Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 10:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

maandag 23 maart 2015 Interpretatie griffierechten rechtbank
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Karel Runsel



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 23 mrt 2015 10:13    Onderwerp: maandag 23 maart 2015 Interpretatie griffierechten rechtbank Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deel 1

Om het in eerste instantie als voorbeeld simpel te houden:

De Rechtbank in plaats X zegt, u mag door rood licht rijden en Rechtbank Y stelt dat het verboden is.

Indien een dergelijke vraag aan alle 11 rechtbanken in Nederland wordt gesteld, dan moet het antwoord van alle rechtbanken zijn: U mag NIET door rood licht rijden.

In de onderstaande situatie heb ik te maken dat ik van de ene rechtbank wel door rood en bij de andere niet door rood licht mag rijden.

In het verleden (2008) is er een procedure gevoerd X als zijnde eiser een BV i.o. waarvoor een bedrag van € 3.965, - aan griffierecht is betaald op basis van een niet natuurlijk persoon.

Daar ik inmiddels begrepen had, dat een BV i.o. als een natuurlijk persoon dient te worden beschouwd heb ik de Rechtbank hierover aangesproken omdat op basis van zijnde een natuurlijk persoon het griffierecht ca. € 1.100,- bedraagt en indien mijn conclusie juist zou zijn en zoals u zult willen en kunnen begrijpen, het teveel betaalde bedrag wenste terug te ontvangen.

De rechtbank in deze heeft mij niet ontvankelijk verklaard en geeft als motivatie op dat dit gebaseerd is op een uitspraak is van de Hoge Raad der Nederlanden alsmede dat de termijn om in verzet te gaan is verstreken.

Op mijn verzoek waar ik deze uitspraak dan zou kunnen vinden, wordt als antwoord gegeven dat het niet de taak van de Rechtbank is om klager van juridisch advies te dienen en dat ik maar op Google moet zoeken onder BQ2800 ( een onderdeel Wet griffierechten burgerlijke zaken) om na te kunnen gaan dat een BV i.o. een niet natuurlijk persoon is, hetgeen voor een leek ondoenlijk is, daar dit ongeveer 488 resultaten oplevert.

U moet dit maar eens nagaan. Blijkbaar is griffierecht voor een ruime interpretatie vatbaar.

Ik heb dezelfde vraag gesteld aan de overige 10 rechtbanken in Nederland hetgeen zeer wisselende antwoorden heeft opgeleverd.

Gelet op de niet eensluidende informatie voorziening van de 11 rechtbanken, waarvan u onderstaand een resumé aantreft en waarvan 3 rechtbanken de mening zijn toegedaan dat een BV i.o. een natuurlijk persoon is, de overige geven geen of een afwijkend antwoord of verwijzen naar het juridisch loket, dat echter geen civiele zaken in behandeling neemt.

Uiteraard heb ik hier een persoonlijk financieel belang bij, maar het komt mij voor dat er in de loop der tijd in Nederland meer zaken aanhangig zijn gemaakt op basis van een BV i.o. en dan kan het niet zo zijn, dat Rechtbank A een ander tarief berekend dan Rechtbank B. Het tarief dient, los gezien van de hoogte van het te eisen bedrag, in alle gevallen gelijk te zijn, hetgeen blijkbaar niet het geval is.

Naar mijn mening dient voor iedere rechtbank hetzelfde tarief te gelden en m.i. niet zoals gesteld door De Rechtbank X dat de rechter het tarief bepaald, hetgeen een behoorlijke mate van rechtsongelijkheid oplevert en hierbij nog opgemerkt dat degene, in welke juridische vorm dan ook, als eiser uitsluitend en alleen kan procederen bij de rechtbank waar gedaagde qua vestigingsplaats (KvK inschrijving) onder valt, zodat eiser aan een vorm van willekeur onderhevig is hetgeen niet bevorderlijk zal zijn aangaande een zuivere procedure voor een aan te spannen rechtszaak.

Het komt mij voor, indien aan een rechtbank om nadere motivatie wordt verzocht op basis waarvan een bedrag aan griffierechten wordt geheven er een uitsluitsel dient te worden gegeven.

De Rechtbank X is hiertoe echter niet bereid, dus enige vorm van transparantie is blijkbaar niet aanwezig en/of behoord niet tot de competentie van deze rechtbank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ro-er



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 292


BerichtGeplaatst: ma 23 mrt 2015 16:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uw vraag?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Karel Runsel



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 23 mrt 2015 18:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag is: Hoe het mogelijk is dat rechtbanken verschillende griffierechten berekenen in een gelijksoortige zaak en/of rechtspersoon
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 24 mrt 2015 0:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met BQ2800 wordt HR 8 juli 2011, ECLI:NL:HR:2011:BQ2800 bedoeld:
HR schreef:
2.1 Op 1 november 2010 is - met uitzondering van een aantal thans niet van belang zijnde artikelen - de Wet griffierechten burgerlijke zaken (hierna: Wgbz) in werking getreden. (...)

2.3 Het verzet richt zich tegen het gebruik van het tarief voor rechtspersonen op de grond dat een maatschap daaronder niet kan worden begrepen. In de Wgbz en de daarop gegeven toelichting is niet tot uitdrukking gebracht dat dit anders is, zodat een toepassing van het hoge tarief voor rechtspersonen volgens [opposante] in strijd is met het legaliteits- dan wel legitimiteitsbeginsel.

2.4 Het verzet is ongegrond. Juist is dat een maatschap geen rechtspersoon is, doch evenmin staat ter discussie dat zij niet als een natuurlijke persoon kan worden beschouwd. In een dergelijk geval moet een keuze worden gemaakt die bij gebrek aan nadere toelichting vooral bepaald wordt door een redelijke wetstoepassing in overeenstemming met doel en strekking van de wet. Het begrip natuurlijke personen leent zich aanzienlijk minder voor een ruime uitleg dan het begrip rechtspersoon. Kennelijk is de strekking van de wet dat voor natuurlijke personen, zoals dit begrip in het rechtsverkeer pleegt te worden verstaan, het lage tarief geldt en voor alle andere procespartijen, die zijn samengevoegd onder de minder gelukkige benaming rechtspersonen, het hoge tarief van toepassing is. Daarom moet worden aangenomen dat een maatschap het hoge tarief is verschuldigd. Deze uitleg strookt overigens met de in de praktijk niet omstreden toepassing van de voorheen geldende soortgelijke regelgeving op dit vlak. Aldus is van strijd met het legaliteits- dan wel (naar kennelijk is bedoeld:) wetmatigheidsbeginsel geen sprake.

Dus:
- de wettelijke regeling van griffierechten in burgerlijke zaken die op 1 november 2010 in werking is getreden liet op dit punt aan duidelijkheid te wensen over;
- de HR heeft in 2011 geoordeeld dat in ieder geval maatschappen voor de toepassing van die wettelijke regeling als rechtspersoon moeten worden beschouwd;
- onder de oude regeling was op maatschappen ook het hoge tarief van toepassing.

In 2008 was (als ik het goed begrijp) de situatie dus geheel duidelijk: voor een B.V. i.o. geldt het hoge tarief. En hoe dan ook valt er niets meer aan te vechten na het verstrijken van de verzetstermijn, ook al zou er een fout zijn gemaakt.

Na november 2010 was de situatie minder duidelijk, maar sinds het arrest van de HR is die duidelijkheid er weer wel. Een B.V. i.o. is net zomin als een maatschap een "natuurlijk persoon", dus geldt het hoge tarief.

Inmiddels (sinds 1 april 2013) is de kolom "Griffierecht voor rechtspersonen" in de Bijlage bij de Wet griffierechten burgerlijke zaken vervangen door een kolom "Griffierecht voor niet-natuurlijke personen". Uit de MvT:
Quote:
Daarnaast is gekozen voor een terminologische verbetering door niet langer te verwijzen naar een griffierecht voor rechtspersonen naast een griffierecht voor natuurlijke personen en een griffierecht voor onvermogenden, maar in plaats daarvan naar een griffierecht voor niet-natuurlijke personen.

Met de voorgestelde wijziging van rechtspersonen in niet-natuurlijke personen wordt het probleem verholpen dat de tabel voor vennootschappen onder firma, commanditaire vennootschappen en maatschappen geen duidelijkheid verschaft over het door hen verschuldigde griffierecht, aangezien zij zonder rechtspersoonlijkheid niet als rechtspersonen zijn aan te merken en evenmin als natuurlijke personen. Helder is nu dat zij het griffierecht voor niet-rechtspersonen, in de desbetreffende zaakscategorie, verschuldigd zijn. Dit komt bovendien overeen met de uitspraak van de Hoge Raad d.d. 8 juli 2011 (LJN: BQ2800).

Tja, de B.V. i.o. wordt hier niet genoemd. Daar kan ik ook niets aan doen Wink.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Karel Runsel



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 24 mrt 2015 21:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Bona Fides,

Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Ook uit jouw bericht blijkt dat griffierechten als zodanig aan duidelijkheid zeer te wensen over laten en onduidelijk voor de niet juridisch geschoolde rechtzoekende.

Dit onderwerp heb ik onder de aandacht gebracht van de vaste Commissie voor Veiligheid en Justitie van de 2e kamer waarvan de behandeling morgen, 25 maart a.s. zal plaatsvinden.

Uiteraard zal ik van de uitkomst hiervan verslag doen.


Karel
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds