Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 18 apr 2024 2:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

is toepassing van art. 1:160 BW mogelijk?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rikdijkman



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 9


BerichtGeplaatst: wo 12 nov 2014 18:51    Onderwerp: is toepassing van art. 1:160 BW mogelijk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,
Voor de studie ben ik bezig met een echtscheidingszaak. Een samenvatting van de casus is alsvolgt:

A+B wonen in Leiden, er zijn drie minderjarige kinderen. A werkt fulltime en B parttime.
A+B gaan scheiden, A is alimentatieverplicht naar B en naar de kinderen, de kinderen staan ingeschreven bij B.

Nu, binnen een jaar na het uitspreken van de echtscheiding verhuist B vrijwillig met C (haar vriend met wie ze als tijdens het huwelijk samen was) naar Maastricht en neemt de kinderen mee. In maastricht heeft B haar eigen huurhuis, maar brengt wel erg veel tijd door met C. C gaat ook vaak samen met de kinderen van A+B op stap.

Ik treed op als advocaat van A en moet ervoor proberen te zorgen dat A geen partneralimentatie meer hoeft te betalen aan B, terwijl B de rechtbank verzoekt om verhoging van de alimentatie omdat A meer is gaan verdienen en de behoeftes van B niet voldaan zijn. Mijn eerste gedachte ging naar art. 1:160 BW. B+C zijn niet getrouwd en hebben geen GP, maar mogelijk kan ik wel iets doen met samenleven als ware gehuwd. Als ik dat kan aantonen stopt de verplichting tot partneralimentatie van A.

in ECLI:NL:HR:2001:ZC3603 zijn de eisen waaraan moet worden voldaan om een succesvol beroep te doen verduidelijkt.

1. er moet sprake zijn van een affectieve relatie (naar mijn mening is dat zo, B is immers vrijwillig verhuist naar Maastricht, wat toch best een eindje weg van Leiden is.)

2. er moet sprake zijn van een duurzame relatie (beetje dezelfde redenering als bij eis 1, waarom zou je anders helemaal naar Maastricht verhuizen? en B+C waren tijdens het huwelijk van A+B al goed bevriend.)

3. er moet sprake zijn van wederzijdse verzorging (uit de informatie die ik heb gekregen is dat niet helemaal duidelijk, maar als je veel tijd met elkaar doorbrengt en C ook veel met de kinderen opstap gaat lijkt me dat er sprake van is)

4. er moet samenwoning zijn. (dit vind ik lastig, ik meen mij te herinneren dat ik een arrest heb gelezen waarin gezegd werd dat het niet perse noodzakelijk is om ook echt samen te wonen, maar dat er d.m.v. lotsverbondenheid de samenwoning kan worden gepasseerd [of worden aangenomen alsof het zo is])

5. er moet een financiële verwevenheid/gezamenlijke huishouding zijn.
(uit een uitspraak van blijkt dat dat niet hoeft te worden aangetoond, omdat het bijna onmogelijk te bewijzen is. LJN: BN8444, het hof concludeert:
Het hof merkt op dat het in de meeste situaties voor de alimentatieplichtige ondoenlijk is om de financiële verwevenheid te bewijzen, aangezien de alimentatieplichtige over het algemeen niet de beschikking heeft over de financiële stukken van de alimentatiegerechtigde. Daar staat in de onderhavige zaak tegenover dat de stelling van de vrouw - dat van een gemeenschappelijke huishouding geen sprake is - niet controleerbaar is.) (hierdoor kun je, lijkt mij, de 5de eis 'vergeten')
en kan, als aan alle andere vereisten voldaan is de partneralimentatie op grond van art. 1:160 BW worden stopgezet.


Heeft iemand hier een mening over? Dan hoor ik het graag!

mvg,
Rikdijkman
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rikdijkman



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 9


BerichtGeplaatst: wo 12 nov 2014 19:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Edit: bij eis 3. is dit geloof ik het arrest wat ik zocht:

3.3 Onderdeel 1 van het door de man tegen de eindbeschikking van het hof gerichte middel bevat, kort samengevat, de volgende klacht. Voor zover het hof heeft geoordeeld dat geen sprake is van samenleven in de zin van art. 1:160 BW, is dat onjuist, althans onbegrijpelijk, met name gelet op het feit dat [betrokkene 1] de dagen en nachten in de woning van de vrouw verblijft, [betrokkene 1] en vrouw gezamenlijk de maaltijd gebruiken en zij gezamenlijk met vakantie gaan. Het oordeel van het hof is bovendien onjuist, althans onbegrijpelijk, in het licht van de uit de getuigenverhoren naar voren gekomen en onbetwiste omstandigheden van het geval. Het feit dat de vrouw en [betrokkene 1] ieder een eigen woning hebben staat niet eraan in de weg dat sprake is van een gemeenschappelijke huishouding en samenwoning in de zin van art. 1:160 BW.

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2005:AS5961
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds