Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 08 mei 2024 19:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

kopieren van een schoolboek ? please help
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
abati



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: wo 14 mei 2014 20:28    Onderwerp: kopieren van een schoolboek ? please help Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo,

als ik een schoolboek koop en ik dat bijvoorbeeld aan mensen uit mijn kring laat kopiëren zonder commerciële intenties, ben ik dan hiervoor strafbaar of in overtreding ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: wo 14 mei 2014 20:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er auteursrecht of copyright op zit kan dat heel goed mogelijk zijn ja.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abati



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: wo 14 mei 2014 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Als er auteursrecht of copyright op zit kan dat heel goed mogelijk zijn ja.


ik moet 't zeker weten, zou je dat kunnen onderbouwen met evidence die dat toelicht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: wo 14 mei 2014 21:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat staat in het betreffende boek of het mag of niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abati



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: wo 14 mei 2014 22:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Dat staat in het betreffende boek of het mag of niet.


ff voor de duidelijkheid, der kan dus van alles in een boek staan, moet ik dan altijd wanneer een legitimate regeling in zo boek staat serius nemen ?

in mijn geval is dit dus niet zo ik vraag hier om een externe advies over de regels van t kopieren van bijvoorbeeld een schoolboek zonder commerciële intentie en wat daar de exacte regels voor zijn en de consequenties

ik hoop dat mijn punt nu wel duidelijk is.

ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen ^^
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: do 15 mei 2014 9:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, dat moet je serieus nemen.

En in aanvulling op mijn vorige post: ook als het er niet in een boek staat mag je geen kopieen maken. Je mag het "werk" namelijk niet vermenigvuldigen (zonder toestemming van de auteur).
Dit staat in de auteurswet.

Over de consequenties staat hier eea duidelijk beschreven:
http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22236/
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rienzilla



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 87


BerichtGeplaatst: do 15 mei 2014 11:34    Onderwerp: Re: kopieren van een schoolboek ? please help Reageer met quote Naar onder Naar boven

abati schreef:
hallo,

als ik een schoolboek koop en ik dat bijvoorbeeld aan mensen uit mijn kring laat kopiëren zonder commerciële intenties, ben ik dan hiervoor strafbaar of in overtreding ?


Jij mag het schoolboek in beginsel aan anderen uitlenen. De auteurswet onderwerpt slechts een aantal handelingen aan regels: het "verveelvoudigen" en "openbaarmaken" van het boek. Uitlenen valt daar in jouw geval waarschijnlijk niet onder, omdat je geen "voor het publiek toegankelijke instelling" bent (vgl. art. 12(1)(3) en art. 12(3) Auteurswet). Je kunt op het uitlenen in beginsel niet civiel worden aangesproken, en bent ook niet strafbaar: het mag gewoon zonder toestemming van de rechthebbende van het boek.

Het kopieren van het boek is door de anderen is in beginsel wel een voorbehouden handeling, dat is namelijk een "verveelvoudiging" van het boek. Echter, niet alle verveelvoudigingen zijn onderworpen aan het auteursrecht. Een kopie voor eigen persoonlijk (studie)gebruik mag gewoon worden gemaakt (vgl. art. 16b(1) auteurswet). Degenen die jouw boek kopieren overtreden dus ook niets.

Omdat de verveelvoudigingen van de mensen waar jij het boek aan uitleent gewoon mogen, is er ook geen sprake van het meehelpen aan iets wat niet mag.

Bottom line: het uitlenen van een schoolboek aan medestudenten zodat zij dit voor persoonlijk gebruik kunnen kopieren is geen inbreuk op het auteursrecht, en ook niet strafbaar.
--
R
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: do 15 mei 2014 12:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zit wat in, maar de intentie van TS is niet uitlenen om te lezen, maar uitlenen om te vermenigvuldigen.
Kan dat nog problemen opleveren?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rienzilla



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 87


BerichtGeplaatst: do 15 mei 2014 13:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Zit wat in, maar de intentie van TS is niet uitlenen om te lezen, maar uitlenen om te vermenigvuldigen.
Kan dat nog problemen opleveren?


In dit geval hoogstwaarschijnlijk niet.

Het zou het geval kunnen zijn als die verveelvoudigingen zelf onrechtmatig waren geweest (en nog een paar voorwaarden, waaronder stelselmatigheid van het faciliteren).

Aangezien de verveelvoudigingen zelf onder de thuiskopieregeling vallen en dus ook rechtmatig zijn is het uitlenen ten behoeve daarvan ook rechtmatig: het faciliteren van rechtmatige handelingen is niet verboden of onrechtmatig.

Vgl. bijvoorbeeld Hof den haag 15/10/2010, ECLI:NL:GHSGR:2010:BO3980 (FTD/Eyeworks), r.o. 5.16, waarbij het stelselmatig faciliteren van downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal aan de orde was. Omdat dat downloaden naar nederlands recht niet onrechtmatig was, was het faciliteren ervan dat ook niet: "...nu naar Nederlands recht downloaden ook uit illegale bron is toegestaan, is het als tussenpersoon verschaffen van diensten die door derden daarvoor worden gebruikt, alsook het enkele (structureel) faciliteren/stimuleren daarvan, niet verboden of onrechtmatig."

(Overigens is de toelaatbaarheid van downloaden uit illegale bron inmiddels twijfelachtig, maar dat heeft op de casus van de OP geen invloed: het gekochte boek is immers een legale bron).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rienzilla



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 87


BerichtGeplaatst: do 15 mei 2014 13:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En wat betreft alle kopieerverboden die je vaak vindt op de eerste pagina, ik zou niet weten waarom die verbindend zouden moeten zijn.

Alleen als ze onderdeel waren van de koopovereenkomst pleeg je wellicht wanprestatie ten opzichte van de verkoper. Maar in de meeste gevallen koop je een (evt. gesealed) boek en kom je die clausules pas later tegen. Die kunnen je dan niet worden tegengeworpen...
--
R
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: do 15 mei 2014 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rienzilla schreef:
En wat betreft alle kopieerverboden die je vaak vindt op de eerste pagina, ik zou niet weten waarom die verbindend zouden moeten zijn.

Alleen als ze onderdeel waren van de koopovereenkomst pleeg je wellicht wanprestatie ten opzichte van de verkoper. Maar in de meeste gevallen koop je een (evt. gesealed) boek en kom je die clausules pas later tegen. Die kunnen je dan niet worden tegengeworpen...
--
R


Hilde heeft nooit willen zeggen (althans zo heb ik het niet begrepen) dat een kopieerverbod voortkomt uit een overeenkomst tussen koper en verkoper, dan wel schrijver en lezer, noch heeft zij gezegd dat een eventueel kopieerverbod op één van de eerste pagina's van een boek verbindend zou zijn.

Hilde heeft al gezegd dat het kopieerverbod voortkomt uit de Auteurswet. Dat verbod geldt echter niet indien de auteursrechthebbende toestemming heeft gegeven voor het kopiëren. Die toestemming zou dan moeten blijken uit (één van de eerste pagina's van) het boek. Zo zouden haar woorden dan ook begrepen moeten worden.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: do 15 mei 2014 15:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies,
Het auteursrecht is er, ongeacht of het vermeld is in het boek.
Daarnaast kan het nog extra vermeld worden, of er kan juist staan dat er wel gekopieerd mag worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rienzilla



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 87


BerichtGeplaatst: do 15 mei 2014 15:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Hilde heeft al gezegd dat het kopieerverbod voortkomt uit de Auteurswet. Dat verbod geldt echter niet indien de auteursrechthebbende toestemming heeft gegeven voor het kopiëren. Die toestemming zou dan moeten blijken uit (één van de eerste pagina's van) het boek. Zo zouden haar woorden dan ook begrepen moeten worden.


Ok, mee eens; ik wilde er alleen maar aangeven dat de inhoud van het boek wel meer rechten aan de houder van het boek kan geven (bijvoorbeeld een toestemming om te verveelvoudigen). Echter, de betreffende tekst kan de rechten van de houder van het boek niet verminderen, door bijvoorbeeld thuiskopieen te verbieden waar die volgens de auteurswet gewoon zijn toegestaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abati



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: vr 16 mei 2014 9:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik dank u allen voor de interessante response, zover ik heb begrepen kan ik dus niet worden aangeklaagd als ik bijv een schoolboek kopieer voor persoonlijk gebruik en ook als ik t uitleen aan een vriend die t ook voor persoonlijke gebruik een kopie maakt van t boek.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: vr 16 mei 2014 16:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik het lees, is het ook van belang met welke intentie je het werkt vermenigvuldigt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds