om dat als je stappen wilt gaan ondernemen, dat haar ouders het haar ook moeilijk kan maken, bv door naar een gesloten internaat toe te sturen.

Vooral als je vriendin van buitenlandse afkomst is, zou ik heel voorzichtig zijn.

Daar is een totaal andere normen en waarde, en dan "pak "je hun dochter nog af ook..

Laat alles tijdje betijen, voor je stappen onderneemt, ..en ga een goed gesprek aan met haar ouders, zonder je vriendin er bij, laat hun hun verhaal ook eens doen.

#10:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: di 07 jun 2005 18:41
    —
Hm, dat de afspraken zo geheimzinnig moeten doet even een (alarm-)belletje rinkelen bij mij.

Ken je haar ouders wel, eigenlijk? En hoe oud/jong ben jij dan?

Mocht dat wel zo zijn: misschien kun je tot een deal met beide partijen komen: dat je het niet samenwonen noemt, maar dat zij wel geregeld bij jou mag slapen en zijn.

Ik denk dat je vriendin wel een probleem krijgt met haar ouders als zij het doordrijft, maar niet echt met een rechter of een verplichte terugplaatsing ofzo. In dit soort gevallen wordt toch ook wel gekeken naar de leeftijd van het kind en ze is nu eenmaal geen 12 jaar.

Maar goed, je kunt je ook in alle ernst afvragen of je wel als "vluchtportaal" wilt fungeren voor een dame die je nu wel blij maakt, maar die ongetwijfeld niet bij je blijft.

#11:  Auteur: Lotte BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2005 12:31
    —
tikSimone schreef:
Maar goed, je kunt je ook in alle ernst afvragen of je wel als "vluchtportaal" wilt fungeren voor een dame die je nu wel blij maakt, maar die ongetwijfeld niet bij je blijft.


Dat vind ik wel een beetje ver gaan. Wij zijn niet in de positie om over iemands relatie te ordelen!

Alfred, helaas kan ik je niet helpen. Ik ben niet ver genoeg in mijn studie om je van alle feiten op de hoogte te stellen.

#12:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: do 09 jun 2005 11:29
    —
Iemand van 16 jaar wordt echt niet in een internaat gestopt als ze bij haar vriend wil wonen en haar ouders willen dat niet hoor!! Het gaat hier, zoals tiksimone al zei, niet om een klein tienermeisje van 12 die nog niet eens in de puberteit is ofzo.
Ouders zitten nou eenmaal niet met een draadje vast aan hun kinderen en kinderen worden zelfstandig, al snap ik helemaal wat die ouders bedoelen maar een kind heeft echt de vrijheid om te wonen waar die wil, vanaf een jaartje of 16. Of het moet in een crackpand zijn ofzo maar in principe kunnen ze daar niks tegen doen.
Maar probeer het eerst uit te praten zoals ik al zei.

#13:  Auteur: alfred BerichtGeplaatst: do 09 jun 2005 14:14
    —
Hallo allemaal.


Helaas heeft praten geen zin met de ouders, heb ze twee keer gezien toen we nog niets hadden.
Zou niet eens durven, ze zijn redelijk agresief.

Het beste zoals al gezegt is de rust houden en proberen haar te overtuigen dat ze maar beter even thuis kan blijven wonen (maar goed dan sta ik te liegen Wink

Over de relatie kan natuurlijk niemand oordelen ik zelf kan dat al niet eens, zekerheid heb je nooit.
De liefde is gelukkig wel erg goed ondankt het feit dat ik 38 jaar oud ben.

Maar kan haar heel goed begrijpen als ze weer wat heeft thuis ,bijvoorbeelt 2 maanden huisarrest om onbenullige dingen.
Gooi en smijtwerk bij haar thuis is vrij normaal geloof ik haha.
En bij elkaar slapen met toestemming zit er echt niet in (helaas)

Maar goed het ging mij er om dat als ze wel in één keer voor de deur staat wat ik dan het beste kan doen.

Ben wel goed op weg geholpen door jullie andweerden.


Alfred Laughing

#14:  Auteur: peetjepeet BerichtGeplaatst: do 09 jun 2005 14:26
    —
mijn broer is ook eens gaan samenwonen met een te jonge vriendin haar ouders waren er ook op tegen. toen heeft mijn broer toestemming gevraagd aan de koningin. Nadat de toestemming van de koningin binnen was mochten ze gewoon samenwonen, dit is nu zo'n 15 jaar geleden weet niet of dit nog steeds gaat. je moet wel aangeven dat je financieel verantwoordelijk voor haar bent tot de leeftijd van 18 jaar (geloof ik)

#15:  Auteur: Michèle BerichtGeplaatst: do 09 jun 2005 17:52
    —
alfred schreef:
De liefde is gelukkig wel erg goed ondankt het feit dat ik 38 jaar oud ben.



Goeiemorgen?! Vind je het gek dat haar ouders het er niet mee eens zijn?
Ook al zullen er best relaties zijn die stand houden met zulk leeftijdsverschil, die reeds aanwezige alarmbellen waar TikSimone het over had staan nu luidkeels te loeien.

Maar goed, als dit die éne op de miljoen relaties is die wel degelijk oprecht zijn, tipje voor je:
geef haar een paar jaar de tijd en de ruimte!
Bijvoorbeeld, in ieder geval tot ze 18 is.
Samen gaan wonen is sowieso een grote stap, en de druk is in jullie geval alleen maar groter. Hoewel het nu misschien lastig is, geef je haar op die manier de tijd om aan je relatie te wennen en erin te groeien, en verklein je de kans dat ze zich op een dag realiseert dat je alleen maar misbruik van haar hebt willen maken, of dat nou je bedoeling was of niet.



Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ga naar pagina 1, 2  Volgende  Laat alle berichten zien
Pagina 1 van 2

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl